موسسه مطالعات ایران اوراسیا - آخرين عناوين ترکیه :: نسخه کامل http://www.iras.ir/fa/russia/turkey Sun, 25 Jun 2017 08:15:49 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal02/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط موسسه مطالعات ایران اوراسیا http://www.iras.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام موسسه مطالعات ایران اوراسیا آزاد است. Sun, 25 Jun 2017 08:15:49 GMT ترکیه 60 حمله نظامی آمریکا به سوریه و گزینه های سخت پیش روی ترکیه http://www.iras.ir/fa/doc/note/3134/حمله-نظامی-آمریکا-سوریه-گزینه-های-سخت-پیش-روی-ترکیه ایراس: با حمله موشکی آمریکا به پایگاه  نظامی الشعیرات سوریه، مقامات ترکیه از آن استقبال کرده و تداوم عملیات های نظامی دیگر علیه دولت بشار اسد را خواستار شدند. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بعد از شروع این حملات اظهار داشته است که، مداخله نظامی ایالات متحده درست و به موقع بود و ما از آن حمایت می کنیم. وی همچنین از حامیان دولت بشار اسد خواسته است که دست از حمایت شان بردارند. حتی رئیس جمهور اردوغان ساعاتی پیش از آغاز حمله موشکی آمریکا اعلام کرده بود که ترکیه از هر اقدام نظامی ایالات متحده استقبال خواهد کرد و در صورت نیاز به آن کمک می کند. آیا ورود عملیاتی آمریکا به میدان سوریه و استقبال رهبران ترکیه از آن، به معنای تجدید روابط استراتژیک آمریکا و ترکیه در کانون های بحران خاورمیانه است؟   یکی از پیام های مهم حمله موشکی آمریکا به سوریه، بازگشت این کشور به تحولات میدانی سوریه با اتخاذ یک رویکرد نظامی علیه دولت مستقر بشار اسد است. این حمله همچنین پیامی برای کرملین و متحدین آن در میدان سوریه داشت که دولت جدید کاخ سفید، سیاست های محتاطانه اوباما را کنار گذاشته و تحولات میدانی در کانون های بحران خاورمیانه را با حضور عملیاتی دنبال خواهد کرد. ورود نظامی دولت ترامپ به تحولات میدانی سوریه درحالی انجام گرفت که رهبران ترکیه بویژه بعد از سفر اخیر تیلرسون به آنکارا، ناامیدی خود از عدم وجود حمایت های نظامی آمریکا در سوریه را اعلام کرده بودند.   سیاست های راهبردی دولت ترامپ در سوریه هنوز روشن و مشخص نیست. از یک سو، کاخ سفید در هفته های گذشته اعلام کرد که مشکلی با ماندن بشار اسد در قدرت ندارند و از طرف دیگر، پایگاههای نظامی این کشور را مورد حمله قرار می دهند. اینکه اولویت های سیاست خارجی ترامپ در بحران سوریه چیست و برنامه های آنها برای آینده نظام سیاسی این کشور چه می باشد، سوال های اساسی است که ذهن رهبران ترکیه را نسبت به برقراری یا عدم برقراری روابط راهبردی با آمریکا درگیر ساخته است. رهبران ترکیه نسبت به اهداف آمریکا در مداخله نظامی در میدان سوریه سوءظن دارند و از وجود نقشه جدید آمریکا برای تجزیه سوریه به شدت نگران هستند و براین اساس، محتاطانه رفتار خواهند کرد.   ترکیه ممکن است که حتی به عملیات های نظامی آمریکا در سوریه ملحق شود و تمایل زیادی هم نسبت به همکاری نظامی با این کشور نشان داده است. اما موانع و چالش های حل نشده ای وجود دارد که محدودیت های زیادی در روابط راهبردی دو کشور در سوریه ایجاد کرده است. فتح الله گولن به عنوان فرد اصلی پشت صحنه کودتای 15 جولای هنوز در آمریکاست و استرداد نشده است. روابط راهبردی آمریکا با کردهای پی.وای.دی و ی.پ.گ در میدان سوریه هنوز ادامه دارد و حضور عملیاتی آنها در مرزهای شمالی سوریه مهمترین چالش امنیت ملی ترکیه محسوب می شود. اینکه برنامه آمریکا در رابطه با آینده نظام سیاسی سوریه چیست و کردهای سوری چه جایگاه و نقشی در آن خواهند داشت، برای ترک ها مشخص نشده است. در صحنه عملیاتی سوریه، آمریکا بارها همکاری میدانی با کردهای سوری را به همکاری با ترکیه ترجیح داده است. نمونه آخر این انتخاب ها، چگونگی حمله به الرقه می باشد که بازهم کردهای سوری به عنوان نیروهای میدانی عمل خواهند کرد و به نیروهای نظامی ترکیه اجازه ورود داده نشد. این حافظه تاریخی و ارجحیت کردها در برنامه های راهبردی آمریکا، به شدت بر ملاحظه کاری رهبران ترکیه تاثیر خواهد گذاشت.     از سوی دیگر، تصمیم آمریکا برای سرنگونی دولت بشار اسد نیز هنوز قطعی نیست. مسئله ای که بعد از تحدید قدرت و نفوذ ژئوپلتیکی کردهای سوری، از اولویت اساسی در سیاست های سوریه ای ترکیه برخوردار است. رهبران ترکیه حمله آمریکا به پایگاه نظامی الشعیرات را برنامه ای جدا از خواست دولت ترامپ برای خلع قدرت اسد می بینند و اینکه این حملات ادامه خواهد داشت یا نه، علامت سوال بزرگی پیش روی ترک ها گذاشته است. آمریکا که از ابتکارات سه جانبه آتش بس آستانه بیرون مانده بود، اقدام به حمله نظامی می تواند به معنای بازگشت این کشور به تحولات میدانی و سیاسی سوریه تفسیر شود. ازاینرو، تداوم اقداماتی از این نوع، می تواند سوریه را به محلی برای برخورد و درگیری قدرت های بزرگ تبدیل کند. علاوه براین، ورود نظامی آمریکا به سوریه  از زاویه ای دیگر می تواند به معنی تبدیل شدن میدان سوریه به محل تسویه حساب  تنش های آمریکا و روسیه در معادلات امنیتی اروپای شرقی و بالتیک قلمداد شود. براین اساس، وضعیت حساسی در حال ظهور است که پیامدهای امنیتی زیادی را برای کشورهای منطقه بوجود خواهد آورد که با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی ترکیه، رهبران این کشور را با انتخاب های سخت روبرو ساخته است. بدون تردید ترکیه نمی خواهد قربانی بازی سیاست قدرت آمریکا و روسیه در معادلات سوریه باشد.        