تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

ورود سفیر شوروی به ایران برای برقراری روابط دیپلماتیک

  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
ورود سفیر شوروی به ایران برای برقراری روابط دیپلماتیک
آقای رتشتین با همراهانش به عنوان نماینده مختار شوروی در ایران از مسکو به گراستووسك و سپس به بادکوبه عازم، ۱۷ فروردین ۱۳۰۰ وارد باجگیران، سرحد شمال شرق ایران شد از آنجا به قوچان آمده و به واسطه بسته بودن راه روز ۲۱ وارد مشهد و ۵ اردیبهشت وارد طهران شد.

در تمام طول مسیرش احترامات کامل و استقبال شایان از او به عمل آمد ملت ایران نه از لحاظ ابراز علاقه به مرام کمونیسم، بلکه از شدت تنفر نسبت به انگلیس ها او را با آغوش باز پذیرفتند.
ارتشتین روز ۸ اردیبهشت حضور شاه (احمدشاه قاجار) پذیرفته شد و نطقی به زبان روسی ایراد کرد که توسط آقای ساعد مراغه ای ترجمه شد:
اعلیحضر تا پس از تقدیم نامه ای که دولتخواه را در در بار آن اعلیحضرت به سمت نمایندگی مختار معرفی می کند، اجازه فرمایید که چند کلمه هم از طرف خود به عرض برسانم. : و اینجانب از دیپلماتهای متخصص نیستم یعنی روسیه کار گران و دهقانان، هنوز دیپلماتهای متخصص تر بیت ننموده شاید هم هیچ وقت مهیا نکند اینجانب بدان جهت بل میل مفرطی نمایندگی ممتاز دولت روسیه را در ایران پذیرفت که سالهای دراز، دولتخواه به سمت نویسندگی اقدامات جدی بر علیه تجاوزات ومظالم امپریالیستی دول بزرگ نموده و مخصوصا نسبت به تجاوزاتی که به موجب توطئه بزرگ ۱۹۰۷ کارکنان غارتگر تزاری بر علیه ایران بی حامی، طرح کرده بودند با قلم خود جدا از آزادی و استقلال ایران دفاع می نمود مخصوصا بدین سمت دولت جمهوری روسیه برای اجرای سیاست خود نسبت به ایران این افتخار عالی را به این جانب محول نمود
برای اطمینان اعلیحضرت عرض می کنم که این دو لتخواه سعی خواهد کرد وظایف خود را نه فقط با صمیمیت، بلکه با یک عشق فوق العاده انجام دهد. روسیه بزرگ کارگران و دهقانان، طوق عبودیت تزاریسم را از گردن خود خارج نموده و به همین واسطه ایران را هم از مخاطراتی که استقلال آنرا تهدید می نمود آزاد کرد این بود که دولت جمهوری روسیه در بدو تشکیل خود به ز بان رفیق تروتسکی کمیسر خارجه وقت راجع به مظالم و عملیات شرم آور تزاری در ایران انزجار و تنفر خود را ابراز وصداقت گفتار و وعده های خود را در قرارداد منعقده با دولت اعلیحضرت ثابت کرد. محسنات قرارداد مز بور لازم بشرح نیست و دولتخواه حاضر است جدا به موجب مفهوم همین قرار داد، با دولت ایران رفتار نماید. امیدوار است اعلیحضرت هم نسبت بدمقاصد حسنه این دولتخواه بذل مساعدت فرموده، مستدعی است این دولتخواه را نه فقط مثل یک نماینده دولت صمیمی تلقی فرموده، بلکه مانند یک طرفدار صمیمی منافع ملل محنت دیده مشرق زمین، منظور نظر قرار دهند».

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5303
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 880 بازدید

برچسب ها