تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

نگاهی به وضعیت صادرات و واردات تسلیحاتی چین

  • ۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۹:۳۸
نگاهی به وضعیت صادرات و واردات تسلیحاتی چین
جمهوری خلق چین در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از تولید کنندگان بزرگ تسلیحاتی نظامی شده و بخش عمده‌ای از سامانه‌های مورد نیاز خود را در داخل تولید می‌کند و در عین حال در بازار صادرات نیز حضوری فعال دارد، اما در عین حال همچنان بخشی از نیاز خود را نیز وارد می‌کند.

در حوزه دفاعی بزرگترین تامین کننده نیازهای تسلیحاتی چین در شکل واردات به این کشور روسیه است.

روابط دو کشور بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به گرمی رفته و چین خریدهای سنگین تسلیحاتی از روسیه را آغاز کرد.

جنگنده سری سوخو ۲۷ و زیردریایی‌های سری کیلو از جمله این خریدها به حساب می‌آید.

در سال‌های اخیر البته خریدهای مستقیم و سامانه‌های کامل کاهش پیدا کرده و آخرین مورد قابل توجه جنگنده‌های سوخو ۳۵ بوده که به تعداد ۲۴ فروند توسط چینی‌ها خریداری شده است.

موتورهای توربوفن روسی مثل سری AL-31 و سری D-30 از جمله دیگر خریدهای عمده چین از روسیه است که در هواپیماهای رزمی مثل J-10 یا ترابری مثل Y-20 استفاده می‌شود.

از دیگر کشورهایی که به چین سیستم‌های تسلیحاتی صادر می‌کنند به فرانسه ، آلمان، انگلیس ، سوییس و اوکراین اشاره کرد.

فرانسوی‌ها بالگردهای سبک سری دلفین را از دهه ۱۹۸۰ تا به امروز به چینی‌ها می‌فروشند و باقی کشورهای نام برده شده بیشتر در حوزه سیستم‌های پیشران با چین همکاری دارند و محصولاتی را در این بخش به پکن فروخته‌اند. موتورهای دیزل دریایی و زمینی از جمله این سیستم‌ها هستند.

در بازار صادرات از سوی دیگر نیز چین کشوری است که در سال‌های اخیر بسیار قوی ظاهر شده و توانسته است بازارهای خوبی را برای خود پیدا کند.

کشورهایی مثل پاکستان و میانمار جزو مشتری‌های اصلی تسلیحاتی چین هستند در این میان بازار کشورهای آفریقایی از جمله دیگر مناطقی است که چینی‌ها توانسته‌اند در آن حضور داشته باشند.

پرنده های بدون سرنشین شناسایی و تهاجمی چین نیز در سال‌های اخیر خصوصا در منطقه خاورمیانه مشتریان زیادی پیدا کرد و کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفارش‌های سنگینی برای خرید پهپاد از چین را به ثبت رساندند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ میلادی هجده کشور جهان اقدام به خرید و دریافت پرنده‌های بدون سرنشین مسلح در جهان کرده‌اند که ۱۱ کشور از چین خرید خود را انجام داده اند. در سال ۲۰۱۹ میلادی از ۲۵ شرکت بزرگ اسلحه ساز جهان ۴ شرکت چینی بوده‌اند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1925
  • منبع : چین نگار
  • 911 بازدید

برچسب ها