تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

نگاه دولت عمران‌خان برای تقویت گردشگری مذهبی بین ایران و پاکستان

  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
نگاه دولت عمران‌خان برای تقویت گردشگری مذهبی بین ایران و پاکستان
پس از سفر اخیر وزیرخارجه پاکستان به ایران و رایزنی‌های دو کشور درخصوص تسهیل سفرهای مردمی از جمله توسعه گردشگری مذهبی اتباع پاکستانی به امکان مقدس در ایران، اکنون شنیده‌ها از طرح پیش نویس سیاست جدید دولت اسلام‌آباد با تهران موسوم به «سیاست مدیریت زائرین» حکایت دارد.

«شاه محمود قریشی» اول اردیبهشت امسال یک سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران انجام داد، جایی که وی ضمن امضای تفاهم نامه ایجاد بازارچه‌های مرزی مشترک با همتای ایرانی‌اش، بر عزم دولت عمران‌خان برای توسعه همکاری‌ها با ایران به ویژه در حوزه گردشگری و تقویت گردشگری مذهبی تاکید کرد.

وی همچنین سفر به مشهد مقدس و دیدار با استاندار خراسان رضوی و تولیت آستان قدس رضوی از میزبانی خوب دولت جمهوری اسلامی ایران از زائران پاکستانی قدردانی کرد و افزود: دولت اسلام‌آباد به زوی سیاست جدید مدیریت سفرهای زیارتی به مقصد ایران، عراق و سوریه را تنظیم و پس از تصویب آن از سوی اعضای کابینه، با کشورهای مذکور به اشتراک خواهد گذاشت.

قریشی در جریان سفر به عراق و دیدار با مقامات این کشور نیز هدف از اجرای سیاست جدید مدیریت زائران را تسهیل سفرهای زیارتی و تلاش برای تقویت گردشگری مذهبی با کشورهای منطقه دانست.

تماس پاکستان با ایران در باره تصویب پیش نویس سیاست جدید

در همین حال روزنامه پاکستانی «نیشن» روز سه شنبه به نقل از منابع معتبر در دولت این کشور گزارش داد: سیاست مدیریت زائران به تصویب کابینه دولت پاکستان رسیده و این کشور پیش نویس آن را در اختیار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.

در این گزارش آمده است: مسوولان ارشد وزارتخانه‌های امور خارجه و مذهبی در پاکستان اخیرا با همتایان خود در ایران و همچنین عراق و سوریه رایزنی کرده و متعاقباً پیش نویس توافق نامه‌ای براساس سیاست جدید دولت اسلام‌آباد به این کشورها ارسال شد.

روزنامه نیشن نوشت: پس از بررسی و موافقت دولت‌های ایران، عراق و سوریه توافق جدیدی میان پاکستان و این سه کشور امضا خواهد شد.

دولت پاکستان تصمیم دارد تا همانگونه که علاوه بر سفارت این کشور در تهران دارای دو سرکنسولگری در شهرهای مشهد و زاهدان نیز هست، اقدام به تاسیس کنسولگری در شهرهای نجف اشرف و کربلای معلی کند.

بر اساس سیاستی که توسط کابینه دولت پاکستان تصویب شده است، همه آژانس‌های مسافرتی و تورهای زیارتی باید به ثبت وزارت امور مذهبی این کشور برسند و مجوز اداره شرکت مسافرتی برای اعزام زائر به به ایران، عراق و سوریه را دریافت کنند.

طرح راه‌اندازی خط کشتیرانی میان ایران و پاکستان قوت گرفت

در سیاست جدید مدیریت زائران توسط دولت پاکستان، راه‌اندازی خط کشتیرانی از مبداء بندار کراچی و گوادر به ایران و عراق نیز قید شده است.

گفته می‌شود تدوین دستور العمل برای اجرای این طرح میان وزارت دریانوردی و دیگر نهادهای مربوطه در اسلام‌آباد به پایان رسیده و همزمان دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نیز رضایت خود را برای همکاری در این زمینه به طرف پاکستانی اعلام کرده‌اند.

منابع آگاه گفتند: به دلیل وجود برخی از نگرانی‌های امنیتی در مسیرهای زمینی در ایالت بلوچستان تا نقطه صفر مرزی با ایران، سفر جاده‌ای به تدریج به حداقل می‌رسد و مسافران از پاکستان به سمت استفاده از حوزه کشتیرانی منتقل خواهند شد که مقرون به صرفه و ایمنی آن بیشتر است.

گفتنی است جدای از پیامدهای شیوع ویروس کرونا در منطقه و جهان که مانند سایر کشورها حوزه گردشگری به ویژه سفرهای زیارتی میان دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار داده است، سالانه صدها نفر پاکستانی به ایران سفر می‌کنند.

حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی دوم اردیبهشت ماه امسال در دیدار با وزیر امور خارجه پاکستان در مشهد مقدس، گفت: این آستان سالانه میزبان حدود ۵۰۰ هزار زائر پاکستانی است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1549
  • منبع : ایرنا
  • 625 بازدید

برچسب ها