موسسه مطالعات ایران اوراسیا - پربيننده ترين عناوين روسیه و اروپای شرقی :: نسخه کامل http://www.iras.ir/fa/ Sun, 25 Jun 2017 23:26:28 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal02/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط موسسه مطالعات ایران اوراسیا http://www.iras.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام موسسه مطالعات ایران اوراسیا آزاد است. Sun, 25 Jun 2017 23:26:28 GMT روسیه و اروپای شرقی 60 تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه http://www.iras.ir/fa/doc/note/3217/تحریم-های-جدید-آمریکا-علیه-روسیه ایراس: 14 ژوئن سنای امریکا با اکثریت قاطع (97 رای موافق و 2 رآی مخالف) یک پیش‌نویس قانونی را به تصویب رساند که به تشدید تحریم‌های ضدروسی می‌انجامد. اعمال تحریم در سطح قانون انعکاس‌دهنده تلاش قانون‌گذاران امریکا برای بستن دست رئیس جمهور ترامپ برای ایجاد ارتباط با ولادیمیر پوتین است که در واقع این اقدام، امکان وی برای کاستن از فشار تحریم بر روسیه را از بین می‌برد.   سناتورها ضمن ملاک عمل قراردادن ملاحظات تاکتیکی، در قالب اصلاحیه‌ی لایحه مربوط به تحریم‌های ضدایرانی به بهانه برنامه موشکی تهران و حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی (در وهله نخست منظور «حزب‌الله» لبنان است) پیش‌نویس طرحی را تنظیم و تصویب کردند. طبق پیش‌بینی مبتکران لایحه قانونی ضدروسی، ارتباط این طرح با تحریم‌های جدید علیه ایران باید بر شانس امضای این لایحه توسط ترامپ که مواضع ضدایرانی شدیدی دارد بیفزاید. علاوه بر شرکت‌ها و افراد حقیقی روسیه که قبلا از جانب باراک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا هدف تحریم قرار گرفته‌اند، این لایحه شامل دسته‌های جدیدی است و در ذیل آن کسانی را که به عقیده سناتورهای امریکایی در تحویل سلاح به رژیم بشار اسد در سوریه، نقض حقوق بشر در استیای جنوبی و آبخازیا، و مهمتر از همه افرادی که در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در در حمله سایبری به  نهادهای دموکراتیک امریکا دست داشته‌اند مورد تحریم قرار داده است.   این لایحه در ارتباط با همه بخش‌های اقتصاد روسیه که اولین بار در سال 2014 در پی وقایع اوکراین علیه آنها تحریم‌هایی اعمال شده بود، تشدید اقدامات محدودکننده را لحاظ کرده است. لذا، مدت واگذاری تأمین اعتبارات و پرداخت بدهی بانک‌های روسی از 30 روز به 14روز کاهش یافته است. با این مصوبه، وام مربوط به شرکت‌های روسی فعال در حوزه انرژی به جای 90 روز فعلی به 30 روز کاهش خواهد یافت. به موجب این لایحه پیشنهاد شده است که محدودیت‌های اعمالی در رابطه با تأمین مالی بدهی‌ها، در رابطه با اوراق بهادار روسیه هم اعمال شود که این امر می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر بازار ارز روسیه بگذارد.   این لایحه اعمال تحریم علیه سایر بخش‌های مهم اقتصاد روسیه از قبیل صنایع استخراج معدن و متالوژی را هم مد نظر قرار داده است.  فهرست شرکت‌هایی که تحت محدودیت‌های اعتباری قرارخواهند گرفت توسط وزارت خزانه‌داری امریکا مشخص خواهد شد. علاوه براین، گسترش تحریم ها علیه شرکت های دولتی روسیه که در بخش های راه آهن و کشتیرانی فعالند نیز محتمل است. مسدودشدن دارایی‌های این قبیل سازمان‌ها در حوزه صلاحیت قضایی امریکا پیشنهاد شده است.   محدودیت‌های جدید باید سرمایه‌گذاری در خطوط نفت و گاز صادراتی روسیه را هم تحت تأثیر قرار دهد. این لایحه به ویژه، در بازار امریکا جریمه‌هایی را علاوه بر شرکت‌های امریکایی، بر شرکت‌های اروپایی که در اجرا و یا تأمین اعتبار پروژه «جریان شمالی -2»  مشارکت دارند، که گویا تأثیر زیانباری بر امنیت انرژی اتحادیه اروپا، توسعه بازار گاز اروپای مرکزی و اروپای شرقی و اصلاحات انرژی در اوکراین دارد، منظور کرده است. افزون بر این، اثر ممنوعیت کمک به بهره‌برداری از میادین فلات قاره، به حوزه‌ی فعالیت آن دسته از شرکت‌های خصوصی روسیه نیز که اشخاص تحریمی از سهامداران این شرکتها هستند تسری می‌یابد.     