تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
در نشست همکاری‌های اقتصادی ایران و قفقاز مطرح شد؛

کشت فراسرزمینی ایرانیان در روسیه/ کاهش ۱۵ درصدی روابط تجاری با گرجستان/ ورود روزانه ۱۲۰ کامیون ایرانی به خاک آذربایجان

  • ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۸:۲۸
کشت فراسرزمینی ایرانیان در روسیه/ کاهش ۱۵ درصدی روابط تجاری با گرجستان/ ورود روزانه ۱۲۰ کامیون ایرانی به خاک آذربایجان
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اظهار داشت: مدیران ما به بحث قرنطینه توجه نکردند و تبعات این بی‌توجهی در روابط تجاری بین ایران و روسیه خود را نشان داد و باید در این زمینه فکر اساسی کرد.

مشاهده ویدئوی کامل نشست در آپارات

وبینار بررسی روند همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای حوزه قفقاز و فدراسیون روسیه پس از جنگ دوم قره باغ برگزار شد در این وبینار که از سوی موسسه مطالعات ایران و اوراسیا برگزار شد. فاطمه مقیمی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و گرجستان، گفت: گرجستان در حدود ۴ میلیون نفر جمعیت و با کشورهای روسیه، ترکیه و ارمنستان مرز مشترک دارد و به لحاظ استراتژیک پل اروپا و آسیاست.

وی با اشاره به موقعیت مناسب تجاری این کشور، افزود: هزینه زندگی در این کشور به نسبت دیگر کشورهای اروپایی کمتر و به لحاظ فرهنگی به ایران نزدیک است.

مقیمی با بیان اینکه آزادی اقتصاد در این کشور قابل توجه است، خاطر نشان کرد: جایگاه گرجستان در آزادی اقتصادی ۹ است و از کشورهای مانند فرانسه، نروژ در سطح بالاتری قرار دارد. از همین روی شرایط نسبی مطلوب‌تری برای سرمایه گذاری خارجی است.

این فعال اقتصادی مالکیت برای سرمایه گذاران خارجی در این کشور را صد در صد عنوان کرد و افزود: در بحث تجارت بین المللی نیز گرجستان تعرفه‌های حداقلی وضع  و در مجموع رژیم تجارت آزاد با کشورهای مختلف را منعقد می‌کند.

مقیمی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده در این کشور اخذ نمی‌شود، تصریح کرد: ثبت شرکت در این کشور بین ۱ تا ۳ روز اتفاق می‌افتد. البته هدفم از طرح این مسئله مقایسه ایران با این کشور نیست.

به گفته وی، برای سرمایه گذاران در این کشور ارزش قائل می‌شوند. اما اعمال تحریم‌ها علیه ایران باعث شد صادرات به این کشور محدود شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به توسعه گردشگری در این کشور، افزود: با موقعیت گردشگری درآمدزایی ایجاد کرده است و توریست‌ها‌ بعد از سفر به گرجستان برای بحث اقامتی در این کشور تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعد از فروکش کردن بحران نظامی گرجستان و روسیه، گفت: در این کشور ساختمان سازی رونق پیدا کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مهمترین کالاهایی که از این کشور وارد ایران می‌شود چوب و شکلات است این در حالیست که کاشی، قیر، شیشه های ساختمانی و… از ایران وارد گرجستان می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها علیه ایران باعث شد که این کشور روابط تجاری خود را با ما ۱۵ درصد کاهش بدهد، افزود: از وقتی گرجستان عضو دائم WTO شد فشارهای بین المللی این کشور را متقاعد کرد که روابط خود را با ما محدود کند.

وی با بیان اینکه ما همواره از کریدور ترکیه برای متصل شدن به اروپا استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: موقعیت گرجستان برای دسترسی به بازار اروپا مطلوب‌تر است و باید زیرساخت‌های سیاسی بیشتر توجه شود تا همکاری‌های دو جانبه مطلوب‌تری برای رشد اقتصادی ایجاد شود. به عبارت دیگر باید از سیاست برای رشد اقتصادی استفاده شود.

مقیمی تصریح کرد: بیشترین حجم تجارت هم اکنون از مسیر جمهوری آذربایجان انجام می‌شود این مسیر راحت‌تر و از نظر جاده‌ای مطلوب‌تر است. 