ورای تردیدهای ترکیه نسبت به سیاست های نامشخص آمریکا، نگرانی اصلی رهبران ترکیه خطر مورد حمله قرار گرفتن روسیه در میدان سوریه است، که محیط بازی و نفوذ استراتژیک این کشور را به چالش می کشد و متعاقب آن تنش در روابط محور روسیه-ایران و بلوک غرب تشدید می شود. دراینصورت، فرآیند مذاکرات سه جانبه آستانه نیز از سوی آمریکا و متحدین آن بهم خواهد خورد. وقوع چنین سناریوهایی و همراهی ترکیه با ابتکارت سیاسی و عملیاتی آمریکا، به احتمال زیاد منجر به بروز بحرانی دیگر در روابط دوجانبه روسیه و ترکیه خواهدشد. بحرانی که به مراتب بزرگ تر و پرهزینه تر از بحران سقوط جنگنده سوخو24 خواهد بود. واقعیت این است که استراتژیست های ترکیه حمله آمریکا به پایگاه هوایی سوریه را اقدامی بر علیه دولت مرکزی دمشق نمی بینند، بلکه آن را اقدامی برای تهدید قدرت و نفوذ روسیه در کانون های بحران منطقه خاورمیانه تفسیر می کنند.   در چنین شرایطی که همراه با عدم قطعیت های زیادی است، ترکیه چه راهبردی را در پیش خواهد گرفت؟ آنچه از اظهارات تصمیم گیران سیاست خارجی ترکیه بعد از حمله آمریکا و حتی قبل از آن مستفاد می شود، اینست که ترک ها جانب احتیاط را در جهت گیری های خود رعایت خواهند کرد و تمام تلاش آنها فراهم ساختن فضایی خواهد بود که تحت فشار انتخاب بین آمریکا و یا روسیه قرار نگیرند. بعد از مسئله کردی، سقوط دولت اسد اولویت رفتاری ترکیه در سوریه را تعیین می کند. اما ترک ها بخوبی می دانند که خلع قدرت اسد به معنای پایان بحران سوریه نیست و تنش بین محور روسیه-ایران و جبهه غرب به ورای مرزهای سوریه کشیده خواهد شد. ازاینرو، ترکیه با درنظر گرفتن مسئله امنیت ملی و نفوذ منطقه ای، درحال متنوع ساختن اولویت های سیاسی و عملیاتی خود در سوریه است.   اولویت هایی که در وهله اول بتواند ترکیه را از درگیری مستقیم با قدرت های درگیر در بحران سوریه بازدارد. به جرئت می توان گفت که درحال حاضر ترک ها از استراتژی مشخصی برای چگونگی واکنش عملیاتی به حمله آمریکا به سوریه ندارند. زیرا از پیامدهای آن بویژه قدرت گرفتن بیشتر کردهای سوری، تجزیه سوریه، احتمال درگیری با قدرت های منطقه و بویژه تنش با روسیه، نگرانی شدیدی دارند. تنها گزینه عملیاتی که ترکیه اعلام کرده است، تداوم همان مطالبات نیم دهه گذشته برای ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه است. ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان دیروز اعلام کرد که، ترکیه راه حل جلوگیری از وقوع حملات شیمیایی و درگیری طرفین بحران را ایجاد یک منطقه امن و بدون پرواز می داند. تجربیات 6 سال جنگ در سوریه به ترکیه نشان داده است که منافع ملی و امنیت ملی آنها نه مورد عنایت آمریکا بوده است و نه مورد توجه روسیه. ازاینرو، رویکردی میانه همراه با احتیاط بر رفتار سیاست خارجی ترکیه نسبت به حملات نظامی آمریکا در سوریه حاکم خواهد بود.       نویسنده: ولی گل محمدی - پژوهشگر مهمان دانشگاه بیلکنت آنکارا     ]]> ترکیه Sat, 15 Apr 2017 04:50:01 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/note/3134/حمله-نظامی-آمریکا-سوریه-گزینه-های-سخت-پیش-روی-ترکیه ترکیه حملات ارمنستان به آذربایجان را محکوم کرد http://www.iras.ir/fa/doc/news/3059/ترکیه-حملات-ارمنستان-آذربایجان-محکوم ایراس؛ وزارت خارجه ترکیه ضمن محکوم کردن حملات ارمنستان به آذربایجان که در خطوط مرزی دو کشور روی داد، خواستار پایان دادن به نقض آتش بس از سوی ارمنستان شد. به گزارش ایراس به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن حملات ارمنستان به آذربایجان که در خطوط مرزی دو کشور روی داد، ارمنستان را به رعایت آتش‌بس وپایان دادن به نقض آن فراخواند. در این بیانیه آمده است: حمله شب ارمنستان با اسلحه سنگین به آذربایجان که چندین نفر کشته و زخمی نیز بر جای گذاشته را محکوم می کنیم. وزارت خارجه ترکیه نسبت به جان باختگان این حمله ادای احترام و برای مجروحان حادثه نیز آرزوی سلامتی و بهبودی کرده است. طی این بیانیه همچنین خاطر نشان شده است که ارمنستان بیش از یک ربع قرن است که یک پنجم خاک آذربایجان را تحت اشغال قرار داده است. در ادامه متن بیانیه ذکر شده است: ما ارمنستان را به عدم تکراری حملات شدید در مرز دو کشور دعوت می کنیم. همچنین تصریح گردیده است: تلاش های ترکیه به عنوان یکی از اعضای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا؛ در راستای دستیابی به حل عادلانه و پایدار اختلاف قره باغ با لحاظ حفظ تمامیت ارضی و استقلال آذربایجان ادامه خواهد داشت. در پایان این بیانیه از گفتگوی تلفنی مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با المار محمد یاراف، همتای آذربایجانی اش در مورد درگیری‌ها در مرز این کشور با ارمنستان خبر داده شده است. به گزارش ایراس، مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در یک تماس تلفنی با المار محمدیاروف همتای آذربایجانی خود پیرامون وقوع درگیری در مرز آذربایجان- ارمنستان به تبادل نظر پرداخت. گفتنی است نیروهای ارمنستان شب گذشته در تمامی خطوط جبهه، مواضع ارتش جمهوری آذربایجان را هدف آتش سنگین توپخانه قرار داده و تعدادی از سربازان این کشور کشته شدند. انتهای خبر/   ]]> ترکیه Mon, 27 Feb 2017 05:14:23 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/news/3059/ترکیه-حملات-ارمنستان-آذربایجان-محکوم منطقه آزاد گردشگری؛ توسعه پایدار منطقه با رویکرد سیاسی