تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

چین و احداث یک پایگاه جاسوسیِ مرموز در خاک تاجیکستان

  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
چین و احداث یک پایگاه جاسوسیِ مرموز در خاک تاجیکستان
«در حالیکه مقام‌های چینی از وعده شناسایی سیاسیِ طالبان و اعطای کمک‌های اقتصادی به آن سخن می‌گویند، در عین حال، اقدام به ساخت پایگاه‌های جاسوسی و نظامی نیز در اطراف مرز افغانستان و به طور خاص در خاک تاجیکستان می‌کنند تا از این طریق ابزار‌های کافی جهت برخورد قهری با طالبان را هم در دست داشته باشند».

پایگاه خبری “آسیاتایمز” در گزارشی، به مساله احداث یک پایگاه جاسوسی مرموز از سوی چین در خاک تاجیکستان و در جوار مرز‌های این کشور با افغانستان پرداخته و سعی کرده دلایل و محرک‌های اصلی چین از احداث یکچنین پایگاهی را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد. آسیاتایمز به طور خاص به این نکته اشاره می‌کند که چین نسبت به نیات دولت تازه تاسیس طالبان تردید دارد و بر آن است تا با دقت، فعالیت‌های آن و همکاری‌های احتمالی این گروه با دیگر گروه‌های افراط گرایِ ضدچینی را رصد کند.

آسیاتایمز در این رابطه می‌نویسد: «هنگامی که پارلمان تاجیکستان در تاریخ ۲۸ اکتبر سال جاری میلادی اعلام کرد که چین، ساخت و ایجادِ یک مقر امنیتی در نزدیکی مرز‌های تاجیکستان با افغانستان را از نظر مالی، تامین خواهد کرد، عملا رابطه مخفی میان نهاد‌های امنیتی تاجیکستان و چین که سال‌ها در همکاری با یکدیگر، سعی داشته اند بر جریان‌های افراط گرا نظارت داشته باشند، آشکار شد.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3332
  • منبع : فرارو
  • 1183 بازدید

برچسب ها