موسسه مطالعات ایران اوراسیا - آخرين عناوين http://www.iras.ir/ Sun, 18 Aug 2019 11:40:20 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal02/ch01_newsfeed_logo.gif تهیه شده توسط موسسه مطالعات ایران اوراسیا http://www.iras.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام موسسه مطالعات ایران اوراسیا آزاد است. Sun, 18 Aug 2019 11:40:20 GMT 60 اعتراضات در مسکو 2019 http://www.iras.ir/fa/doc/news/3854/اعتراضات-مسکو-2019 یک ماه است تظاهراتی در مسکو در رابطه با خودداری از ثبت نامزدان انتخابات دومای شهر ادامه دارد. بی‌بی‌سی با صاحبنظران در خصوص ویژگی اعتراض مسکو و دورنمای اعتراض صحبت کرده است. در آخرین تظاهرات در 10 اوت دهها هزار تن شرکت کردند. روز دو‌شنبه معلوم شد سازمان دهندگان این تظاهرات از شهرداری درخواست کرده‌اند به آنها اجازه داده شود 17 اوت تظاهرات دیگری برگزار کنند. بی‌بی‌سی در این رابطه با صاحبنظران در مورد ویژگی اعتراض مسکو صحبت کرده است. ]]> جامعه و سیاست Fri, 16 Aug 2019 06:19:27 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/news/3854/اعتراضات-مسکو-2019 جای خالی ایران در الگوی ١+ ٥ در آسیای مرکزی http://www.iras.ir/fa/doc/article/3853/جای-خالی-ایران-الگوی-١-٥-آسیای-مرکزی ترکیب 1+5 در ادبیات سیاسی سال های اخیر بیش از هر چیز تداعی کننده ترکیب پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان در روند مذاکرات هسته ای با ایران بود. اما طی دو سال اخیر اخیر ترکیب 1+5 کاربرد دیگری نیز یافت و برای اطلاق به همکاری های پنج کشور منطقه آسیای مرکزی با اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و هند نیز مورد استفاده قرار گرفته است. سفر اخیر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آسیای مرکزی (16 تیر 1398) و دیدار با وزیران خارجه پنج کشور آسیای مرکزی در بیشکک قرقیزستان، بار دیگر اراده سیاسی بازیگران این منطقه را در اجرای الگوی 1+5 به نمایش گذاشت. این تحولات ایجاب می کند که دیپلماسی کلان ایران در سطح آسیای مرکزی، «رویکرد متوازن در عرصه دیپلماسی» را به صورت جدی تری مورد توجه قرار دهد و زمینه را برای سفر هم زمان وزیر امور خارجه و رئیس جمهور ایران به پنج کشور آسیای مرکزی فراهم نماید. ایران تجربه این رویکرد را دارد و تجربه سفر مرحوم هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت ایران به چهار کشور آسیای مرکزی، یعنی قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان در سال 1373 می تواند بار دیگر تکرار و نهادینه شود. به ویژه آن که در محیط تحول یافته کنونی آسیای مرکزی که وارد مرحله جدیدی از غیرامنیتی سازی و تنش زدایی به ویژه در روابط ازبکستان و تاجیکستان شده است، اجلاس های متعددی بین رهبران و مقامات پنج کشور منطقه در دو سال اخیر برگزار شده است که بستر و فضای مناسبی را برای شکل دهی به الگوی 1+5 بین ایران و منطقه آسیای مرکزی فراهم نموده است. ]]> آسیای مرکزی Mon, 05 Aug 2019 12:21:26 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/article/3853/جای-خالی-ایران-الگوی-١-٥-آسیای-مرکزی آشنایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا