تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024

معضل کمبود آب و پیشینه باروری ابرها در ترکیه

  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
معضل کمبود آب و پیشینه باروری ابرها در ترکیه
در کشورهای کم آب و در مناطقی که از معضل آب رنج می برند، مساله باوری ابرها در کنار دیگر راهکارها می تواند چاره ساز این معضل باشد و ترکیه برای جبران کم آبی یکبار متوسل به این شیوه شد، اما گویا دیگر سراغ این روش تامین آب نرفته است.

بخش شمالی ترکیه در کناره دریای سیاه، مناطق جنوبی این کشور در کناره دریای مدیترانه، مناطق غربی این کشور نیز در حاشیه دریای اژه قرار دارند و علاوه بر دریای مرمره که کلان شهر استانبول در آن جای گرفته دهها رودخانه بزرگ و کوچک که سرچشمه بسیاری از آبهای جاری در منطقه است از ترکیه سرچشمه می گیرند.

به موازات گسترش جمعیت ترکیه در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی ترکیه در بسیاری از کلان شهرهای خود با معضل کمبود آب مواجه بوده است. معضل آب در ترکیه در آن دوران بیشتر از آنکه ناشی از کمبود واقعی آب و یا بارش کم باشد ناشی از عدم برنامه ریزی صحیح در استفاده بهینه از آبهای جاری و در کلان شهرهایی همانند آنکارا و استانبول و ازمیر نبود سد برای آبگیری در فصول پرآب بود.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی استانبول به دلایل مختلف با معضل کمبود آب مواجه شد و تنها نمونه به یاد مانده در زمینه باروری ابرها در ترکیه استفاده از این روش به مدت زمان محدود در این شهر است.

بعد از آن سالها هم در استانبول و هم در آنکارا با کانال کشی از رودخانه ها و نیز احداث سدهای مختلف معضل آب تاکنون بطور جدی خودنمایی نکرده است.

در سالجاری نیز به رغم کاهش جدی نزولات آسمانی به دلیل برنامه ریزیهای قبلی پیش بینی می شود که معضلی برای کمبود آب به وجود نیاید و در مناطق مختلف مشکلی در زمینه قطعی آب پیش نیاید.

در سطح ترکیه ۸۶۱ سد وجود دارد و طول رودخانه هایی که در داخل کشور جاری هستند نیز نزدیک به هفت هزار کیلومتر است. میزان متوسط بارش در ترکیه سالانه ۵۷۴ میلی متر است که معادل سالانه ۴۵۰ میلیارد متر مکعب می باشد. میزان آبهای سطحی قابل استفاده در ترکیه سالانه ۹۴ میلیارد متر مکعب است و میزان آبهای زیر زمینی قابل استفاده در ترکیه نیز سالانه ۱۸ میلیارد متر مکعب است.

بنا به آمارهای موجود مصرف سالانه آب در ترکیه ۵۷ میلیارد متر مکعب است که از این میزان ۴۴ میلیارد مترمکعب در آبیاری کشاورزی کاربرد دارد و ۱۳ میلیارد مترمکعب از سوی مردم و در صنایع مصرف می شود.

بیش از ۹۷ درصد مردم ترکیه مسلمان هستند و به همین علت در سالهای گذشته شبکه های تلویزیونی مختلف ترکیه از برگزاری نماز و دعا برای نزول باران  در مناطق مختلف این کشور خبر داده بودند و در سالجاری نیز در یک مورد سازمان امور دیانت ترکیه در سطح ترکیه از امامان جمعه و جماعت خواست که در زمان برپایی نماز برای بارش باران دعا بکنند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1584
  • منبع : ایرنا
  • 683 بازدید

برچسب ها