و فرهنگی http://www.iras.ir/fa/doc/report/3050/منطقه-آزاد-گردشگری-توسعه-پایدار-رویکرد-سیاسی-فرهنگی ایراس؛ امروزه همه جا صحبت از مناطق آزاد تجاری و نقش آن در رشد اقتصادی کشور ها است مناطقی  خاص در هر کشور که مشوق های تجاری-اقتصادی نظیر مالیات اندک و یا صفر و همچنین حمایت حداکثری دولتی از بخش خصوصی به منظور توسعه پایدار درآنها جریان است. با توجه به تجربه موفق کشور های همسایه (گرجستان و ترکیه) در زمینه پیاده سازی مفهوم جدید به عنوان مناطق آزاد گردشگری ( Free Tourism Zone)، می توان با گسترش این مفهوم مناطق آزاد گردشگری را در کشور های حوزه ی فرهنگ مشترک آغاز کرد. پروژه ای که میتواند ثبات و توسعه پایدار و همه جانبه ی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را برای دولت ها و ملت های بهم بسته فرهنگی- تاریخی به ارمغان آورد. به عنوان مثال  شهر های بخارا و سمرقند در ازبکستان و همچنین شیراز و اصفهان در ایران برای تمامی فارسی زبانان و همچنین علاقمندان به فرهنگ و تاریخ مشترک از تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان گرفته تا ایران و بخش هایی از پاکستان، هند  و منطقه ی ارآن و قفقاز تا آناتولی شرقی میتواند تداعی بخش باشد. استفاده از این پتانسیل عظیم که به مثابه ی تصویر مناسب از یک برند فرهنگی در ذهن مخاطب است، می تواند در لایه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زمینه ساز تفکر و راهی نوین و کم هزینه به سوی توسعه پایدار برای ملت ها بمورد توجه قرار گیرد و زمینه ی همسویی بیشتر منطقه ای را فراهم آورد. در این مناطق  میتوان اقدامات تشویقی از ساده سازی فرآیند و یا حذف روادید گرفته تا رونق اقتصادهای وابسته گردشگری را هدف قرار گرفت . توسعه ی بازار چه های مشترک کشور های همجوار و بورس صنایع دستی مشترک تا توسعه ی توریسم سلامت، فرهنگی و سرگرمی با سرمایه گزاری های مشترک در توسعه زیر ساخت های مرتبط با گردشگری از قبیل هتل ها، مراکز خرید و سرگرمی همگی می تواند ارزش افزوده  ملموس و غیر ملموس مناسبی داشته باشند و زمینه ساز توسعه منطقه ای پایدار همراه با صلح و ثبات کشور های همجوار با تاریخ و فرهنگ مشترک شود. گرجستان ؛ تجربه ۷ ساله گرجستان و محیط تجاری آن بوسیله رژیم مالیات آزاد و چارچوب قوانین شفاف و کارا تقویت شده است. این کشور در سال ۲۰۱۰ عنوان اولین اقتصاد آزاد را در جهان از آن خود کرده و همچنین در میان ۱۸۰ کشور دارای رتبه ۶۶ از نظرشاخص  شفافیت بین المللی اقتصادی در سال ۲۰۰۹ قرار داشته است. رشد توریسم ورودی از ۳۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۲ به ۵.۹ میلیون در سال ۲۰۱۵ رسیده است و این در حالی است که جمعیت کشور ۴.۴ میلیون نفر می باشد. متوسط اقامت در گرجستان ۵.۲۷ شب بوده و ۴۹% مسافران در هتل ها اقامت می کنند. در گرجستان ۲ منطقه آزاد توریستی تعریف شده است. منطقه آزاد توریستی کابولتی در ایالت نیمه خود مختار آجارا و منطقه ی آزاد توریستی آناکلیا در نوار ساحلی غرب این کشور واقع در منطقه سامگرلو-ژموسوانتی در محل تلاقی دریای سیاه با رود اینگوری. این مناطق توانسته اند با حمایت های دولتی، سرمایه های بسیاری برای  زیر ساخت های توریستی جذب کنند. احداث هتل ، ریزورت ها، ورزش های آبی نظیر کایاک و کانوی، ماهیگیری ورزشی، پرنده نگری، کلوپ  کشتی ها ی خصوصی، آمفی تاتر و  مراکز خرید در اولویت سرمایه گزاران بوده است. دولت تسهیلاتی مناسبی در جهت حمایت پروژه در اختیار سرمایه گذاران قرار داده است. به عنوان مثال مالیات بر دارایی و درآمد در این مناطق برای ۱۵ سال صفر خواهد بود ، برای هتل های بالای ۱۰۰ اتاق مجوز تاسیس مراکز سرگرمی رایگان است، زمین  رایگان و شبکه زیرساخت مهندسی ( آب ، برق و گاز ) بطور مجانی تهیه می شود. همچنین طراحی هتل ها بطور رایگان و اهدای شهروندی گرجستان برای سرمایه گذاران از جمله مشوق های دولتی برای حمایت از این طرح  می باشد. این تنها بخشی از حمایت های دولتی برای ارتقای منطقه ی آزاد تجاری در گرجستان است و مزیت های بیشتر بصورت موردی بنا بر ویژگی ها ی استراتژیک هر طرح برای بخش توریسم گرجستان قابل مذاکره خواهد بود.  جذب گروه های بزرگ اقتصادی نظیر گروه جاده ی ابریشم  قزاقستان مالک هتل های رادیسون بلو در باتومی و تفلیس  و گروه ماریوت آمریکا مالک هتل ریتز کارلتون باتومی، کورت یارد و ماریوت تفلیس از جمله موفقیت های متولی طرح، وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان بوده است. ترکیه ؛ هدفمند  در ابتدای راه ترکیه امروزی علیرغم مشکلات امنیتی و رکود ناخواسته در صنعت توریسم خود ، در تقلای جذب سرمایه برای پتانسیل های گردشگری خود است. با وجود رتبه ۶ این کشور از نظر تعداد توریسم ورودی، ترکیه بر پایه آمارWEF (مجمع جهانی اقتصاد) در رتبه ی ۴۴ در میان ۱۴۱ کشور از نظر شاخص رقابتی بودن گردشگری قرار دارد. بر مبنای شاخص WEF  در سال ۲۰۱۵ ، بالاترین امتیاز های ترکیه در پارامتر های سلامت و بهداشت ( ۵.۴۱ از ۷ )، زیر ساخت های خدمات گردشگری ( ۵.۰۴ از ۷ ) و حمل و نقل هوایی و تجارت ( ۴.