لایحه قانونی سنا در اصل در ارتباط با افراد حقیقی و حقوقی تحریم‌های جدیدی را وضع کرده که در جریان حملات سایبری مخرب به واحدهای دولتی یا خصوصی زیرساخت‌ها و نهادهای دموکراتیک امریکا دست داشته‌اند و به دستور مقامات روسی اقدام به این کار کرده‌اند. این اقدام در صورت تفسیر گسترده احتمالی از بندهای آن، می‌تواند برای همکاری شرکت‌های روسی و امریکاییِ دارای تکنولوژی پیشرفته موانعی را ایجاد کند.   و در نهایت، سناتورها با هدف ممانعت از دور زدن تحریم‌ها، ممنوعیت پیش‌پرداخت در ازای کالا و مواد خام شرکت‌های روسیه را نیز پیشنهاد کرده‌اند، چراکه چنین پیش‌پرداخت‌هایی می‌تواند به عنوان تأمین اعتبار پنهانی تلقی گردد.   ضمنا لایحه سنا، بر خلاف تعدادی از تحریم‌های ضدروسی سال‌های 2015-2016 که علیه اشخاص متفرقه وضع شده بود و عمدتا اثر و نتیجه نمایشی داشت، تحریم‌های جدید ماهیت سیستماتیکی دارد و در صورت تصویب نهایی آن می‌تواند به اقتصاد روسیه آسیب جدی وارد نماید.    همچنین جالب است که پس از یک هفته مذاکرات فشرده در سنا، بسته تحریم‌های ضدروسی با اجماع کامل هر دو حزب به تصویب رسید. اعضای حزب ترامپ یا همان جمهوری‌خواهان که در اکثر مسائل و در درجه اول در مورد لغو اوباماکر  در تقابل جدی با دموکرات‌ها قرار دارند، به دلیل روسیه‌هراسی حاکم و به منظور ممانعت از تلاش‌های فرضی رئیس جمهور برای سازش با مسکو، حاضر شدند با حزب سیاسی مخالف خود همصدا شده و مواضع واحدی اتخاذ نمایند.   در جو نظری و خبری شکل‌گرفته در امریکا، هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها صددرصد یقین دارند که روسیه به صورت گسترده وکاملا هدفمند در جریان مبارزات انتخاباتی امریکا مداخله کرده، و از این رو مجازات روسیه را لازم و ضروری می‌دانند. 12 ژوئن  لیندسی گرم که سناتور جمهوریخواه از کارولینای جنوبی است به بهانه توافق دو حزب در تصویب این لایحه اظهار داشت: «هر عضوی از کنگره که خواهان مجازات روسیه به خاطر آنچه انجام داده نباشد، خائن به دموکراسی است. و چنانچه رئیس جمهور قانون مجازات روسیه را امضا نکند، این عمل هم خیانت به دموکراسی خواهد بود». یک جمهوری‌خواه دیگر به نام باب کورکر، رئیس کمیته امور خارجه سنای امریکا، هفته گذشته تأکید کرد که تلافی «حملات شدید سایبری روسیه» در ایام انتخابات ریاست جمهوری امریکا، اجتناب‌ناپذیر است. چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنا پس از رأی‌گیری اظهار داشت: «این تحریم‌های اضافی همچنین بیانیه محکمی از جانب هر دو حزب در این باره است که روسیه و هر کشور دیگری که بخواهد درصدد مداخله در انتخابات ما باشد، مجازات خواهد شد».   ظاهرا، این اقدام سناتورها باب طبع کاخ سفید نبوده است. با این حال، دونالد ترامپ سکوت محتاطانه‌ای اختیار کرده است. اما رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا که در 6 ژوئن از دستور رئیس جمهور مبنی بر انجام هر اقدام ممکن برای ایجاد یک گفتگوی سازنده با مسکو سخن گفته بود، 13 ژوئن در کمیته امور خارجه سنا سعی داشت به بهانه تدابیر و اقدامات پیشنهادی ضدروسی به قانونگذاران هشدار دهد. وی موافقت خود را با  اظهارات سناتورهایی که از هر دو حزب معتقد بودند روسیه باید به دلیل مداخله در انتخابات امریکا پاسخگو باشد ابراز داشت. با این حال وزیر امور خارجه بلافاصله افزود، ریاست جمهوری امریکا نیاز دارد برای حفظ فرصت، منعطفانه به افزایش یا کاهش تحریم‌ها و با در نظر گرفتن چگونگی روند روابط اقدام نماید. وی خاطرنشان کرد بحث اوکراین از موضوع دخالت روسیه در انتخابات امریکا جداست. تیلرسون همچنین گفت مایل نبود به صورت پیشگیرانه فرصت گفتگوی مولد با مسکو را به‌خصوص در ارتباط با سوریه از بین ببرد. وزیر امور خارجه امریکا تأکید کرد همه شرکای خارجی واشنگتن خواهان نمایندگی امریکا برای عادی‌سازی روابط با روسیه هستند. تیلرسون گفت: «تاکنون در ملاقات خصوصی و یا تماس‌های کوتاه با همتایان خود چه از کشورهای اروپایی، چه از خاورمیانه، حتی از کشورهای جنوب شرق آسیا هیچ موردی نبوده است که به من نگفته باشند: لطفا، در روابط خود با روسیه تجدید نظر کنید، این رابطه باید بهبود یابد. مردم از من می‌خواهند که من با روس‌ها در تعامل باشم و برای اصلاح وضعیت فعلی بکوشم».   