تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
نگاه روسی

روسیه و عربستان استخراج نفت را افزایش می‌دهند

  • ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
روسیه و عربستان استخراج نفت را افزایش می‌دهند
کشورهای عضو اوپک پلاس نتوانستند در چارچوب زمانی معین که همان نشست 1 ژولای بود، سیاست این نهاد در خصوص تامین نفت بازار جهانی در شش ماه آتی را مشخص کنند. روسیه و عربستان سعودی به نوعی مصالحه رسیده اند تا استخراج نفت را تا پایان 2021 میلادی، به میزان 2 میلیون بشکه در شبانه روز افزایش دهند، اما این تصمیم به دلیل مخالفت دیگر کشورهای عضو، اتخاذ نشد. به اعتقاد کارشناسان، روسیه نیاز دارد برای حفظ ثبات در بازار انرژی، سریعا استخراج نفت خود را افزایش دهد.

کمیته نظارتی اوپک پلاس به دلیل نبود هم صدایی در میان اعضای اوپک، از پذیرش پیشنهاد افزایش استخراج نفت خودداری کرد. این در حالی است که تا پیش از نشست این کمیته، تصور میشد اعضای اوپک پلاس به تفاهم رسیده اند تا محدودیت ها بر استخراج نفت در سال ۲۰۲۱ را کاهش داده و به صورت ماهیانه ۴۰۰ میلیون بشکه (در شبانه روز) را به میزان استخراج فعلی اضافه کنند تا در پایان سال به ۲ میلیون برسد. در این شرایط، روسیه می توانست ۹ میلیون تن دیگر به بازار جهانی عرضه کند. اما برخی کشورها از جمله امارات متحده عربی با این پیشنهاد مخالفت کردند و تصمیم گرفته شد تا مذاکرات ادامه یابد.

کشورهای عضو اوپک پلاس در حالی افزایش استخراج را مورد بحث قرار می دهند که انتظار می رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، بازار به ۵ میلیون بشکه نفت بیشتر در شبانه روز نیاز پیدا کند. همسان نمودن مواضع کشورهای عضو، این بار بیش از هر زمان دیگری زمان برد: نشست کمیته نظارتی برای تعیین این موضوع، ابتدا یک روز و سپس چند ساعت به تاخیر افتاد. حامیان ادامه روند محدودیت بر استخراج نفت به ریسک هایی همچون رخداد “لاک‌داون” جدید به دلیل کروناویروس و یا برداشته شدن تحریم ها از ایران (که اجازه افزایش استخراج نفت را به این کشور می دهد) اشاره می کنند. روسیه تلاش کرد عربستان سعودی که خواهان قیمت بالاتر برای نفت است را به دلیل وجود فصل اوج گیری مصرف انرژی در روسیه و با توجه به بحثی که بر سر قیمت سوخت در این کشور جریان دارد، توجیه کند.

برای روسیه بسیار مهم است که بر اساس توافقی که در اوپک پلاس به دست می آید، سهم خود از بازار جهانی را از دست ندهد چراکه اگر روند قیمت بالای نفت ادامه یابد، خطر بازگشت نفت شل آمریکا به بازار وجود دارد.

کشورهای عضو اوپک پلاس از ماه می سال ۲۰۲۰ م. به دلیل کاهش شدید تقاضای نفت در بازار جهانی در پی اپیدمی کرونا، توافق کردند تا میزان استخراج را ۹٫۷ میلیون بشکه در شبانه روز کاهش دهند و از آن زمان تاکنون سهم روسیه ۵٫۷ میلیون بشکه کاهش یافته است. توافق پیشین تا آوریل سال آینده میلادی پابرجا خواهد بود

دمیتری مارینچنکو، کارشناس موسسه Fitch معتقد است که بازار جهانی نفت اکنون در شرایط کسری قرار دارد و تقاضا برای نفت تا پایان سال ممکن است به میزان ۲ تا ۳ میلیون بشکه افزایش یابد.

مارینچنکو معتقد است که افزایش دو میلیون بشکه ای استخراج نفت به این معنی است که حتی اگر نفت ایران هم به بازار جهانی بازگردد (حدود ۱٫۵ میلیون بشکه) باز هم احتمال رسیدن بازار به وضعیت عرضه بیش از حد کم است. در عین حال اگر روند رشد مصرف سوخت در جهان به دلیل وضعیت نابسامان کرونا و ناتوانی واکسن ها در مقابله با آن با مشکل مواجه شود، اوپک پلاس خواهد توانست میزان و سرعت تولید خود را کاهش دهد.

داریا کازلووا، کارشناس Vygon Consulting معتقد است که در صورت افزایش دو میلیون بشکه ای استخراج نفت و تقسیم برابر آن میان اعضای اوپک پلاس تا ژانویه ۲۰۲۲، روسیه خواهد توانست به سطح تولید خود تا پیش از بحران موجود یعنی همان ۱۱ میلیون بشکه در شبانه روز برسد.

در این صورت، حجم جامع استخراج نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی در این شرایط می تواند به بیش از ۵۲۰ میلیون تن برسد که حتی از میزان توافق شده در آوریل ۲۰۲۰ هم بیشتر است. به اعتقاد کازلووا، چنین تصمیم منطقی به نظر می رسد: اوپک پلاس باید برای خودداری از کسری در برخی مناطق و همچنین افزایش لجام‌گسیخته قیمت، تا پیش از فصل تعطیلات در کشورهای اروپایی و روسیه، استخراج خود را افزایش دهد.

به نظر کازلووا، سودآوری اضافی احتمالی روسیه از توافق اوپک پلاس در سال ۲۰۲۱ می تواند به ۳ تریلیون روبل برسد و به همین دلیل انتظار می رود که روسیه به همکاری اش با این نهاد در آینده هم ادامه دهد.

منبع: کامرسانت

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1853
  • نویسنده : دمیتری کازلوف
  • منبع : ایراس
  • 1065 بازدید

برچسب ها