تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
نام استالین دوباره زنده می‌شود؟

بازگشت به استالینگراد؟

  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
بازگشت به استالینگراد؟
یک نظرسنجی مورد مناقشه ادعا می‌کند که چند حزب روس می‌خواهند ولگاگراد به نامی که در جنگ افسانه‌ای جنگ جهانی دوم استفاده شده بود، بازگردد.

راشاتودی در گزارشی نوشت: یک نظرسنجی جنجالی نشان می‌دهد که اکثریت روس‌ها از بازگرداندن نام دوازدهمین شهر بزرگ کشور به “استالینگراد”، ۶۰ سال پس از تغییر نام آن به ولگاگراد در جریان برنامه استالین‌زدایی شوروی، حمایت می‌کنند. این نظرسنجی، که به سفارش حزب سیاسی چپ میانه “روسیه عادل” انجام شد و روز پنجشنبه علنی شد، نشان داد که ۶۸ درصد از روسها طرفدار بازگشت به عنوانی هستند که شهر ولگاگراد از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۶۱ داشت، و تنها ۲۸ درصد مایل به حفظ نام فعلی آن بودند.

جالب است که در خود ولگاگراد، نظرسنجی نشان می‌دهد که ساکنان محلی از تغییر نام آن حمایت چندانی نمی‌کنند و کمتر از نیمی از آنها (۴۸٪) از بازگشت به استالینگراد حمایت می‌کنند.

برای بیش از ۳۰۰ سال، تا سال ۱۹۲۵، شهری که امروزه به نام ولگاگراد شناخته می‌شود ، Tsaritsyn که از رودخانه Tsaritsa گرفته شده، نامیده می‌شد. سپس، به دنبال جنگ داخلی روسیه، به افتخار رهبر شوروی یوزف استالین به استالین‌گراد تغییر نام داد. این شهر به دلیل نقش خود در طول جنگ جهانی دوم و نبرد خونین استالین‌گراد که تقریباً دو میلیون کشته برجای گذاشت، شهرت جهانی دارد. در سال ۹۶۱ ، هشت سال پس از مرگ استالین، رهبر جدید نیکیتا خروشچف شهر را به نام رودخانه ولگا به نام ولگاگراد تغییر نام داد. از آن زمان تا کنون به همین نام خوانده می شود.

نتایج به دست آمده باعث اختلاف نظر در حوزه سیاسی روسیه شده است، به طوری که روسیه عادل متهم به استفاده از این نظرسنجی برای افزایش اعتبار حزب در آستانه انتخابات پارلمانی پاییز است. این گروه از هر سو مورد انتقاد قرار گرفته و دنیس ولکوف، جامعه شنا ، آن را یک ترفند روابط عمومی خوانده است. والری فدروف، مدیر کل یکی دیگر از نظرسنجی‌ها به نام WCIOM، گفت که این نظرسنجی صرفاً یک تکنیک سیاسی پوپولیستی برای افزایش حمایت در آستانه رای گیری است. آخرین باری که نظرسنجی‌های فدروف در این مورد مطالعه‌ای انجام دادند در سال ۲۰۰۵ بود که طی آن فقط ۲۳٫۴ درصد از مخاطبین از تغییر نام حمایت کردند.

با این حال، جالب اینجاست که این جناح اکنون مورد حمله حزب کمونیست (CPRF) قرار گرفته است که روسیه عادل را متهم به سرقت یکی از پیشنهادات اصلی خود کرده است. سرگئی اوبوخوف ، دبیر حزب کمونیست در انتخابات، در گفتگو با روزنامه کمرسانت مسکو، نیروهای راست‌گرا را متهم کرد که از ایده‌های حزب او برای جذب رای دهندگان استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۳، در هفتادمین سالگرد نبرد استالینگراد، حزب کمونیست بیش از ۱۰۰۰۰۰ امضا به نفع تغییر نام جمع آوری کرد.
بازگشت به نام استالینگراد از لحاظ تاریخی توسط گروه راست افراطی حزب لیبرال دمکرات در روسیه پی‌گیری شده و رهبر این حزب ولادیمیر ژیرینوسکی شخصاً از این ایده حمایت می‌کند.

در اوایل هفته، زاخار پریپلین، رئیس مشترک روسیه عادل فاش کرد که این حزب قصد دارد پس از اتمام انتخابات، نام شهر را به طور رسمی در پارلمان ملی پیشنهاد دهد. به گفته پریپلین، روسیه به بازگشت به مهمترین و نمادین‌ترین مفاهیم دوران شوروی نیاز دارد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2194
  • منبع : ایراس
  • 1376 بازدید

برچسب ها