به هرحال، برخی از کشورهای اروپایی نسبت به تصمیم سنای امریکا در بسته جدید تحریم‌های ضدروسی واکنش منفی نشان داده‌اند. زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان و کریستین کرن صدر اعظم اتریش طی یک بیانیه مشترک در 15 ژوئن پروژه تحریم‌های جدید امریکا در ارتباط با مجتمع سوخت و انرژی روسیه را محکوم کردند. در این سند آمده است: «ما نمی‌توانیم با تهدیدات برون‌مرزی غیرقانونی علیه شرکت‌های اروپایی که در توسعه تأمین انرژی اروپا حضور دارند موافقت کنیم». در این سند اشاره شده است: «موضوع، فروش گاز مایع امریکا به اروپا و کاستن از حجم تحویل گاز طبیعی روسیه در بازار اروپاست». هدف از این اقدام نیز «ایجاد شغل در صنعت نفت و گاز امریکا است». در این بیانیه آمده است: «تهدید به جریمه شرکت‌های آلمانی، اتریشی و دیگر شرکت‌های اروپایی در بازار امریکا به علت مشارکت در پروژه‌های گازی با روسیه، مثل «جریان شمالی -2»، یا حمایت مالی از آنها، در روابط امریکا و اروپا وضعیت بسیار منفی و کاملا جدیدی بوجود می‌آورد». وزیر امور خارجه آلمان و صدراعظم اتریش تأکید کردند که ابزارهای تحریم سیاسی نباید با منافع اقتصادی پیوند داده شود، و «حمایت قاطعی از تلاش‌های وزارت امور خارجه امریکا به منظور تغییر این لایحه» ابراز داشتند.   بسته تحریمی ضدروسی مذکور، برای به اجرادرآمدن باید در مجلس نمایندگان کنگره تصویب و توسط رئیس جمهور امضا شود. در حال حاضر در مجلس سفلای کنگره (مجلس نمایندگان) در میان جمهوری‌خواهان حمایت یکپارچه‌ای از لایحه مصوب سنا وجود ندارد. با این حال نگرش کلی ضدروسی قانونگذاران اینگونه است که به احتمال زیاد، این لایحه در مجلس نمایندگان نیز به تصویب خواهد رسید. رئیس جمهور ترامپ هم که از همه طرف و به دلیل تحقیق و تفحص درباره ارتباط نمایندگان دولت وی با روسیه و تلاش‌های شخصی او برای جلوگیری از این تحقیقات محاصره شده، بعید است قانون مصوب کنگره را وتو کند؛ این امر ریسک سیاسی زیادی برای وی به همره خواهد داست.   همه اینها در آستانه نخستین دیدار شخصی دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین روی خواهد داد که باید با برنامه‌ی تنظیمی برای 7 جولای در حاشیه اجلاس گروه 20 در هامبورگ، مربوط باشد. بدون شک، این دیدار می‌تواند از نظر آشنایی بی‌واسطه دو رهبر و درک رویکردهای آنها برای توسعه روابط دوجانبه مفید واقع شود. با این حال، تصویب چنین قانون سفت و سخت تحریمی علیه روسیه در آستانه این دیدار، نمی‌تواند مانع برهم‌خوردن جو مورد انتظار در این ملاقات و به حداقل‌رساندن شانس دستیابی برای هرگونه توافق نگردد. هرگونه سازشی در ازای امتیازات متقابل به دست می‌آید. با این حال، امتیاز از جانب کاخ سفید به شکل ملایم‌کردن وکاهش‌دادن تحریم‌های ضدروسی توسط کنگره به طور کامل مسدود شده است.   دیمیتری پسکف دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه اظهار داشت که اوضاع مرتبط با تشدید احتمالی تحریم‌های ضدروسی از جانب امریکا بادقت در مسکو رصد می‌شود. در آستانه رأی‌گیری در سنای امریکا پسکف تأکید کرد: «در ارتباط با تلاش تحریمی دوره‌ای همکاران‌مان، نمی‌خواستیم دوباره وارد پیک تحریم شویم، و این انتخاب ما نیست». با این حال، مسکو درواقع، فاقد توانایی لازم برای واکنشی متقارن نسبت به اقدامات تحریمی امریکا است. هرچند تلافی اقدام اوباما در اخراج 35 دیپلمات روسیه در پایان سال گذشته و تشدید جدیدی از جنگ اطلاعاتی دور از انتظار نیست.    ---------- نویسنده: الکساندر ایواخنیک - مدیر گروه تحلیل علوم سیاسی مرکز فناوری‌های سیاسی   مترجم: رقیه کرامتی نیا - کارشناس ارشد مطالعات روسیه از دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران   منبع اصلی: http://politcom.ru/print.php?id=22522         ]]> روسیه و اروپای شرقی Sat, 24 Jun 2017 07:10:13 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/note/3217/تحریم-های-جدید-آمریکا-علیه-روسیه