روسیه و اروپای شرقی
آسیای مرکزی
قفقاز جنوبی
همسایگان اوراسیا



نسخه قابل چاپ

نسخه وب

داخلی » يادداشت » حوزه های جغرافیایی

مقامات افغانستان تاکید کردند

خط آهن خواف - هرات طرحی حیاتی برای ایران و افغانستان

۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۸

ایرنا - شماری از مقامات و فعالان اقتصادی افغانستان با اشاره به اهمیت حیاتی راه آهن هرات - خواف می گویند این خط آهن زمینه توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور و اتصال افغانستان با جهان را فراهم می کند.

 


خط راه‌آهن خواف–هرات به عنوان نخستین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل می‌کند، روز پنجشنبه با حضور مجازی حسن روحانی و محمداشرف غنی، روسای جمهوری دو کشور، افتتاح شد؛ پروژه‌ای که از سال ۱۳۸۶ کلید خورد.  آقایان غنی و روحانی که از طریق ویدیو کنفرانس در مراسم بهره‌برداری از خط آهن خواف–هرات حضور داشتند، افتتاح این پروژه تاریخی را گامی مهمی در مسیر احیاء و جهش همکاری‌های مشترک اقتصادی عنوان کردند.



پس از افتتاح رسمی این پروژه مهم مقامات دولتی، کارشناسان اقتصادی و بخش خصوصی افغانستان هرکدام به بخشی از اهمیت این پژوژه پرداخته و  اهمیت آن را برای آینده توسعه و تجارت دو کشور بویژه افغانستان شرح دادند.

«سید وحید قتالی» استاندار هرات افغانستان در باره اهمیت این راه آهن گفت: با افتتاح این خط آهن نورامیدی برای اشتغال بیش از ۶۰۰ هزار جوان بیکار این شهر برای دستیابی به شغل به واسطه رونق صادرات ایجاد شده است.

«یونس قاضی زاده»، رئیس اتاق‌های تجارت و سرمایه گذاری هرات هم گفت:« با راه اندازی و استفاده از این مسیر هزینه تمام شده کالاها در بازارهای مقصد افغانستان کاهش می یابد.



حدود یک هفته پیش، برای نخستین‌بار یک محمولۀ پنج صد تنی سیمان صادراتی ایران از راه آهن هرات – خواف، وارد ولایت هرات شد.

در کنار این قطار باربری، یک قطار مسافربری حامل مقام‌های ایرانی نیز از این راه وارد ایستگاۀ روزنک در ولسوالی غوریان شدند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت افغانستان هم اعلام کرد که راه آهن هرات – خواف در توسعه تجارت، ترانزیت و کاهش قیمت کالای وارداتی و صادراتی از اهمیتی بالای برخوردار است.



وی گفت که در تجارت و توسعه در درجه نخست مسیر آبی و پس از آن مسیر ریلی ارزان ترین و با صرفه ترین مسیر است و افغانستان می تواند با استفاده از راه آهن هرات - خواف  کالاهای  صادراتی خود را به چابهار انتقال داده و از آن طریق به کشورهای خارجی صادر کند.

به باور وی راه اندازی مسیر ریلی هرات- خواف می تواند بر اهمیت بندر چابهار نیز اثر مثبت گذشته در در دراز مدت آن را به مهمترین بندر منطقه مبدل سازد زیرا با وصل شدن کشورهای آسیای میانه از این طریق موفقیت در چابهار بیشتر از پیش تضمین می شود.



«عبدالباری صدیقی»، معاون خط آهن افغانستان هم بر این باور است که از طریق راه آهن خواف - هرات، افزون بر کاهش قیمت کالای وارداتی، درآمد دولت افزایش پیدا می ‌کند و یک منبع جدید درآمد برای دولت افغانستان ایجاد خواهد شد که کمک زیادی به اقتصاد کشور خواهد کرد.

وی گفت، توقع افغانستان این است که در سال اول یک میلیون تن کالا از این مسیر جابجا کند و در سالهای بعدی این رقم به بالاتر از دو میلیون تن کالا برسد.



صدیقی هدف دیگر استفاده از این مسیر را انتقال مسافر بین ایران و افغانستان خواند و گفت: علاقمندی زیادی از دو طرف برای انتقال مسافران از این مسیر وجود دارد و تا یک ماه آینده هفته یک تا دو قطار ،مسافران را بین مشهد و هرات جابجا می کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت افغانستان هم بر این باور است که‌ خط آهن هرات - خواف در زمینه‌های گردشگری، رشد تجارت، سهولت ترانزیت و توسعه اقتصادی افغانستان موثر خواهد بود.



وی می افزاید: در توسعه گردشگری  تسهیلات خوبی ایجاد می شود و روند گردشگری بین دو کشور تسریع می شود.

راه آهن هرات – خواف ۲۲۵ کیلومتر طول  دارد دارد که ۷۷ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۹ کیلو متر آن در خاک افغانستان است.

این راه آهن در چهار بخش ساخته شده ‌است که دو بخش آن در خاک جمهوری سلامی ایران دو بخش دیگر آن در خاک افغانستان قرار دارد و در حال حاضر سه قطعه آن به بهره برداری رسیده و قطعه چهارم که از غوریان تا شهر هرات ادامه می یابد، هم روز پنجشنبه گذشته کار ساخت آن  با کمک ۵۰ میلیون دلاری ایتالیا اآغاز شد، به گفته  مقامات افغانستان تا هشت ماه آینده قطعه چهارم نیز تکمیل خواهد شد.