تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

اثرات قرنطینه بر اقتصاد چین

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
اثرات قرنطینه بر اقتصاد چین
داده‌های جدید از اقتصاد چین سبب شده است تا نگرانی‌ها درباره اثرات قرنطینه‌ها در این کشور بیشتر شود. شاخص فعالیت‌ها در بخش‌های تولید کارخانه‌ای و خدمات چین در ماه گذشته، پایین‌تر از ۵۰ بوده و این یعنی فعالیت‌ها با سرعت در حال کاهش است. دولت چین در دو ماه اخیر، بر مهار موج جدید همه‌گیری کرونا تمرکز کرده و ده‌ها شهر بزرگ این کشور به‌طور کامل یا نسبی قرنطینه شده‌اند. نتیجه طبیعی این اقدام، ضعف در شاخص‌های اقتصادی است.

احسان آذری‌نیا

رئیس‌جمهور چین بارها بر لزوم ادامه سختگیری‌ها برای مهار کرونا تاکید کرده و این یعنی فعلا اولویت دولت مهار کروناست. به باور رهبران چین، می‌توان ضعف در شاخص‌های اقتصادی را برای مدتی تحمل کرد، اما شیوع کرونا را نمی‌شود تحمل کرد. بنابراین برای مدتی نسبتا طولانی شاهد ضعف در اقتصاد چین خواهیم بود.

نهادهای تحلیلگر و اقتصاددان‌ها پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد چین در سال‌جاری را پایین آورده‌اند. علت این اقدام، قرنطینه‌هاست که سبب کاهش شدید فعالیت‌ها شده است. نکته نگران‌کننده دیگر این است که ضعف در شاخص‌های اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، بدون شک به مرزهای این کشور محدود نمی‌ماند. از پیش به دلیل همه‌گیری کرونا و حمله روسیه به اوکراین، اختلال‌های شدید در زنجیره‌های تامین رخ داده و اقدامات دولت چین برای مهار کرونا بر شدت این اختلال‌ها افزوده است.

در ماه‌های اخیر، عوامل مختلف سبب بی‌ثباتی در بازارها شده و با توجه به پایدار بودن عوامل یادشده، می‌توان انتظار داشت که در آینده قابل پیش‌بینی وضعیت به همین شکل باقی بماند. در مطالب حاضر، به وضعیت شاخص‌های اقتصاد چین، دیدگاه دو گروه از اقتصاددان‌ها درباره افق اقتصاد این کشور، وضعیت بازار کار چین و اثراتی که قرنطینه‌ها در چین بر دیگر اقتصادها خواهد داشت، اشاره شده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5269
  • نویسنده : احسان آذری‌نیا
  • منبع : دنیای اقتصاد
  • 517 بازدید

برچسب ها