۵۴ از ۷ ) بوده است اما پایداری محیطی، حفاظت از منابع طبیعی و امنیت از پایین ترین امتیاز هایی بوده که شاخص رقابت پذیری ترکیه را در آمار بشدت پایین اورده است. پروفسور اورهان ایجوز از دانشگاه یاشار اعتقاد دارد این حقیقت که ترکیه با وجود مقام ۶ در جذب توریست، در رتبه ی ۶۶ شاخص رقابت پذیری قراردارد زنگ خطری برای بازبینی بخش توریسم در ترکیه است. حمل و نقل در ترکیه بیشتر بر مبنای حمل و نقل زمینی است  که کنار کمبود خطوط ریلی و همچنین محدودیت خدمات بندری، نگرشی منفی در ذهن توریست های خارجی در آینده بوجود می آورد. برای مقابله با خطرات ذکر شده، ترکیه راه حل را در توسعه مناطق آزاد  توریستی دیده است. به تازگی وزیر اقتصاد ترکیه با تاکید بر اهمیت بخش توریسم برای ترکیه، از شروع برنامه مناطق توریستی، معاف از مالیات برای جذب بیشتر توریست سخن گفته است. این پروژه با سرپرستی وزیر اقتصاد و تشکیل کمیته ای از وزرای مختلف کلید خورده که در فاز اول مناطق آزاد توریستی در دریای اژه و مدیترانه مانند بودروم، دیدیم، مارماریس و غرب آنتالیا خواهد بود. در این پروژه به کشتی ها و قایق های خارجی کروز و یاک اجازه می دهند تا گردشکران را بدون نیاز به روادید و تشریفات گمرکی وارد کنند. مناطق آزاد توریستی ترکیه دارای خدمات رفاهی گسترده، سرگرمی، مراکز خرید بزرگ و هتل های جذابی خواهد بود که بازار هدف خود را گروه های توریستی با درآمد بالا قرارداده است. این طرح بطور کامل زیرساخت های بخش توریسم ترکیه و بطور اخص حمل و نقل دریایی را ارتقا می دهد. رقبای اصلی صنعت  گردشگری ترکیه مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان از مزیت مرزی ویژه در مقایسه با ترکیه برخوردارند به این معنا که مرزهای دریایی آنان برای دارندگان پاسپورت اتحادیه اروپا باز می باشد.دقیقا به همین دلیل جزایر یونانی در دریای اژه مقصد ایدآل برای تئرهای کروز و یاک هستند که ترکیه در حال حاظر قادر به رقابت در این بازار توریستی نمی باشد اما طرح منطقه آزاد کاملا می تواند پاسخی در زمینه ی رقابت پذیری با رقبا در این مقوله باشد. اما در مقوله ی امنیت ، طرح مناطق آزاد توریستی خود می تواند پارامتر های امنیتی ترکیه را بهبود ببخشد چرا که در این نواحی، شهروندان ترکیه  در مرز مورد کنترل قرار خواهند گرفت، شهروندانی که بخصوص از  بخش های دیگر نظیر مرزهای جنوب شرقی ترکیه که ملاحظات تروریستی برای کشور دارد، قصد ورود به مناطق آزاد توریستی را دارند. با اجرایی شدن این طرح، که به مانند خطی امنیتی بین مناطق یاد شده و مناطق آزاد می باشد، شاخص امنیت در معیار های جهانی گردشگری بالا خواهد رفت. از طرفی وزارت جنگلداری ترکیه با هدف کمینه کردن صدمه به مناطق سبز  و حفاظت از منابع طبیعی، نقش ویژه ی نظارتی در خصوص ساخت و سازهای طبیعت محور خواهد داشت که این خود می تواند رتبه ی پارامتر محیط زیستی را در شاخص WEF بالا ببرد. منبع: خبرگزاری مهر/ سینا برجیان   ]]> آسیای مرکزی Sat, 25 Feb 2017 09:49:54 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/report/3050/منطقه-آزاد-گردشگری-توسعه-پایدار-رویکرد-سیاسی-فرهنگی چشم انداز نتایج همه پرسی سرنوشت ساز در ترکیه http://www.iras.ir/fa/doc/note/3022/چشم-انداز-نتایج-همه-پرسی-سرنوشت-ساز-ترکیه ایراس: ترکیه این روزها خود را برای یک همه پرسی سرنوشت ساز برای تغییر نظام سیاسی کشور در 16 آوریل آماده می کند، رویدادی که نتیجه آن هرچه باشد نقطه عطف بزرگی در تاریخ حکومت و سیاست ترکیه خواهد بود. کمپین های مدنی و اجتماعی برای رفراندوم پیش رو هنوز بصورت رسمی آغاز نشده است اما فعالیت جبهه های مختلف در شبکه های اجتماعی، ویدئوها، سلفی های ستارگان سینما و تلویزیون، ستارگان ورزشی، وزرای کابینه حکومت و توئیت های هنرمندان منتقد، انجمن های دانشجویی و دانشگاهیان مخالف سیاست های دولت مستقر، نشان از روزهای پر بیم و امیدی دارد که چشم انتظار رفتار انتخاباتی شهروندان ترک در همه پرسی 16 آوریل است. در این گزارش به بررسی و تحلیل دیدگاههای مخالفان و موافقان همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه می پردازیم.   کمپین های EVET یا HAYIR (آری یا نه) آرایش نیروهای مدنی و سیاسی موافق و مخالف همه پرسی قانون اساسی جدید را مشخص می کند. موافقان قانون اساسی جدید، تغییر نظام سیاسی از دمکراسی پارلمانی به ریاست جمهوری را تضمینی برای برقراری ثبات پایدار در چنین شرایط آشوبناکی می بینند که فعالیت های تروریستی هزینه های زیادی برای امنیت ملی ترکیه به بار آورده است. در مقابل، مخالفان بیم آن دارند که درصورت تصویب تغییرات قانون اساسی در رفراندوم، اقتدارگرایی و قدرت غیرنظارتی در سپهر سیاسی و مدنی ترکیه نهادینه خواهد شد. اما توازنی بین دو کمپین وجود ندارد؛ در چنین فضایی که کانال های خبری و جریان های ارتباطاتی اصلی بوسیله حامیان رئیس جمهور اردوغان کنترل و مدیریت می شود، جایی برای کنش مدنی مخالفان و ایفای نقش روشنگری دانشگاهیان به منظور آگاه ساختن ملت ترک از پیامدهای سیستم ریاستی باقی نمی گذارد. مضاف براین، سخنرانی های وزرای کابینه یلدریم در شهرهای مختلف، نطق های پوپولیستی طیب اردوغان در اجتماعات مردمی و پخش و بازپخش آن از سوی رسانه های ملی و مطبوعات حامی دولت، مخالفان را با شرایط سختی مواجه ساخته است.   تعبیرهای "آری" یا "خیر" در عین حال دستاویز بارنمایی رسانه های حامی دولت شده است. گفتن "آری" به منزله شهروند ملی گرایی است که به آینده عظمت ترکیه می اندیشد و در جوار رئیس جمهور اردوغان قرار گرفته است. اما گفتن "خیر" به معنای شهروند خائنی است که از فتنه علیه دولت قانونی، کودتای 15 جولای و تروریست های لیست اردوغان حمایت می کند.   