تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

جنجال بیرقدار در اوکراین

  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۰۰
جنجال بیرقدار در اوکراین
ترکیه بر خلاف جمهوری اسلامی ایران، عادت دارد کوچک‌ترین داشته خود را با تبلیغات گسترده به یک فناوری بی‌رقیب بدل کند. در حوزه نظامی هم مثل سریال‌های این کشور شاهد اسطوره سازی هستیم.

پهپاد بایراکتار (بیرقدار) TB2 از ابتدای جنگ اوکراین بر سر زبان‌ها بود اما نه تنها حضورش کم نمی‌شود بلکه هر روز هم بیشتر می‌شود!

رجب طیب اردوغان چند روز پس از بازگشت از تهران در جمع اعضای حزب AK گفته بود که ولادیمیر پوتین از او خواسته شرکت بایکار در روسیه هم فعالیت داشته باشد. یعنی دقیقا چند روز بعد از اینکه آمریکا مدعی شد روسیه صدها پهپاد از ایران دریافت می‌کند، اردوغان مدعی شد پوتین می‌خواهد از ترکیه هم پهپاد بگیرد.

این خبر در روسیه با نگاهی منفی روبرو شد. برخی روس‌ها نوشتند که TB2 قاتل سربازهای روس در اوکراین بوده و پوتین کار درستی نکرده است. البته که این ادعا در نهایت هم از سوی کرملین رد شد. هالوک بایراکتار برادر داماد اردوغان که مدیرعامل بایکار است هم همیشه طرف اوکراین را گرفته و گفته بود هیچ وقت محصولش را به روسیه نمی‌دهد.

پهپاد TB2 در نبرد اوکراین قطعا تاثیراتی داشته اما در عین حال بیشترین میزان شکستش هم در همین نبرد بوده تا جایی که سامانه‌های پانتسیر روس به شکارچی TB2 معروف شده‌اند.

اوکراین چند سال پیش تعدادی TB2 از کارخانه بایکار ترکیه دریافت کرده بود و حتی هم زمان هم قرار بود تولید آن به صورت مشترک در خاک اوکراین صورت بگیرد. وزیر دفاع اوکراین چندی پیش گفته بود این کشور پس از آغاز جنگ هم ۵۰ فروند دیگر TB2 دریافت کرده است.

حالا هم مقامات اوکراینی اعلام کرده‌اند که در خاک این کشور تولید TB2 کلید خواهد خودر. دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم گفته که اگر چنین مجموعه‌ای ایجاد شود، روسیه در حمله به آن تردید نخواهد کرد.

به عبارت دیگر، تبلیغات TB2 برای ترکیه پایانی ندارد. آنها از فرصت سقوط هر چه بیشتر این پرنده‌ها در جنگ اوکراین استفاده کرده و به بهانه ایجاد یک مرکز تولید برای اوکراینی که در مضیقه است، حتی اخبار حضور احتمالی پهپادهای ایرانی در این نبرد را هم تحت شعاع قرار دادند.

برعکس اردوغان که داشته‌هایش را به سادگی فریاد می‌زند و از همه طرفین نبرد هم امتیاز می‌گیرد، طرف ایرانی و روس اما چنان به سرعت تمام امکان ارسال پهپاد ایرانی به روسیه را تکذیب کردند که کاخ سفید هم دیگر رویش نشد روی آن اصرار بورزد 🙂

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=6053
  • نویسنده : قدرت شفیعی
  • منبع : ایراس
  • 634 بازدید

برچسب ها