تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024

طرح ۴ بندی چین درباره سوریه

  • ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۳۱
طرح ۴ بندی چین درباره سوریه
در نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه چینی در طول یک دهه گذشته، روز گذشته وزیر امور خارجه این کشور وارد دمشق شد و دیدارهایی را با مقامات ارشد سوری انجام داد. چینی‌ها هر چند به صورت رسمی حضور فراگیری در سوریه نداشتند، اما از ابتدای شروع بحران بر خلاف میل غرب، کشورهای عربی و ترکیه با کمک روسیه ده‌ها قطعنامه مختلف پیشنهادی توسط این کشورها علیه سوریه را وتو کردند و مانع از بازی همیشگی غرب در استفاده از ظرفیت‌های شورای امنیت برای رسیدن به مطامع خود شدند.

همچنین چینی‌ها در طول دوران جنگ کمک‌های مختلف نظامی و اقتصادی را به سوری‌ها کرده و بارها تجهیزات و مهمات جنگی را برای کمک به ارتش سوریه گسیل کردند. آن‌ها در موارد مختلف اقدام به ارسال تیم‌های مهندسی و بازسازی جهت بروزسانی تجهیزات ارتش سوریه کردند. اما یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مقامات پکن که باعث شد تا آن‌ها نگاه ویژه‌ای به سوریه داشته باشند، موضوع حضور تروریست‌های اویغور بود که در قالب حزب اسلامی ترکستان شرقی چین و با هدایت سازمان امنیت ترکیه وارد سوریه شدند.

در این مورد، دستگاه امنیتی سوریه و چین همکاری گسترده‌ای با هم داشتند. ده‌ها تن از تروریست‌های اویغور ترکستانی که در نبردهای چند سال گذشته در مناطق مختلف سوریه دستگیر شدند، منبع اطلاعاتی ویژه‌ای برای چینی‌ها بودند و آن‌ها از این افراد اطلاعات ذی‌قیمتی گرفتند. همکاری ویژه و نزدیک سوری‌ها باعث شد تا طرف چینی نگاه ویژه‌تری به سوریه داشته باشد و حالا پس از پیروزی بشار الاسد در انتخابات ریاست‌جمهوری، وزیر خارجه‌اش را برای توسعه همکاری اقتصادی و امنیتی راهی دمشق کند.

وانگ یی در دیدار با فیصل مقداد، همتای سوری خود در دمشق جمله‌ای کلیدی می‌گوید که اساس و بنیان تفکر چینی‌ها در مورد تحولات سوریه است. به گفته او، کلید حل جامع مساله سوریه اجرای اصل رهبری و حاکمیت سوریه است که شورای امنیت آن را وضع کرده و همه طرف‌های مسوول باید گام‌های ملموسی را برای پیشبرد موثر روند سازش فراگیر در مساله سوریه بردارند. این یعنی آنکه پکن، به شدت مخالف تحرکات طرف‌هایی است که می‌خواهند به هر شکل ممکن بخش‌هایی از سوریه را جدا کرده و در خاک این کشور دست به اشغالگری بزنند.

آنچه وانگ یی در ادامه گفته، مهم است: چین پیشنهادی چهار بندی در این زمینه دارد. بند اول این پیشنهاد احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است و چین خواستار آن است انتخاب مردم سوریه محترم شمرده شده و توهم تغییر حاکمیت رها شده و اجازه داده شود مردم سوریه به صورت مستقل آینده و سرنوشت کشورشان را تعیین کنند. چین با قدرت از سوریه در زمینه کشف مسیر توسعه ویژه خود و حفظ وحدت و عزت ملی حمایت می‌کند.

به گفته وی، بند دوم پیشنهاد ما در اولویت قرار دادن رفاه مردم سوریه و تسریع در روند بازسازی‌ها است. چین بر این باور است که راه اصلی حل بحران انسانی در سوریه، لغو تمامی تحریم‌های یک جانبه و محاصره اقتصادی از سوریه است. باید با رعایت اصل حاکمیت ملی سوریه و با رایزنی با دولت سوریه، کمک‌های بین‌المللی برای این کشور فراهم شده، کمک‌های بشردوستانه افزایش یافته و شفافیت در عملیات نجاتی که از طریق مرزها انجام می‌شوند، بیشتر شده و از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه حفاظت شود.

او درباره بند سوم پیشنهاد چین نیز شرح داد: باید از موضعگیری قاطعانه درباره مبارزه با تروریسم به شکل موثری حمایت شود. چین بر لزوم مبارزه با تشکل‌های تروریستی که نامشان در لیست شورای امنیت آمده تاکید دارد و استانداردهای دوگانه باید کنار گذاشته شوند. همچنین بایدر به نقش پیشگام دولت سوریه در مبارزه با تروریسم در خاکش احترام گذاشته شده و با تمامی طرح‌هایی که به بهانه مبارزه با تروریسم به جدایی‌های نژادی تحریک می‌کنند، مقابله شده و فداکاری‌ها و مشارکت‌های سوریه در مبارزه با تروریسم تایید شوند.

وانگ یی افزود: چین از موضعگیری سوریه در زمینه مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد و با سوریه همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه را تقویت خواهد کرد. باید از یک راه‌حل سیاسی جامع و سازشی برای مساله سوریه حمایت شود، چین خواستار حل سیاسی مساله سوریه با هدایت سوری‌ها و کنار زدن اختلاف‌نظرها میان گروه‌های سوری از طریق گفت‌وگو و رایزنی و نیز پشتیبانی از یک اصل سیاسی قوی برای تحقق ثبات، توسعه و شکوفایی در بلند مدت برای سوریه است.

او افزود: جامعه جهانی نیز باید در این زمینه کمک‌های سازنده‌ای به سوریه داشته و از نقش‌آفرینی سازمان ملل در این زمینه به عنوان کانال اصلی میانجیگری حمایت کند. سوریه با پیشنهاد چین موافق بوده و به دنبال پیشبرد و تقویت هماهنگی‌ها با چین در این زمینه است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2012
  • منبع : اخبار سوریه
  • 859 بازدید

برچسب ها