تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

پکن: غرب به بهانه حقوق بشر به دنبال سرکوب توسعه چین است

  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
پکن: غرب به بهانه حقوق بشر به دنبال سرکوب توسعه چین است
سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تحریک آمریکا و چند کشور غربی دیگر برای برگزاری نشستی درباره سینکیانگ در سازمان ملل گفت: ماهیت اصلی مساله این است که تعداد بسیار کمی از کشورهای غربی ازجمله آمریکا با بهره گرفتن از موضوع به اصطلاح «حقوق بشر»، به دنبال سرکوب چین هستند.

«هوا چون یینگ» روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در پکن افزود: آمریکا به همراه این چند کشور محدود،  از منابع و جایگاه سازمان ملل برای سیاه نمایی و حمله به چین استفاده می کند و چنین کاری در واقع توهین به سازمان ملل است.

او تاکید کرد که این چند کشور غربی از جمله ایالات متحده، انگلستان و آلمان به هیچ وجه نماینده تمام اعضای سازمان ملل و جامعه بین‌المللی نیستند. ”

خانم هوا اظهار کرد: در حالی که ایالات متحده همواره از حقوق بشر مسلمانان حرف می زند، همه می دانیم عامل کشته شدن بیشترین تعداد مسلمانان جهان خود آمریکا بوده است.

** آمریکا به تعهدات خود پایبند باشد

سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از نشست خبری امروز با اشاره به  سخنان اخیر مقامات آمریکایی در مورد پایبندی این کشور به تعهدات چندجانبه خود گفت: امیدواریم آمریکا با پایبندی به تعهدات خود، دست از ایجاد “حلقه‌ای کوچک” از هم‌پیمانانش و یا “ائتلاف سیاسی” بردارد.

در نشست شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع “حفاظت از چندجانبه گرایی و نظم بین المللی با محوریت سازمان ملل” برگزار شد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ضمن تأیید آنکه ایالات متحده در سال های اخیر،  نظام مبتنی بر قانون و مقررات بین المللی را تخریب کرده گفت که این کشور قصد دارد از این پس حضوری فعال در نهادهای چندجانبه داشته باشد.

هوا چونگ یینگ در واکنش به این سخنان وزیر خارجه آمریکا گفت: همانگونه که وزیر خارجه چین نیز در این نشست اشاره کرد تحقق چندجانبه‌گرایی نیازمند همکاری بر پایه تأمین منافع متقابل است و نه روی آوردن به بازی مجموع صفر؛ نیازمند عدالت و انصاف است و نه زورگویی و سلطه‌طلبی؛ نیازمند اقدام واقعی است و نه  حرف بدون عمل؛ نیازمند احترام به تنوع باورها و عقاید است و نه خودخواهی و خودپرستی؛  چندجانبه‌گرایی خواسته مشترک جامعه جهانی و مطابق با روند توسعه کنونی جهان است.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: ایالات متحده از مدتی پیش با در پیش گرفتن سیاست “اول آمریکا” و خروج از پیمان‌های بین‌المللی و نقض مقررات جهانی،  به طور جدی موجب تخریب چندجانبه‌گرایی و نظم بین‌المللی با محوریت سازمان ملل شده و با آنکه اخیراً آمریکا چندین بار بر بازگشت خود به نهادها و پیمان‌های چندجانبه تأکید کرده اما هنوز هم شاهد زورگویی و سلطه‌طلبی این کشور به بهانه چندجانبه‌گرایی هستیم.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=899
  • منبع : فارس
  • 4111 بازدید

برچسب ها