تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

رشد ۵۰ درصدی تجارت چین و آمریکا

  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
رشد ۵۰ درصدی تجارت چین و آمریکا
داده های گمرک ملی چین نشان می دهد تجارت بین چین و آمریکا در چهار ماه نخست سال جاری میلادی ضمن حفظ روند رو به رشد، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش یافته است.

 تجارت این کشور با آمریکا در بازه زمانی چهار ماه اول سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۵۰.۳ درصدی همراه بوده و ارزشی معادل ۱.۴۴ میلیارد یوان (۲۲۲.۸ میلیارد دلار) پیدا کرده است این آمار آمریکا را به سومین شریک تجاری بزرگ چین تبدیل کرد.

انجمن ملل جنوب شرق آسیا موسوم به «آ سه آن» و اقتصادهای اتحادیه اروپا دو شریک اول تجاری چین محسوب می شوند.

صادرات چین به آمریکا در این بازه زمانی ۴۹.۳ درصد و واردات این کشور از آمریکا ۵۳.۳ درصد رشد داشته است و مازاد تجاری چین با آمریکا با ارزش ۶۵۳.۸۹ میلیارد یوان، افزایشی ۴۷ درصدی را تجربه کرد.

«تیان یون» معاون انجمن عملیات اقتصادی پکن در مصاحبه با گلوبال تایمز تاکید کرده است که افزایش عظیم واردات و صادرات میان چین و آمریکا نشان دهنده وجود بازار تقاضای دو کشور است و ایجاد تعادل بین تجارت چین و آمریکا نیازمند این است که آمریکا بیشتر از اینکه به اعمال محدودیت در مسیر صادرات به چین بپردازد، به آزادسازی این محدودیت ها روی بیاورد.

«گائو لینگیون» کارشناس امور تجاری در آکادمی علوم اجتماعی پکن هم که روابط تجاری بین چین و آمریکا را به دقت تحت نظارت دارد، ‌ به گلوبال تایمز گفت که مازاد تجاری رو به رشد چین با آمریکا نشان می دهد که دلیل ذکر شده از سوی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا برای جمع آوری تعرفه از چین، دلیلی بی پایه و بی اساس تلقی می شود.

او گفت: یکی از دلایل افزایش صادرات چین به آمریکا تقاضای صادرات تجهیزات ضد اپیدمی کرونا در آمریکا است از طرف دیگر، رشد واردات چین از آمریکا نیز به این دلیل است که چین در حال تکمیل اجرای فاز اول توافق تجاری بین پکن و واشنگتن است.

همزمان که دولت آمریکا از احتمال مذاکره با مقامات ارشد تجارت چین با محور مرور و بررسی فاز اول توافق تجاری بین پکن و واشنگتن خبر داده است، کارشناسان چینی به آمریکا تاکید کرده اند که بخشی از تعرفه های تنبیهی اعمال شده علیه کالاهای چینی را برای نشان دادن صداقت واشنگتن در اجرای هموار این توافق تجاری حذف کند.

تجارت میان چین و آمریکا در سه ماهه اول سال جاری میلادی با رشد قابل توجه ۶۱.۳ درصدی بر اساس معیار یوان، به ارزش ۱.۰۸ تریلیون یوان رسید.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=917
  • منبع : ایراس
  • 1799 بازدید

برچسب ها