تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

امتیازات ویژه ارامنه نسبت به سایر مسیحیان ساکن در ایران در عصرصفوی

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
امتیازات ویژه ارامنه نسبت به سایر مسیحیان ساکن در ایران در عصرصفوی

«نباید تصور کرد که شاه عباس در کوچانیدن ارامنه از وطنشان ظلمی نسبت به آنها کرده زیرا وقتی که در آن ولایات سرحدی مسکن داشتند اغلب طرف تخت و تاز و اجحاف و تعدی ترکها واقع میشدند و در جنگ های متوالیه صدمات فروان بر آنها وارد میآمد. نه از تجارت خبری داشتند و نه […]

«نباید تصور کرد که شاه عباس در کوچانیدن ارامنه از وطنشان ظلمی نسبت به آنها کرده زیرا وقتی که در آن ولایات سرحدی مسکن داشتند اغلب طرف تخت و تاز و اجحاف و تعدی ترکها واقع میشدند و در جنگ های متوالیه صدمات فروان بر آنها وارد میآمد. نه از تجارت خبری داشتند و نه از ثروت و تمول اثری؛ معاششان از جزئی زراعت میگذشت. خلاصه درکمال فلاکت زندگی میکردند، اما در این وطن جدید (جلفای اصفهان) همه صاحب مکنت شده و تجار معتبر میانشان بسیار است.

ارامنه جلفا بر سایر عیسوی های مشرق زمین امتیازاتی دارند: حق داشتن ملک و چیزهای ممتاز دیگر به آنها داده شده و شاه صفی اجازه نمیدهد که هیچ یک نسبت به آنها ذره ای بی عدالتی نماید؛ حتی برای آسایش آنها قدغن کرده است که هیچ مسلمانی در جلفا منزل نکند، همچنین اجازه دارند مثل ایرانی ها لباس بپوشند و براق طلا و نقره به اسب سواری خود بزنند و زنهایشان به لباس فاخر از زری های ونیز و پارچه های قیمتی ملبس شوند.

شاه از میان ارامنه هر کس را میل داشته باشد بر ریاست آنها بر می گمارد که در تحت قدرت شاهانه بر آنها حکومت نماید و این حاکم را کلانتر می نامند و او است که اختلافات میان ارامنه را قطع و فصل می نماید و مالیاتی را که باید بشاه بدهند جمع آوری میکند. زبان ارامنه بر دو قسم است: یکی زبان عوام است که همه کس میداند و یکی زبان ادبیات که مخصوص به اهل کلیسا و علمای مذهبی آنها است خط آنها اروپائی از چپ بر است نوشته میشود و تقریبا از ۴۰۰ سال قبل حروف تهجسی خصوصی دارند.

ارامنه به سه زبان مختلف با اینکه با یکدیگر بسیار اختلاف دارند صحبت میکنند: یکی زبان ارمنی است که متعلق بوطن قدیمی آنها است و نسلا بعد نسل آنرا محفوظ نگاه داشته اند. دیگر زبان فارسی که زبان مملکتی است که درحالیه در آنجا سکنی دارند و سیمی زبان ترکی است که از اسلافشان به ارث برده و در موقع تجارت اغلب بدان تکلم مینمایند؛ اما زنهای آنها غیراز ارمنی به زبان دیگری حرف نمیزنند، بجهت اینکه با خارجه تجارتی ندارند و از خانه خیلی کم بیرون می آیند . بعضی از ارامنه زبان ایطالیائی و فرانسه هم می دانند که در مسافرت های اروپا آموخته اند.»

منبع : سفرنامه تاورنیه

👈🏻تهیه شده در تحریریه ایراس

 

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1064
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 584 بازدید

برچسب ها