http://www.iras.ir/fa/doc/report/3852/آشنایی-اتحادیه-اقتصادی-اوراسیا ]]> سازمان های منطقه ای Wed, 31 Jul 2019 16:27:35 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/report/3852/آشنایی-اتحادیه-اقتصادی-اوراسیا ایران و تاجیکستان آغاز دور جدید تحول در مناسبات دوستانه http://www.iras.ir/fa/doc/note/3850/ایران-تاجیکستان-آغاز-دور-جدید-تحول-مناسبات-دوستانه پس از امضاء یاداشت تفاهم بین ایران و تاجیکستان که در جریان سفر "سراج الدین مهرالدین" وزیر امورخارجه تاجیکستان به تهران در یازدهم خرداد 1398 امضاء شد ، گشایش قابل توجه ای در مناسبات سرد دو کشور دوست و برادر پس از حدود چهار سال بوجود آمد. در نوشته پیش رو به بررسی و تحلیل ابعاد این تحول بویژه بعد از دیدار آقای روحانی رئیس جمهوری ایران از دوشنبه پایتخت تاجیکستان و شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو سیکا پرداخته شده است . به نظر می رسد همه چیز برای آغاز دور جدیدی در روابط تهران و دوشنبه فراهم شده است. به شرط آنکه ملزومات لازم برای تثبیت و گسترش همکاری ها بین دو کشور فراهم شود . تلاش شده است به سرفصل مهم ترین راهکارها در این زمینه توجه شود. ]]> آسیای مرکزی Sat, 13 Jul 2019 14:21:20 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/note/3850/ایران-تاجیکستان-آغاز-دور-جدید-تحول-مناسبات-دوستانه وضعیت تجارت بین ایران و روسیه http://www.iras.ir/fa/doc/article/3849/وضعیت-تجارت-بین-ایران-روسیه ]]> اقتصاد و انرژی Fri, 12 Jul 2019 07:48:47 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/article/3849/وضعیت-تجارت-بین-ایران-روسیه روس‌ها، فرهنگ ایرانی را از مهم‌ترین تمدن‌های جهان می‌دانند http://www.iras.ir/fa/doc/article/3848/روس-ها-فرهنگ-ایرانی-مهم-ترین-تمدن-های-جهان-می-دانند ]]> فرهنگ و هنر Sun, 07 Jul 2019 08:18:20 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/article/3848/روس-ها-فرهنگ-ایرانی-مهم-ترین-تمدن-های-جهان-می-دانند روسیه و نشست جی 20 http://www.iras.ir/fa/doc/report/3847/روسیه-نشست-جی-20 ]]> همسایگان اوراسیا Sun, 30 Jun 2019 11:56:01 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/report/3847/روسیه-نشست-جی-20 ایجاد شبکه ارتباطی برونگرا با محوریت حوزه اوراسیا، مکمّل توسعه اقتصادی درونزا و دانش بنیان http://www.iras.ir/fa/doc/note/3846/ایجاد-شبکه-ارتباطی-برونگرا-محوریت-حوزه-اوراسیا-مکم-ل-توسعه-اقتصادی-درونزا-دانش-بنیان گفته می شود مناطق آزاد مرکز جذب سرمایه گذاری خارجی، تولید، توسعه صادرات و ایجاد اشتغال پایدار می باشند. اما تحقق این امر بواسطه اجرای سیستم برونگرایانه ای است که بتواند در جذب سرمایه و یا کسب بازار موفق عمل نماید. در نظریات توسعه نیز تاکید می شود که، موفقیت سیاست درهای باز، آزاد سازی و رقابتی کردن اقتصاد ضمن تعامل فعال با بلوک های اقتصادی منطقه ای و جهانی و داشتن شبکه ارتباطی کارآمد همراه است. موضوع مهم دیگر این که؛ هر کشوری کالایی را صادر می کند که در تولید آن نیاز به عامل نسبتا فراوان و ارزان دارد و کالایی را وارد می کند که در تولید آن استفاده از عوامل کمیاب و گران قیمت داخلی ضرورت دارد. در منطق اقتصادی