تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

داستان جشن و آتش بازی در اصفهان به افتخار ورود محمدولی خان ازبک

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
داستان جشن و آتش بازی در اصفهان به افتخار ورود محمدولی خان ازبک

«هنگامی‌که ولی محمدخان بر سریر سلطنت ماوراءالنهر و ترکستان جلوس کرد برادر‌زاده‌های خود امام‌قلی سلطان و ندر محمد‌خان فرزندان دین‌محمد‌خان را به ترتیب به حکومت سمرقند و ولایات واقع در جنوب رودخانه جیحون منصوب نمود ولی مدتی نگذشت که آثار خلاف بین آن‌ها ظاهر شده و پس از مدتی جنگ و کشمکش ولی محمدخان از […]

«هنگامی‌که ولی محمدخان بر سریر سلطنت ماوراءالنهر و ترکستان جلوس کرد برادر‌زاده‌های خود امام‌قلی سلطان و ندر محمد‌خان فرزندان دین‌محمد‌خان را به ترتیب به حکومت سمرقند و ولایات واقع در جنوب رودخانه جیحون منصوب نمود ولی مدتی نگذشت که آثار خلاف بین آن‌ها ظاهر شده و پس از مدتی جنگ و کشمکش ولی محمدخان از امام‌قلی سلطان برادر‌زاده خود هزیمت یافته با فرزندش رستم‌محمد سلطان از معبر چهارجو به قلعه چهار‌جو آمده و با سیصد نفر از همراهان متوجه مرو شد. محراب‌خان حاکم مرو جریان ورود خان ازبک را به اطلاع شاه عباس رسانید و از فرمانروای ترکستان به گرمی پذیرایی کرد ولی‌محمد‌خان از مرو متوجه مشهد شد و پس از بیست روز توقف آهنگ عراق کرد. از بسطام تا سمنان و خوار فریدون خان حاکم گرگان مأمور پذیرایی بود و در خوار علی قلی بیک خان ایشیک آقاسی باشی شاملو که از اصفهان رسیده بود مهمانداری خان ازبک را به عهده گرفت. وقتی به خطه کاشان رسیدند اهالی کاشان میدان شهر را چراغانی کرده و مقدم او را تهنیت گفتند و خان ازبک پس از سه روز توقف در کاشان در آغاز سال ۱۰۲۰ هجری عازم اصفهان پایتخت شاه عباس شد.
به دستور پادشاه قرار شد مراسم استقبال رسمی و تشریفات لایق از ولی محمد‌خان به عمل آید. روز ورود وی از شهر اصفهان تا قریه دولت آباد بیست هزار تفنگچی در دو صف ایستادند و چهار بازار اطراف میدان نقش جهان و قیصریه و قهوه خانه‌ها و خانات را آیین بندی کردند و شاه عباس با امراء و ارکان دولت از آن جمله الله وردی خان و الله قلی بیک و قور‌چی باشی و ندر محمد‌خان مُهر‌دار به استقبال رفته و چون به ولی محمد‌خان رسید از پیاده شدن او ممانعت کرده سواره با وی مصافحه کرد. در منزل دولت‌آباد آقا کمال دولت‌آبادی از بزرگان قریه استدعا کرد که پادشاه به اتفاق مهمان خود لحظه‌ای برای استراحت به منزل او فرود آیند. از جاده تا منزل وی با فرشهای عالی مفروش شده بود و وی به‌طور شایسته و بایسته به لوازم ضیافت پرداخت. مؤلف تاریخ عالم‌آرای عباسی نوشته است که از طرف پادشاه به دفعات مراسم آتشبازی و چراغانی در میدان نقش جهان به افتخار ولی محمد‌خان ترتیب داده شد و از جمله آتش‌بازیهای عجیب از فیل بزرگی صحبت می دارد که در حین آتش دادن و توپ انداختن از آن کوه پیکر آتش‌خوی زمین نورد بادپا حرکات عجیب و حمله‌های مهیب مشاهده می‌شد و موجب انبساط خاطر خان ترکستان و حاضران بساط اقدس می‌گردید.»

منبع: تاریخ عالم‌آرای عباسی

👈🏻 نهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1034
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 966 بازدید

برچسب ها