در راستای جلب آرای ملی گراهای ترک، اردوغان در سخنرانی های اخیر بویژه در نشست خبری با همتایان خود در کشورهای عربی خلیج فارس و نطق چند روز پیش در میان مردم شهر کاهرامان ماراش، کردها را مورد هدف قرار داده است؛ معتقد است کسانی که در مقابل تغییرات جاری مقاومت می کنند، همان افرادی هستند که در پشت دشمنان ترکیه ایستاده اند، افرادی که از گروههای تروریستی پ.ک.ک و ی.پ.گ پشتیبانی می کنند و دستورکار خود را از کوههای قندیل دریافت می کنند. اردوغان چنین القا می کند که نظام ریاستی راه حلی سیستماتیک برای برون رفت از بحران های جاری در کشور است؛ از نقطه نظر وی، در 93 سال گذشته در تاریخ مدرن ترکیه 65 حکومت ائتلافی تشکیل شده است که بطور میانگین فقط 16 ماه دوام داشته است؛ حکومت ائتلافی و سیستم پارلمانی از نظر وی به اندازه ای شکننده است که موجب تحلیل قدرت ملی و فرسایش قدرت بین المللی ترکیه می شود. اما از سوی دیگر، باوجود حمایت قاطع دولت باغچه لی، رهبر حزب ملی گرای حرکت ملی، از روند تغییر نظام سیاسی، بدنه اصلی نمایندگان این حزب و همچنین حامیان مردمی آنها موافقت نهایی خود را اعلام نکرده اند و یا حداقل در کمپین ها خنثی عمل می کنند. ملی گراهای ترک اساساً دلیل بی تصمیمی خود را ترس از اسلامیزه شدن حکومت، تقویت مواضع اسلام گراها و تضعیف ساختار سکولار ترکیه لائیک می دانند.   از طرف دیگر، در جبهه مخالفان تغییر نظام سیاسی، فقدان یک رهبری پرنفوذ، عدم وجود یک دستورکار مشخص و عدم تجانس میان نیروهای اجتماعی، سیاسی و دانشگاهی بیش از پیش حس می شود. حزب جمهوری خواه خلق (دومین حزب پارلمان ترکیه) این رفراندوم را از یک سو سراغاز تشکیل یک حکومت اسلامی می داند و از سوی دیگر نابودی میراث کمالیسم در حکومت و سیاست ترکیه می پندارند. حامیان این حزب نسبت به گروهها و احزاب دیگر سازمان یافته تر هستند و از دستور کار مشخص سیاسی و مدنی کمال کلیچداراوغلو، رهبر حزب، پیروی می نمایند. این حزب در صورت باز شدن فضای رقابت سیاسی در روزهای منتهی به رفراندوم از توانایی بسیج سیاسی بالایی برخوردار است. حزب کردی دمکراتیک خلق ها نیز اساساً به دلیل زندانی بودن رهبران آنها و همچنین سخت گیری های شدید حکومتی نسبت به فعالیت های آنها، فضای عمل قابل توجهی ندارند و همه پرسی پیش رو را سناریوی وحشتناکی برای آینده اقلیت های قومی در ترکیه قلمداد می کنند. به گونه ای که در صورت تصویب تغییرات جدید در همه پرسی، فرایند مذاکرات صلح با پ.ک.ک و ضمانت حقوق شهروندی کردها در اولویت رئیس جمهوری نخواهد بود. طیف سوم در این گروه، روشنفکران، دانشگاهیان، روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشری و حتی برخی از نظامیان هستند که به شدت از اقدامات حکومت در دوران بعد از کودتا و دستگیری های گسترده انتقاد می کنند. این گروه معتقدند که در صورت پیروزی موافقان تغییر، روند سرکوب های حقوق بشری تشدید و شاخص های دمکراسی کما فی السابق روند نزولی طی خواهد کرد؛ نظام سیاسی به شدت اقتدارگرا خواهد بود و این مسئله موجبات دوری از دنیای غرب و فرو رفتن در باتلاق خاورمیانه را فراهم خواهد ساخت. این گروه از مخالفان به دلیل وجود فضای متشنج سیاسی و امنیتی بسیار محتاطانه عمل می کنند و بسیاری از آنها صرفاً به ارائه دیدگاههای انتقادی خود از طریق شبکه های اجتماعی اکتفا می کنند. به همین دلیل تاثیر گسترده ای در جهت گیری های کلان ملت ترک و رفتار انتخاباتی رای دهندگان نداشته اند.   در این میان گروه چهارمی نیز وجود دارد که اعتنایی به تغییرات و نتایج احتمالی همه پرسی پیش رو ندارند. وقتی از این گروه دلیل رفتار خنثی شان پرسیده می شود، در جواب می گویند؛ "مگر رای و نظر ما هم اهمیتی دارد". منطق این گروه این است که حکومت به هر طریقی که شده "آری" به تغییرات را با توسل به هر وسیله ای بدست می آورد. ادله آنها انتخابات پارلمانی 7 ژوئن 2015 است که حزب عدالت و توسعه آرای لازم برای تشکیل حکومت تک حزبی را بدست نیاورد و با سیاست های پر هزینه ای که در پیش گرفت توانست 5 ماه بعد در انتخابات زودهنگام 1 نوامبر آرای لازم را کسب کند. این گروه بر این باورند که تا انتخابات ریاست جمهوری 2019 به هر روی حزب حاکم تغییرات را بدست مردم تصویب خواهد کرد.   کمپین های انتخاباتی تاثیر مستقیمی بر چگونگی رفتار رای دهندگان ترک دارد. هرچند توازن به نفع حامیان تغییر است اما نتیجه و رفتارهای مدنی شهروندان ترکیه براحتی قابل پیش بینی نیست. باید منتظر هرگونه سناریوی غیرمحتملی بود. کمتر از دوماه به همه پرسی باقی مانده و هرگونه تغییر آرایش و صف بندی در دو جبهه مخالف و موافق به شدت بر نتیجه همه پرسی تاثیر خواهد داشت.   نویسنده: ولی گل محمدی منبع: http://theinternational.ir/west-of-asia/item/91-turkey-in-threshold-of-referaedum   ]]> ترکیه Sun, 19 Feb 2017 10:42:43 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/note/3022/چشم-انداز-نتایج-همه-پرسی-سرنوشت-ساز-ترکیه برگزاری رزمایش زمستانی ارتش ترکیه در مرزهای ارمنستان http://www.iras.ir/fa/doc/news/3013/برگزاری-رزمایش-زمستانی-ارتش-ترکیه-مرزهای-ارمنستان ایراس؛ ارتش ترکیه رزمایش نظامی سه روزه‌ای را در مجاورت مرزهای خود با ارمنستان برگزار کرد.  