در ادامه این نشست حسین پیرموذن، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه مسیرهای ترانزیتی هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: مسیرهای ۴ جانبه ۲۴ ساعته روان است و ما از بحران در  روابط تجاری با این کشور گذر کردیم.

وی با اشاره به بسته شدن یک روزه مرز آذربایجان بر روی کالاهای ایرانی، افزود: جمهوری آذربایجان ۲۵ اسفند ۹۸ با شیوع بیماری کرونا مرز خود را به روی ما بست اما بعد از هماهنگی‌ها ایجاد شده بین سفرای دو کشور در نهایت این مرز باز شد و روابط تجاری ما با کشورهای همسایه ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به افزایش صادرات غیر نفتی با این کشور، گفت: صادرات غیرنفتی به این کشور ۳۷ درصد افزایش پیدا کرده است. ما فقط در بحث تردد تجار مرزنشین مشکل داریم و هنوز گشایش های لازم در این زمینه حل نشده است.

پیرموذن ادامه داد: بعد از جنگ قره باغ کمیسیون مشترک  اقتصادی در تهران برای بازسازی قره باغ برگزار کردیم اما تاکنون شرکت‌های ایرانی در این زمینه ورود نکردند و شرکت‌های ترک و ایتالیایی در این زمینه وارد شدند.

وی با اشاره به توسعه روابط تجاری ایران و آذربایجان، گفت: اگر اخبار و اطلاعات خارج از مذاکرات مطرح نشود روابط گرمی بین این کشور ایجاد خواهد شد. در حال مذاکره هستیم تا شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه توانمندسازی که اردیبهشت سال آینده در آذربایجان برگزار می‌شود شرکت کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و آذربایجان سنتی است، افزود: تحریم‌ها باعث شد که ما در زمینه گشایش اعتبار با چالش مواجه شویم و نتوانیم به راحتی مراودات بانکی با این کشور برقرار کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روزانه ۱۲۰ کانتینر از ایران روانه خاک آذربایجان می‌شود و ترانزیت کالا از خاک آذربایجان مهم است.

در ادامه نشست گاسپر دبیر اتاق مشترک ایران و ارمنستان، گفت: در جنگ ۴۴ روزه، مرز ایران و ارمنستان بسته نشد و وقفه پدید آمده به علت شرایط کرونایی بوده است. سرمایه گذاری ما در این کشور مطلوب است و این کشور در همه محافل جهانی از ما حمایت کرده است و دانشجویان ایرانی  زیادی در این کشور مشغول تحصیل هستند.

وی ادامه داد: در زمینه برندسازی ایرانی در این کشور کم کاری کردیم و باید به این بخش بیشتر توجه شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه کالاهای ترکی در ارمنستان تحریم هستند، گفت: ورود ۲ هزار و ۲۰۰ قلم کالای ترک به ارمنستان تحریم شده است اما ما نتوانستم از این فرصت استفاده کنیم به خصوص زمینه پوشاک کم کاری کردیم. اما صادرات در بخش میوه و صیفی‌جات قابل توجه بوده است و اگر هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی ایجاد شود می‌توان میزان صادرات به این کشور را به یک میلیارد دلار رساند.

در ادامه نشست هادی تیز هوش تابان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فدراسیون روسیه، گفت: قوانین حاکمیتی در بحث صادرات و واردات حاکم بوده که این مسئله مغایر اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه روسیه سالیانه ۲۳۱ میلیارد دلار واردات دارد، گفت: رتبه ما در زمینه واردات به روسیه ۴۱ است. البته زمانی که کرونا در روسیه شیوع پیدا کرد یک پیک کاری ارسال مرکبات داشتیم.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مرزهای زمینی به این کشور تقویت نشده است، تصریح کرد: ما باید از مناطق آزاد خود برای توسعه تجاری با این کشور بیشتر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مدیران ما به بحث قرنطینه توجه نکردند، گفت: تبعات این بی‌توجهی در روابط تجاری بین دو کشور خود را نشان داد و باید در این زمینه فکر اساسی کرد.

وی تصریح کرد: برخی از دوستان به دلیل داشتن آب فراوان در این کشور کشت فراسرزمینی را در روسیه را آغاز کردند.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3793
  • منبع : ایلنا
  • 1644 بازدید

برچسب ها