تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

نمایشگاه آثار هنری ایران در مسکو افتتاح می شود

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
نمایشگاه آثار هنری ایران در مسکو افتتاح می شود
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه اعلام کرد: نمایشگاه هنر دوره قاجار در «موزه دولتی شرق» در شهر مسکو، آخر این هفته با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران بر روی دوستداران هنر و فرهنگ ایران افتتاح می ­شود.

قهرمان سلیمانی اعلام کرد این نمایشگاه که در برگیرنده مجموعه ای نفیس از هنرهای ایرانی دوره قاجار است از پانزدهم می ( ۲۵ اردیبهشت)   تا بیست و پنجم جولای ( ۳ مرداد) برای دوستداران هنر و فرهنگ ایرانی برپا خواهد بود.

وی گفت: این نمایشگاه مشتمل بر ۳۰۰ اثر از مجموعه غنی هنر ایران در موزه دولتی شرق است و آثاری از بنیاد مرجانی و بایگانی دولتی فدراسیون روسیه و موزه انسان شناسی و قوم نگاری پتر کبیر به رسم امانت در این نمایشگاه در معرض دید مراجعه کنندگان قرار خواهد گرفت.

سلیمانی افزود: این مجموعه شامل آثار نقاشی، مینیاتور، سرامیک، شیشه، آثار هنری چوبی و فلزی، فرش و پارچه های منقش دستبافت، دستنویس­ها و سلاح­های مختلف است.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو تصریح کرد: نمایشگاه در چند بخش شامل دولت و حکومت، اعتقاد مردمی و تجربه دینی، ارتباط با خارجی­ها و تاثیر مد اروپایی، رسوم نظامی و صنایع دستی و فرهنگ مردم که تلفیقی از نوآوری­ها و سنت­هاست، برگزار می شود.

وی گفت: در دهه های اخیر هنر دوره قاجار در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است و مجموعه ای از این آثار در موزه های بزرگ دنیا کشورهای مختلف به نمایش درآمده است. اولین نمایشگاه از این دست در دهه هفتاد قرن بیستم در همین موزه برگزار شده بود.

در این موزه بیش از هزار شی هنری از دوره قاجار نگه­داری می­ شود.

نمایشگاه آثار نظامی گنجوی با عنوان «سوژه ها و آثار تصویری نظامی» نیز به مناسبت هشتصد و هشتادمین سالگرد تولد این شاعر ایرانی و پارسی گوی در موزه ملل شرق مسکو با همت وزارت فرهنگ روسیه نیز تا سوم می (۱۳ اردیبهشت) برپا بود.

به گزارش ایرنا از مسکو، در نمایشگاه سوژه ها و آثار تصویری نظامی، ۵۷ اثر هنری شامل نوشته های خطی، تصاویر مینیاتوری از کتاب های نظامی گنجوی و چندین تخته فرش بزرگ و کوچک حاوی تصاویر با سوژه های کتاب های نظامی در ۴ سالن عرضه شده بود.

در آن نمایشگاه آثار شاعر پارسی گوی، تابلوها و بنرهای بزرگی از اشعار وی به زبان فارسی به نمایش در امده بود.

ایلیا زایتسف معاون موزه هنرهای ملل شرق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد که در بخش ایران موزه ملل شرق مسکو حدود دو هزار و ۵۰۰  شی و اثر هنری قرار دارد که بسیاری از این آثار در انبارها در شرایط مناسب نگهداری می شود و فقط بخش کوچکی در معرض دید عموم قرار می گیرد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=998
  • 1805 بازدید

برچسب ها