تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

کشف کلاهبرداری گسترده در فروش املاک به خارجی‌ها در ترکیه

  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
کشف کلاهبرداری گسترده در فروش املاک به خارجی‌ها در ترکیه
ارزشگذاری اسمی بسیاری از خانه های فروخته شده به خارجی ها بسیار بیش از ارزش واقعی آنها بوده و حالا با سیستم ارزش گذاری جدید، بسیاری از قراردادهای خرید جدید لغو شده است.

پس از ارایه شکایات بسیاری به اداره ثبت املاک ترکیه درباره تطابق نداشتن ارزش واقعی املاک فروخته شده به خارجی ها، بسیاری از معاملاک املاک با خارجی ها طی ۲ هفته گذشته لغو شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از گزارش روزنامه ” پُستا” ترکیه، طی ۲ هفته گذشته دهها معامله فروش املاک به خارجی ها به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون لیر به دلیل تطابق نداشتن ارزش واقعی و اسمی این املاک فروخته شده لغو شده است.

کشف کلاهبرداری در فروش املاک به خارجی ها در ترکیه


طبق قوانین ترکیه شهروندان خارجی که ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار (۲٫۲ میلیون لیر) در این کشور خریداری کنند، تابعیت ترکیه را دریافت می کنند و بر اساس این قانون طی سال های گذشته شهروندان زیادی از کشورهایی چون عراق، افغانستان، پاکستان و ایران و حتی روسیه اقدام به خرید خانه در ترکیه کرده اند.


بر اساس این گزارش، مسئولیت ارزیابی ارزش واقعی املاک فروخته شده به خارجی ها پیشتر در دست یک شرکت بود اما با سوء استفاده های گسترده این شرکت در ارزیابی املاک، هم اینک دولت ترکیه از میانه های ماه گذشته میلادی یک سیستم مکانیزه و هوشمند را برای ارزیابی ارزش خانه های فروخته شده تعیین کرده است.


با راه اندازی این سیستم مشخص شده بسیاری از املاکی که پیشتر به خارجی ها فروخته شده ارزش واقعی آنها نصف و حتی کمتر از ارزیابی قبلی است و بر این اساس برخی قراردادهای فروش خانه به خارجی طی ۲ هفته گذشته لغو شده است.


بر اساس اعلام فعالان بازار املاک ترکیه که در بخش فروش خانه به خارجی ها فعالیت دارند هم اکنون و در ۲ هفته گذشته فروش املاک به خارجی ها تقریبا متوقف شده است.


بر اساس اعلام این فعالان برای مثال خانه ای به ارزش ۲٫۳ میلیون لیر به خارجی ها فروخته شده که در سیستم ارزشیابی جدید ارزش ملک ۸۵۰ هزار لیر برآورد شده است.


این مشکل سبب شده طی روزهای گذشته فروش املاک به خارجی ها متوقف شود.


برخی از فعالان بازار املاک ترکیه مدعی اند سیستم ارزیابی جدید، قیمت خانه ها را کمتر از ارزش واقعی آنها ارزیابی می کند.


برخی فعالان بازار املاک در ترکیه نیز از کلاهبرداری ها و تبانی های بزرگ بین فروشندگان و ارزیابان در این بخش سخن می گویند و حالا با تعبیه سیستم جدید ارزیابی ارزش املاک، گوشه هایی از این پرونده های فروش چند برابری قیمت به خارجی ها رو شده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2922
  • 971 بازدید

برچسب ها