تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

فروش تسلیحات غربی به قیمتِ زیرِ بازار در اوکراین!

  • ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۵:۵۵
فروش تسلیحات غربی به قیمتِ زیرِ بازار در اوکراین!
ماجرای فروش سلاح و مهمات ارسالی به اوکراین در بازارهای مختلف و سردرآوردن این تسلیحات نزد گروه‌های مسلح غیرقانونی دارد ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. انتشار گزارش‌های متعدد در کنار بروز نگرانی‌های نه چندان جدی از فروش سلاح‌های پیشرفته غربی ارسال شده برای ارتش اوکراین به یکی از سوژه‌های خبری روز دنیا تبدیل شده است.

اخبار سوریه:

اوکراینی‌ها در بازارها و شبکه‌های غیرقانونی ایجاد شده، نه تنها تسلیحات کوچک بلکه سخت‌افزارهای پیچیده‌ای از جمله سیستم‌های ضدتانک جاولین و پهپادهای انفجاری «Phoenix Ghost » را عرضه می‌کنند. این مساله باعث شده تا گروهی از خبرنگاران به صورت پیوسته با فروشندگان این تسلیحات وارد رایزنی و معامله شده و قیمت برخی از این تسلیحات را به دست بیاورند. به عنوان مثال یک پهپاد انتحاری امریکایی فقط ۴ هزار دلار قیمت خورده است! این یعنی قیمتی به مراتب بسیار پایین‌تر از کارخانه و دلیل آن نیز چیزی جز مفت بودن این تجهیزات ارسالی نیست.

چند تن از خبرنگاران راشاتودی در اقدامی توانسته‌اند با افرادی که در این بازار سیاه هستند، گفت‌وگو کنند و معامله خرید یکی از همین پهپادهای انفجاری را به قیمت ۴ هزار دلار انجام دهند. برخی از این خبرنگاران نیز خود را علاقه‌مند به خرید مین‌های ضدنفر آمریکایی نشان دادند اما به آن‌ها گفته شده که موجودی این نوع از مین‌ها تمام شده است.

یکی از خبرنگاران از فروشنده سوال کرده که آیا امکان ارسال این نوع پهپاد به شهر مرزی «پرزمیسی» در لهستان وجود دارد، فروشنده پاسخ داده که مشکلی نیست اما ۱۰۰۰ دلار دیگر خرج دارد. خبرنگاران همچنین با یک فروشنده دیگری ارتباط برقرار کرده که علاوه بر تسلیحات آمریکایی طیف گسترده‌ای از تسلیحات قدیمی ساخت روسیه و شوروی از جمله کلاشنیکف، تفنگ‌های دستی، نارنجک‌ها و تفنگ‌های تک تیرانداز را ارائه کرده است.

این گزارش خاطرنشان کرده که نکته قابل‌توجه فروش این تسلیحات در بازار سیاه، قیمت آنهاست که «به طرز عجیبی پایین» می‌باشد. برای مثال، «‌سیستم سلاح ضدتانک سبک» NLAW ساخت انگلیس تنها به قیمت ۱۵ هزار دلار فروخته می‌شود در حالیکه به گفته این رسانه، خرید سلاح ضدتانک به صورت قانونی ممکن است از ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار دلار هزینه داشته باشد.

این در حالیست که یورگن استاک، دبیرکل اینترپل ماه گذشته هشدار داد که درگیری در اوکراین «موجب خواهد شد تا این تسلیحات پیشرفته غربی از بازارهای سیاه سردرآورند.» اذعان کرد: «گروه‌های جنایتکار سعی می‌کنند از این شرایط آشفته و در دسترس بودن سلاح‌ها استفاده کنند و آنها ممکن است نه تنها در کشورهای همسایه اوکراین بلکه به سایر قاره‌ها ارسال شوند.»

از طرفی لوید آستین، ‌وزیر جنگ آمریکا در ماه مه گفت که او درخصوص اهمیت ردیابی و حفاظت از تسلیحات آمریکایی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و وزیر دفاع این کشور گفت‌وگو کرده و به وی این اطمینان خاطر داده شده است که تسلیحات غربی از بازارهای قانونی سر درنمی‌آورند! با این حال، زلنسکی که هیچ اختیاری بر بسیاری از مساحت خاک اوکراین و حتی شبه‌نظامیان فاشیست نازی ندارد، مشخص نیست چگونه این تعهدات را داده است.

گفته می‌شود برخی از گروه‌های مسلحی که در تجارت مواد مخدر، تجارت نفت و مشتقات آن و همچنین وابسته به کمک‌های سایر کشورها هستند، از جمله جریان‌های مشتاق دریافت چنین تسلیحاتی هستند. شبه‌نظامیان کرد مزدور امریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه که سال گذشته حدود سه میلیارد دلار نفت غارت شده سوریه را از طریق داماد و فرزند اردوغان به رژیم صهیونیستی فروخته، گروه‌های مسلح در امریکای لاتین و تروریست‌های القاعده که در شمال سوریه فعالیت دارند از جمله علاقمندان به این تسلیحات هستند.

در حالی که این گروه خبرنگاری تلاش کرده و گزارشی مستند را تهیه و منتشر کرده‌اند، از همان هفته‌های اول جنگ بسیاری از تسلیحات پیشرفته در «دارک‌نت» توسط شبه‌نظامیان اوکراینی و همچنین مزدوران چند ملیتی که راهی این کشور شده بودند با قیمت‌ها بسیار پایین فروش می‌رفت. تقریبا هر سلاح انفرادی در این لیست وجود داشت و فقط تسلیحات نیمه‌سنگین که قابلیت حمل و نقل نداشتند، در لیست فروش پیدا نمی‌شد. انواع موشک‌های ضدزره، تسلیحات فردی، تجهیزات حفاظتی در همه سطوح بدن، پهپادهای انتحاری، دوربین‌های دید در شب و دوچشم ,… در لیست فروش وجود داشت.

چند هفته پیش برخی از منافع گزارش داده بودند که پای برخی از دولت‌ها هم برای خرید از بازار قاچاق سلاح اوکراین باز شده است. سرازیر شدن سیل سلاح و مهمات به این کشور از طرف اعضای ناتو و سایر متحدان امریکا در کنار حضور قدیمی و گسترده باندهای مافیایی قاچاق سلاح که از روزگار فروپاشی شوروی سابق در این کشور فعالیت می‌کردند، اوکراین را به بهشت قاچاقچیان سلاح و مهمات تبدیل کرده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=5814
  • نویسنده : اخبار سوریه
  • 550 بازدید

برچسب ها