نیروهای مسلح ترکیه از 14 تا 16 فوریه (پنجشنبه گذشته) رزمایش زمستانی دو سال یکبار خود را در استان «کارس» در مرزهای شرقی در مجاورت با ارمنستان برگزار کردند. به نوشته روزنامه «حریت» این رزمایش سه روزه با حضور فرماندهی نیروی هوایی و هوانوردی ارتش با مشارکت 1378 پرسنل، 330 خودرو و 1281 قبضه سلاح  مختلف برگزار شد. در بیانیه رسمی ارتش ترکیه در این زمینه آمده است: «سومین روز این عملیات که روز «ناظران برجسته» نام داشت، با حضور 40 وابسته نظامی خارجی، سازمان‌های مدنی و شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع برگزار شد.» وزارت دفاع ترکیه از آزمایش شرایط رزمی در ابعاد مختلف چون تیراندازی در هوای برفی و شرایط سرد آب و هوایی و بهبود مهارت‌های زنده ماندن نیروها در شرایط سخت خبر داد. ارتش ترکیه دیگر اهداف خود از برگزاری از این رزمایش را ارتقا سطح آموزشی ،ایجاد فرصت برای فرماندهان نیروهای نظامی  برای سنجش نیروها در شرایط سخت زمستان و اتخاذ اقدام‌های لازم برای بقا در شرایط دشوار و نیز تقویت آموز‌ش‌های مشترک با دیگر نیروها و فعالیت‌های لجستیکی بیان کرد. انتهای خبر/ منبع: فارس   ]]> ترکیه Sun, 19 Feb 2017 06:34:28 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/news/3013/برگزاری-رزمایش-زمستانی-ارتش-ترکیه-مرزهای-ارمنستان احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در قرقیزستان http://www.iras.ir/fa/doc/news/2996/احتمال-برگزاری-انتخابات-زودهنگام-ریاست-جمهوری-قرقیزستان ایراس؛ با توجه به اعتراضات شدید در پارلمان قرقیزستان احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور وجود دارد. «ولادیمیر بانیکاف» کارشناس سیاسی روز و سردبیر سایت «آسیا- نیوز» طی یادداشتی در  خبرگزاری فارس، احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری قرقیزستان را بررسی کرد. در این یادداشت آمده است: با اینکه دوره تبلیغات انتخاباتی هنوز رسما آغاز نشده اما تنش‌های سیاسی دولتمداران روز به روز شدت می‌یابد. در همین حال صحبت‌ها راجع به برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور بیشتر به گوش می‌رسد. این روزها مهمترین سؤال در ذهن مردم قرقیزستان این است که روسیه از کدام نامزد حمایت می‌کند؟ می‌توان با اطمینان کامل گفت سال 2017 پر از تحولات سیاسی خواهد بود. سفر کاری «ولادیمیر پوتین» به قرقیزستان در اواخر ماه فوریه سال جاری در قالب سفر دوره‌ای وی به آسیای مرکزی صورت می‌گیرد و نتایج سفر وی به معنای شروع رسمی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به نظر می‌رسد. به علت بحران اقتصادی، قرقیزستان نیازمند سرمایه‌گذاری است و حمایت از بودجه قرقیزستان یکی از موضوعات محوری مذاکرات «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور این کشور و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه می‌باشد. روسیه تاکنون بارها با کمک‌های مالی و وام‌ها مختلف از «بیشکک» حمایت کرده است. مردم قرقیزستان پوتین را به عنوان شریکی قابل اعتماد می‌شناسند و در صورت پشتیبانی رسمی یا غیررسمی «مسکو» از یک نامزد خاص، آن شخص آراء زیادی کسب خواهد کرد. علاوه بر این برخی نمایندگان پارلمان درباره برگزاری انتخابات زودهنگام صحبت می‌کنند که برای اجرای این طرح باید دولت استفعا دهد. در حال حاضر گام‌های اولیه نیز به این سمت برداشته شده و دلیل اصلی این اقدامات گزارش «ساران‌بای ژئن‌بک‌اف» نخست وزیر قرقیزستان درباره نتایج ضعیف این کشور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود. چندی پیش «عمربک تیک بایف» رئیس حزب «آتامکین» قرقیزستان و از اپوزسیون های این کشور، با اشاره به دلائل استعفای دولت، گفت: با سقوط صنعت پوشاک تعداد زیادی از شهروندان بیکار شدند، اقتصاد دچار رکود است، مشکلات مهاجرین کاری هنوز حل نشده و دولت نتوانست نتایج مؤثری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به دست آورد. «بخت تارابایف» رئیس حزب «انوگو پراگرس» سخنان تکی بایف را مورد قبول عنوان کرد و افزود: دولت باید به اشتباهات خود از جمله پیوستن قرقیزستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعتراف کند و چون مسئولیت این شکست متوجه نخست وزیر است پس وی باید استعفا دهد. نمایندگان حزب پارلمانی «رسپوبلیکا آتاژورت» نیز اعتراضاتی از این دست به دولت دارند. با وجود چنین اعتراضاتی در پارلمان قرقیزستان احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام افزایش می‌یابد. هنوز مشخص نیست که سرانجام این اعتراضات چه خواهد شد، برخی معتقدند امکان ایجاد اصلاحات در قانون و ادامه فعالیت دولت نیز وجود دارد. انتهای متن/   ]]> ترکیه Sat, 18 Feb 2017 07:15:21 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/news/2996/احتمال-برگزاری-انتخابات-زودهنگام-ریاست-جمهوری-قرقیزستان بازی روس ها و ترک ها؛ راهبردی یا مشترک؟ http://www.iras.ir/fa/doc/news/2991/بازی-روس-ترک-راهبردی-یا-مشترک ایراس؛ تحولات سوریه از جنبه های مختلف قابل بررسی بوده و نگاه مستقل جداگانه ای را طلب می کند. اما در نگاه اجمالی چند اتفاق مهم در صحنه میدانی سوریه روی داده است که نمی توان نسبت به آن بی اعتنا بود. در واقع عمده تحولات سوریه، تحت تاثیر روابط نزدیک اردوغان و پوتین رقم می خورد و این سوال بزرگ را به وجود می آورد که آیا ترکیه و روسیه، بر سر مساله سوریه به تفاهم مشترک رسیده اند یا هر کدام نقش خود را بازی می کند و تاکتیک جداگانه ای دارد؟در واقع این که در حرکتی مشترک، هر کدام اهداف بلندمدت جداگانه ای دارند؟ تحولات نشان می دهدف روسیه و ترکیه تمایل به کنارگذاشتن اختلافات بر سر سوریه دارند. به عبارتی طرفین به توافقی دست یافتند که دقیقا هم زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بود. از این رو هم ترک ها و هم روس ها بر این عقیده بودند که بهترین زمان برای استفاده از خلاء حضور آمریکا در سوریه، به حل چالش های جدی خود بپردازند. در حال حاضر نظام سیاسی ترکیه ظاهرا حرکت به سمت نظام ریاستی است. این امر تشابه زیادی با سیستم تفکراتی پوتین دارد. می توان گفت رجب طیب اردوغان، آگاهانه یا به طور اتفاق تاریخی، در حال پیاده کردن مدل پوتین است. در این الگو هر دو رهبر دارای اختیارت ویژه ای می شوند که نیاز نیست برای حل مسایل به مجلس مراجعه کنند یا به حرف احزاب خود گوش دهند. بلکه تصور اردوغان بر است که با دست بازتری می تواند قضایای متعدد بین المللی از جمله _ و مهمترین آنها یعنی سوریه را _ با صلاح دید خود و پایگاه حزب عدالت و توسعه پیش ببرد. با این حال یکی از ریشه های روابط بین روسیه و ترکیه در این است که طرفین مانعی از جانب بین المللی و مسایل داخلی ندارند. آمریکا درگیر انتخابات ریاست جمهوری بود و اکنون نیز با مساله ترامپی مواجه است که روز به روز موانعی پیش پای سیاست خارجی آمریکا می گذارد و دیگری نزدیک شدن مدل نظام حکومتی اردوغان به سیستم پوتین است. باز به سوال اصلی بر می گردیم که آیا روسیه و ترکیه در یک مسیر مشترک برای یک هدف مشترک گام بر می دارند؟ یا این که دو کشور در یک مسیر مشترک تا زمان مشخصی پیش خواهند رفت و بعد از آن هر کدام راه دیگری می رود؟ به نظر می رسد دوگانه روس ها در "همه" تحولات بین المللی و مراودات با همسایگان و بازیگران مشهود است. بازی کردن در نقش دوگانه اخلاق ثانویه ای شده که جای اخلاق اولیه در روابط بین الملل روس ها را گرفته است. از این رو بازی ای که روس ها در سوریه انجام می دهند، بازی دوجانبه است. آنها رویای خودشان را دارند و نمی توانند با ترک ها کنار بیایند. از طرفی ترک ها فکر می کنند، می توانند از محمل روس ها برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرند. هدف عمده ترک ها از منظر بین الملل_ با توجه به خصلت هایی که از اردوغان می شناسیم و مواضعی که در سخنرانی ها اعلام می شود_ تضمین مرزهای امنیتی و پیش روی این مرزهاست. از منظر داخلی آنها خواهان بازگشت به دوران اقتدار عثمانی هستند. در واقع ترک ها به بهانه مرزهای امنیتی، قسمت هایی از خاک سوریه را تصرف و در اختیار می گیرند. این نشان می دهد، ترک ها رویایی دارند که بتوانند بخش قابل توجهی از سرزمین های سوریه را در اختیار خود داشته باشند. زیرا معتقدند بر اساس تاریخ، اقلیت هایی در الباب وجود دارد، که ریشه های مشترک با ترکیه دارند. و اگر این منطقه امن نشود، گروه های تروریستی از داخل آن امنیت ترکیه را هدف قرار می دهند. بنابراین روابط روسیه و ترکیه راهبردی نخواهد بود. به این دلیل که روس ها نقش دوگانه خود را بازی می کنند و از طرفی روس ها اجازه نمی دهند منطقه راهبردی آنها _ سوریه _ قطعه قطعه شود یا در معامله با آن با ترک ها، یپش قدم شوند. زیرا: 1. به خاطر منافع ملی و استراتژیک 2.  و این که کشورهای دیگر عربی از جمله مصر هیچ وقت اجازه خدشه دار شدن یکپارچگی سوریه را نمی دهند. مصر معتقد است سوریه کشور مهم جهان عرب است و کوچک کردن و تقسیم شدن آن منافع جهان عرب را به خطر می اندازد. 3. غیر از کشورهای عربی، جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک عامل مثبت و فعال در سوریه حضور دارد. عاملی که نباید خنثی و نظاره گر تلقی شود. از این رو جمهوری اسلامی ایران تحولات سوریه را از نزدیک رصد می کند و به طور حتم روس ها و ترک ها می دانند، که اصل احترام به استقلال و حاکمیت ملی کشورها، سرلوحه سیاست خارجی ایران است. این موضوع از طرف ایران برای همه کشورها به خصوص سوریه صادق است. 4. یکی از فاکتورهای مهم، نگاه غرب به مساله تروریسم است. غربی ها به خصوص فرانسه، آلمان و حتی آمریکا به این نتیجه رسیده اند که تجربه لیبی، تجربه تلخی بوده که باعث رشد تروریسم در منطقه شده است. گرچه برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و برخی کوچک ترها در حوزه خلیج فارس، کمک هایی به گروه های تروریستی می کنند و کشورهای اروپایی نیز این مساله را نادیده می گیرند. اما این همه واقعیت نیست. واقعیت آن است که کشورهای اروپایی ترجیح می دهند، برای ریشه کن کردن داعش و پیش گیری از آن که جای دیگری سر در نیارود، سوریه واحد و یکپارچه ای وجود داشته باشد، نه سوریه قطعه قطعه شده. به نظر می رسد، کماکان آقای اردوغان در رویای خود به سر می برد و روس ها نیز مشغول بهره برداری از ترک ها برای دستیابی به اهداف خود هستند. جمهوری اسلامی ایران نیز باید سیاست مثبت و فعال خود را ادامه دهد. در صحنه بین الملل دیگران بر این عقیده اند که بدون جمهوری اسلامی ایران، مسایل پیش نخواهد رفت و به طور حتم اجلاس آستانه و اجلاس هایی از این دست، نقش بارز ایران را نشان داده و می دهد. اما یادمان نرود که صحنه بین الملل برای هر کشوری، صحنه حفظ حداکثری منافع ملی است و طبیعی خواهد بود که روس ها از این غائله مستثنا نباشند و با سابقه تاریخی که دارند، از هر موقعیتی برای ایفای نقش دوگانه خود استفاده می کنند و ایران نیز بر این امر واقف است. نویسنده: علی اکبر فرازی، سفیر اسبق در رومانی و تحلیلگر مسایل بین الملل انتهای متن/   ]]> روسیه و اروپای شرقی Sat, 18 Feb 2017 06:44:54 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/news/2991/بازی-روس-ترک-راهبردی-یا-مشترک نشست تجاری تاجیکستان و ترکیه در «دوشنبه» برگزار می‌شود http://www.iras.ir/fa/doc/news/2957/نشست-تجاری-تاجیکستان-ترکیه-دوشنبه-برگزار-می-شود ایراس؛ روز پنج شنبه 16 