به این معادله داشتن مزیت اقتصادی قابل رقابت می گویند. خوشبختانه اگر از این منظر به اقتصاد مناطق آزاد ایران نگاه کنیم می بینیم در مرحله مکان یابی و ایجاد مناطق، اصل داشتن مزیت های ویژه اقتصادی و درونزایی عوامل تولید کالا و خدمات مهم ترین فاکتور گزینش بوده است. با این وجود، بهره برداری بهینه از آن مزیت ها، بخاطر فقر زیرساخت های سرمایه گذاری مناطق آزاد با سرعت و طبق برنامه ریزی های مکتوب انجام نگرفت. در نتیجه، در کنار درونزا بودن عوامل تولید، آماده بودن زیرساخت های سرمایه گذاری مخصوصا داشتن سیستم ارتباطی قوی و کارآمد با اقتصاد های منطقه ای و بین المللی اصلی ترین ستون های تحقق واقعی اقتصاد صادراتگرا در مناطق آزاد می باشند. ]]> اقتصاد و انرژی Wed, 26 Jun 2019 06:23:59 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/note/3846/ایجاد-شبکه-ارتباطی-برونگرا-محوریت-حوزه-اوراسیا-مکم-ل-توسعه-اقتصادی-درونزا-دانش-بنیان بی اعتمادی راهبردی. چرا ایران و روسیه نمی توانند متحد هم بشوند http://www.iras.ir/fa/doc/article/3845/بی-اعتمادی-راهبردی-چرا-ایران-روسیه-نمی-توانند-متحد-هم-بشوند مسکو تلاش می کند موازنه قدرت را در خاور میانه حفظ کند، موازنه ای که در راستای آن می تواند نقش واسطه کلیدی فرا منطقه ای را بازی کند. اقدامات ایران اما در جهت عکس قرار دارد- تبدیل شدن به دولت برتر در منطقه. پیدایش هر قدرت برتر در خاور میانه پاسخگوی منافع روسیه نمی باشد و ایران یک استثنا نیست. در سالهای اخیر ایران نقش قابل توجه روز افزونی را در سیاست خارجی روسیه بازی می کند. مسکو بصورت مداوم از ایران در موضوعات مختلف حمایت می نماید و روسای جمهور دو کشور چندبار در سال با هم ملاقات می نمایند. در عین حال دیپلمات های روس به صورت بی پرده می گویند که ایران و روسیه متحد نیستند و ایرانیان دائما روابط خوب کرملین با دشمن راهبردی ایران- اسرائیل را یادآور می شوند. ظاهرا روابط دو کشور به سطح بی سابقه ای از همکاریها ارتقا یافته است، اما تبدیل آنها به روابط اتحادی واقعی به هر شکل میسر نمی شود. اهداف مختلف ایران و روسیه در خاور میانه مسیر به سمت نزدیکی های آتی را می بندند. ]]> همسایگان اوراسیا Sun, 23 Jun 2019 20:14:29 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/article/3845/بی-اعتمادی-راهبردی-چرا-ایران-روسیه-نمی-توانند-متحد-هم-بشوند جمع اضداد در شانگهای http://www.iras.ir/fa/doc/note/3844/جمع-اضداد-شانگهای نوزدهمین اجلاس سازمان همکاری شانگهای در بیشکک قرقیزستان برگزار شد. ایران سالهاست که تمایل خود به عضویت دائم این سازمان را از مجاری رسمی اعلام داشته است و هر بار به بهانه هایی از ارتقای عضویت ایران از ناظر به دائم سرباز زده اند. این موضوع اغلب موجب دلسردی ایران از همکاری در سازمانی شده است که با چند عضو آن همسایه است. با نگاهی به قلمرو جغرافیایی این سازمان و موقعیت جغرافیایی ایران می توان دریافت بیش از آنچه که ایران نیازمند پیوستن به این سازمان به عنوان عضو دائم باشد، این کشورهای عضو سازمان هستند که باید ایران را به عضویت دائم در آورند. ]]> سازمان های منطقه ای Sat, 22 Jun 2019 16:48:46 GMT http://www.iras.ir/fa/doc/note/3844/جمع-اضداد-شانگهای