تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

انتخابات پارلمانی ارمنستان ۳۰ خرداد برگزار می‌شود

  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
انتخابات پارلمانی ارمنستان ۳۰ خرداد برگزار می‌شود
با رای نیاوردن نیکول پاشینیان برای بار دوم از پارلمان ارمنستان برای تصدی مقام نخست وزیری، رئیس جمهوری ارمنستان روز ۲۰ ماه ژوئن را به عنوان روز برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی تعیین کرد.

نمایندگان پارلمان ارمنستان روز دوشنبه برای دومین بار در یک هفته اخیر نامزدی پاشینیان برای تصدی مقام نخست وزیر را رد کردند.

یک نماینده پارلمان به پاشینان رای مثبت، یک نماینده دیگر رای منفی داد و ۷۶ نفر دیگر از شرکت در رای گیری خودداری کردند.

آرمن سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان نیز امروز ۲۰ ماه ژوئن (۳۰ خرداد ماه) را به عنوان روز انتخابات زودهنگام پارلمانی تعیین کرد.

به گزارش ایرنا از ریانووستی، جناح پارلمانی حزب حاکم «گام من» ارمنستان، روز دوشنبه پاشینیان را به عنوان نامزد مقام نخست وزیر این کشور به پارلمان معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، لیلیت ماکونتس رئیس جناح پارلمانی حزب «گام من» امروز در جلسه علنی پارلمان با اعلام نامزدی پاشینیان برای مقام نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد که این جناح از رای دادن خودداری می کند.

حزب گام من این اقدام را برای انحلال پارلمان ارمنستان و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی می کند.

نیکول پاشینیان روز ۱۳ اردیبهشت ماه نیز به عنوان نامزد مقام نخست وزیر ارمنستان به پارلمان معرفی شده بود که نتوانست رای کافی برای تصدی این مقام بدست آورد.

شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ در آن روز اعلام کرده بود که ۷۵ نفر از نمایندگان پارلمان ارمنستان از حزب حاکم «گام من» به پاشینیان رای ممتنع داده و یک نفر رای مثبت و سه نفر هم رای منفی داد.

بر اساس قوانین انتخاباتی ارمنستان، اگر پارلمان نتواند ظرف دو هفته دو بار نخست وزیر را انتخاب کند، منحل خواهد شد.

پیشتر پاشینیان گفته بود که حزب حاکم ارمنستان دو بار نامزدی وی برای تصدی مقام نخست وزیر ارمنستان به پارلمان اعلام می کند و هر دو بار از او در جریان رای گیری حمایت نمی کند.

پاشینیان خاطرنشان کرد که این اقدام برای تعیین و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی لازم است که مطابق قانون باید پس از انحلال پارلمان برگزار شود.

رئیس جناح حزب حاکم «گام من» در پارلمان ارمنستان پیش تر گفته بود که فقط در صورتی که پارلمان دو بار نتواند نخست وزیر را انتخاب کند، انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار می شود.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=896
  • منبع : ایرنا
  • 1229 بازدید

برچسب ها