جایگاه ایران در تحولات آتی قفقاز در افق 2020 اتحادیه اروپا

حامد کاظم زاده

جایگاه ایران در تحولات آتی قفقاز در افق 2020 اتحادیه اروپا

در طرح های سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا برای افق سال 2020 در حوزه قفقاز جنوبی، برای نخستین بار نام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بازیگران اصلی ترتیبات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی گنجانده شد. بدین ترتیب اتحادیه اروپا می بایست سیاستی مدون و نقشه راهی در جهت همکاری با ج.ا.ایران در قفقاز تا 2017 تنظیم نماید و آن سیاستها را از سال 2020 اجرائی کند.

ایران در رسانه های روسیه

فرزانه شفیعی و نیکیتا اسماگین

ایران در رسانه های روسیه

روابط جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه طي 25 سال گذشته رو به گسترش بوده است؛ به ويژه طي ساليان اخير، مقامات عالي رتبه دو کشور مصمم به ايجاد بنياني محکم براي گفتگوي دو جانبه بوده اند. در واقع شرایط پرتنش منطقه و خواست و اراده مسئولین دو کشور ضرورت تحکیم ارتباطات را در دستور کار قرار داده است، به گونه ای که ارتباطات در محورهای مختلف آغاز و یا تقویت شده، نام ایران در روسیه و روسیه در ایران بیش از پیش به گوش عامه مردم جامعه رسید.

موانع توسعه همکاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی؛ راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مشکلات موجود

حسن بهشتی پور

موانع توسعه همکاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی؛ راهکارهای پیشنهادی برای کاهش مشکلات موجود

از یازدهم دی ماه سال 1371 که تصمیم برای فروپاشی اتحاد بین 15 جمهوری سابق شوروی به مورد اجراء گذارده شد، تا کنون نزدیک 26 سال می گذرد. در این بازه زمانی فرصت های بی نظیری برای توسعه مناسبات ایران با کشورهای آسیای مرکزی بوجود آمده است. اما متاسفانه ایران به دلایل گوناگون تنها از بخش محدودی از این فرصت ها استفاده کرده است.

ایران و قلب آسیا

بهرام امیراحمدیان

ایران و قلب آسیا

سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به باکو (10 آذر 1396) برای شرکت در نشست کنفرانس قلب آسیا (فرایند استانبول) از سفرهای کاری وزیر محترم امور خارجه است که در روزهای اخیر توجه رسانه ها را بخود جلب کرده است.

از آستانه به ژنو، همراه با توقف در سوچی؟

آندری کرتونف

از آستانه به ژنو، همراه با توقف در سوچی؟

ابتکار برگزاری کنگره ملل سوریه در سوچی، به منزله تحت الشعاع قرار دادن فرایند ژنو نیست بلکه بیشتر تلاشی برای تقویت موقعیت روسیه در گفتگوهای آتی با اروپا در چارچوب آن است. می توان گفت خلبان هواپیما در حین پرواز از آستانه به ژنو، تصمیم منطقی گرفت تا برای سوختگیری در سوچی فرود بیاید.