تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

سوئد هم راه فنلاند را رفت

  • ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
سوئد هم راه فنلاند را رفت
❗️تنها چند روز پس از درخواست فنلاند برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، سوئد هم امروز رسما خواهان عضویت در ناتو شد.

تحریریه ایراس

درخواست همزمان این دو کشور، حساسیت زیادی را در مسکو برانگیخته و روسیه تهدید کرده که این اقدام را نمی تواند بی‌پاسخ باقی بگذارد. البته ولادیمیر پوتین گفته صرف پیوستن این دو همسایه شمالی روسیه به ناتو در صورتی که پایگاه های ناتو در خاک آنها ایجاد نشود، برای روسیه مهم نیست. به عبارت دیگر منظور پوتین این است که روسیه قصدی برای مواجهه نظامی با این دو کشور را ندارد (همچون موردی که در اوکراین رخ داد).

این روند در کنار طولانی شدن پروسه کنترل اوکراین، چشم اندازها را برای روسیه تاریک‌تر نشان می‌دهد. مسکو که قصد داشت با یک اقدام نظامی سریع، از عضویت اوکراین در ناتو جلوگیری کند، حالا نه تنها اوکراین را متوقف نکرده، بلکه دو همسایه مهم دیگر را هم در راه ناتو میبیند.

آمریکا و کشورهای اروپایی که نمی‌خواهند این فرصت طلایی را برای فشار بیشتر بر روسیه از دست دهند، به فنلاند و سوئد وعده داده‌اند که رویه معمول حداقل یک ساله عضویت را کنار گذاشته و سعی می کنند طی چند هفته آنها را عضو کامل کنند. این در حالی است که طبق قاعده، پارلمان های همه کشورهای عضو باید این عضویت را تایید نمایند.

هرچند ترکیه طی روزهای اخیر چندباری گفته که با عضویت سوئد و فنلاند مخالف است، اما بعید به نظر میرسد که در عمل آن را نپذیرد. احتمالا اردوغان فقط سعی دارد به پوتین نشان دهد که به طور کامل کشورهای اروپایی را در مقابله با روسیه همراهی نکرده است.

باید دید که کرملین چه واکنشی را در نظر دارد و چگونه میخواهد از نظامی‌تر شدن فضا در شرق اروپا و بالتیک جلوگیری کند. / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5353
  • نویسنده : تحریریه ایراس
  • منبع : ایراس
  • 475 بازدید

برچسب ها