فوریه (28 بهمن)  در چارچوب سفر رسمی ««طغرل ترکش» معاون نخست وزیر ترکیه به تاجیکستان نشست تجاری 2 کشور در «دوشنبه» برگزار می‌شود. سفر هیئت بلند پایه ترکیه به تاجیکستان به مناسبت بیست‌وپنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین «استانبول» و دوشنبه صورت می‌گیرد. این نشست تجاری به ابتکار شورای روابط اقتصادی خارجی، وزارت اقتصاد ترکیه، شورای تجاری ترکیه و تاجیکستان، اتاق بازرگانی، وزارت توسعه اقتصادی و تجارت، وزارت صنایع و فن‌آوری‌های جدید تاجیکستان سازماندهی شده است. در ترکیب هیئت رسمی ترکیه تحت ریاست معاون نخست‌وزیر این کشور نمایندگان پارلمان و نمایندگان نزدیک به 50 شرکت ترکی حضور دارند که برخی از این شرکت‌ها در حال حاضر در قزاقستان و قرقیزستان فعالیت می‌کنند. از طرف تاجیکستان حدود 400 تاجر در این نشست شرکت می‌کنند. پس از سخنرانی معاون نخست وزیر ترکیه و وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در این نشست ملاقات بین بازرگانان 2 کشور برگزار می‌شود. در بین شرکت‌های ترکی حاضر، نمایندگان شرکت‌های تولید ماشین آلات کشاورزی، مد، مصالح ساختمانی، لوازم آرایشی و بهداشتی، بخش خدمات، بسته بندی و مهندسی حضور دارند. حجم مبادلات تجاری تاجیکستان و ترکیه 2 سال قبل 650 میلیون دلار بود. سال گذشته به علت بحران اقتصادی جهانی حجم مبادلات تجاری تاجیکستان و ترکیه تا 350 میلیون دلار کاهش یافت. در سال 2016 ترکیه در واردات محصولات تاجیکستان، از جمله آلومینیوم، پنبه، میوه‌های خشک پیشگام بود. طی سال‌های اخیر محصولات تولید ترکیه به طور فزاینده‌ای در بازار تاجیکستان به فروش می‌رسند. همچنین حجم سرمایه گذاری ترکیه در اقتصاد تاجیکستان در زمینه‌های مختلف، از قبیل تولید محصولات پلاستیکی، محصولات غذایی، رنگ، فرش و مبلمان افزایش یافته است. انتهای خبر/ منبع: فارس   ]]> آسیای مرکزی Sat, 11 Feb 2017 09:19:42 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/news/2957/نشست-تجاری-تاجیکستان-ترکیه-دوشنبه-برگزار-می-شود موافقت پوتین با احداث خط لوله گاز ترکیه http://www.iras.ir/fa/doc/news/2932/موافقت-پوتین-احداث-خط-لوله-گاز-ترکیه ایراس؛ رییس‌جمهوری روسیه دستور ساخت خط لوله گاز ترکیه را امضا کرد. به گزارش اسپوتنیک، «ولادیمیر پوتین» رییس‌جمهوری روسیه دستور ساخت خط لوله گازی به ترکیه را امضا کرد. توافق بین دولت‌های ترکیه و روسیه برای ساخت خط لوله گازی که در اکتبر ۲۰۱۶ حاصل شده بود، اول فوریه در پارلمان روسیه تصویب شد. این طرح با امضای رییس‌جمهوری روسیه اجرایی شد. پروژه ساخت خط لوله گازی روسیه به ترکیه قرار است سال ۲۰۱۷ آغاز شده و تا سال ۲۰۱۹ پایان یابد. انتهای خبر/   ]]> روسیه و اروپای شرقی Wed, 08 Feb 2017 06:17:22 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/news/2932/موافقت-پوتین-احداث-خط-لوله-گاز-ترکیه مانع‌تراشی ترکیه در نشست صلح سوریه در قزاقستان http://www.iras.ir/fa/doc/news/2860/مانع-تراشی-ترکیه-نشست-صلح-سوریه-قزاقستان ایراس؛ منبع نزدیک به هیأت سوریه در نشست آستانه با اشاره به تلاش ترکیه برای ایجاد مانع در این نشست، تأکید کرد آنکارا نسخه‌ای از بیانیه پایانی این نشست منتشر کرده که درباره آن توافق نشده است. به گزارش ایراس؛ یک منبع نزدیک به هیئت سوریه در نشست آستانه اعلام کرد که رایزنیها ادامه دارد تا موانعی که ترکیه در راه دستیابی به نتایج مثبت ایجاد کرده، برداشته شود. این منبع به خبرگزاری «سانا» گفت که ترکیه در این نشستها کارشکنی می‌کند تا تعابیر و اصطلاحاتی را در خارج از روند، وارد اصل نشست آستانه وارد کند که همان آتش بس در سوریه است. وی همچنین تأکید کرد، احتمالا در نشستی که ترکیه، روسیه و ایران با «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه خواهند داشت توافق نهایی بر سر بیانیه پایانی افزایش آتش بس و مکانیزم معین برای نظارت بر اجرای این توافق بررسی خواهد شد. این منبع اظهار داشت که ترکیه نسخه ای از بیانیه پایانی را منتشر کرده است که بر سر آن توافق نشده است. وی با اشاره به تداوم نشستهای غیر رسمی میان هیئتهای روسی، سوریه و ایران، تصریح کرد که این هیئتها خواهان به دست آمدن نتایج مثبتی از این نشست هستند؛ هر چند که ترکیه در این زمینه مانع تراشی میکند. به گفته این منبع، هیئت سوریه اطمینان دارد که در صورت اراده گروههای مسلح شرکت کننده در این نشست، به نتایج مثبتی دست خواهند یافت. نشست آستانه از دوشنبه (روز گذشته) در این شهر با حضور هیئت سوریه و سایر هیئتها آغاز شد. ملاحظات گروههای معارض در خصوص بیانیه پایانی آستانه در همین راستا، شبکه خبری «الجزیره» اعلام کرد که معارضان سوری در خصوص بیانیه آستانه نکاتی دارند و مصر هستند که اصلاحاتی در آن صورت گیرد. این شبکه همچنین ادعا کرد، در صورتی که ملاحظات و نکات مد نظر معارضان در بیانیه پایانی اعمال نشود، آنها یک بیانیه مستقل صادر خواهند کرد. بنا بر این گزارش، معارضان همچنین سکولار بودن حکومت سوریه را قبول ندارند و خواستار نظام دموکراتیکی هستند که ملت سوریه آن را تعیین کند. شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد که ایران، روسیه و ترکیه بر سر ایجاد یک مکانیزم سه جانبه برای اجرا و نظارت بر آتش بس در سوریه به توافق رسیده‌اند. انتهای خبر/   ]]> آسیای مرکزی Tue, 24 Jan 2017 11:11:37 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/news/2860/مانع-تراشی-ترکیه-نشست-صلح-سوریه-قزاقستان