تاریخ : شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 4 ذو القعدة 1445 Saturday, 11 May , 2024

چالش بزرگ عراقی برای ترکیه

  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۷
چالش بزرگ عراقی برای ترکیه
دولت رجب طیب اردوغان طی دهه اخیر سیاست تجاوز آشکارا به همسایگان را در پیش گرفته و عملا با مقاومت محلی یا مخالفت بین‌المللی هم روبرو نشده بود، اما به نظر می‌رسد این بار شمال عراق برایش به چالشی جدی بدل شده است.

ترکیه که از دولت مرکزی عراق اجازه حضور رسمی در این کشور را دریافت نکرده، به صورت غیر قانونی پایگاه‌های متعددی را با دستاویز مبارزه با تروریسم راه اندازی کرده و بارها حملات هوایی خونباری را در این کشور ترتیب داده است.

اینبار اما حمله آخرش آنقدر نتایج فجیعی داشت که حتی حاضر نشده زیر بار آن برود. واکنش کم سابقه دولت و مردم عراق به این حمله که با مرگ چندین غیر نظامی همراه بود، ترکیه را به آن سو سوق داده که بر اساس برخی گزارش‌ها از بارزانی خواسته تا پادرمیانی کند و دولت عراق را از پیگیری این موضوع در مجامع بین المللی بازدارد.

علاوه بر سطح دولتی، در سطح مردمی هم تقبیح رویکرد ترکیه آنقدر جدی است که معترضان چند روز پیش تظاهراتی گسترده را در اطراف سفار ت و کنسولگری های ترکیه در عراق داشتند و حالا کمپینی برای ممنوعیت خرید کالاهای ترکیه در این کشور راه افتاده است.

شایان ذکر است که تجارت با عراق برای ترکیه بسیار پر سود است تا جایی که به طور متوسط در سالهای اخیر، هر سال ۲۰ میلیارد دلار صادرات به عراق داشته است.

در آخرین اقدام، رئیس ستاد کل ارتش عراق خواستار اعزام نیرو‌های ارتش فدرال و پیشمرگه برای اعمال حاکمیت کشور و وادار کردن ارتش ترکیه به ترک شمال عراق شد.

علاوه بر این طی روزهای اخیر نیروهای مقاومت عراق بارها طی عملیات های مختلف پایگاه ها و نظامیان ترکیه در خاک این کشور را با استفاده از پهپاد و راکت هدف قرار داده‌اند، حملاتی که تاکنون به مرگ چندین نظامی ترک منجر شده است.

باید دید که این اتحاد دولت و مردم عراق علیه حضور غیر قانونی ترکیه تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا ترکیه مجبور خواهد شد دست از سیاست تهاجمی در قبال این همسایه بردارد؟

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5984
  • نویسنده : قدرت شفیعی
  • منبع : ایراس
  • 559 بازدید

برچسب ها