تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا: ارتقاء توافقنامه تجارت ترجیحی به قرارداد تجارت آزاد

  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۷:۵۸
مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا: ارتقاء توافقنامه تجارت ترجیحی به قرارداد تجارت آزاد
طبق توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از 27 اکتبر 2019 (5 آبان 1398) اجرایی شده است، بیش از 862 قلم کالا که 502 قلم آن محصولات صادراتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه است، مشمول کاهش تعرفه شده اند.

ولی کالجی در شورای امور بین الملل روسیه (ریاک)

همین امر موجب شده است حجم تجارت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اقتصادی اوراسیا در فاصله اکتبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۸۴ درصد رشد پیدا کند و با وجود مشکلات تحریمی ایران و محدودیت های کرونایی، حجم روابط تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در پنج ماه اول سال ۱۴۰۰ (۲۱ مارس تا ۲۲ آگوست ۲۰۲۱) به ۱ میلیارد و ۹۵۷ میلیون دلار بالغ شود که ۹۶ درصد رشد را نسبت به سال گذشته (۱۳۹۹) نشان می دهد. از آنجا که مدت زمان سه ساله توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۵ اکتبر ۲۰۲۲ میلادی (۵ آبان ۱۴۰۱) به پایان می رسد، چند ماهی است که مذاکرات فنی و کارشناسی بین دو طرف برای تبدیل این موافقتنامه به «قرارداد تجارت آزاد» آغاز شده است که در صورت توافق نهایی، تعداد کالای مشمول «تعرفه صفر» حداقل به ۸ هزار قلم کالا افزایش خواهد یافت که می تواند تاثیر بسیار شایان توجهی برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایفا کند. اما با وجود ظرفیت های یاد شده، مشکلات و موانع متعددی نیز بر سر راه ارتقاء توافقنامه تجارت ترجیحی به تجارت آزاد وجود دارد. «محدودیت های نقل و انتقال پول بین شبکه بانکی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران به واسطه تحریم های ایالات متحده آمریکا»، «عدم ارتباط ریلی مستقیم بین ایران و فدراسیون روسیه با توجه به عدم تکمیل مسیر ریلی رشت- آستارا به عنوان تنها قطعه ریلی باقیمانده کریدور شمال- جنوب بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه»، «کمبود کامیون ها و واگن های مجهز به کانتینرهای یخچالی با توجه به این بیش از ۶۰ درصد صادرات ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را محصولات کشاورزی و دامی تشکیل می دهد»، «ظرفیت عملیاتی پایین بنادر ایران در دریای خزر و به ویژه عدم وجود کشتی های رو- رو» و «عدم شناخت و آگاهی کافی و میدانی متقابل ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از بازارها و ظرفیت های اقتصادی و تجاری» از جمله مهم ترین مشکلات و موانع مهم بر سر راه ارتقاء توافقنامه تجارت ترجیحی به تجارت آزاد محسوب می شود. بنابراین در فرایند مذاکرات کارشناسی و فنی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید به این موانع و همچنین راه حل های رفع آن توجه شود. «توسعه شعبات میر بزینس بانک، به عنوان شعب بانک ملی ایران در شهرهای مسکو، آستاراخان و قازان به دیگر شهرهای روسیه و نیز چهار کشور بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان»، «استفاده از سوئیفت روسی در مبادلات تجاری و بازرگانی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا»، «تکمیل سریع تر مسیر ریلی رشت- آستارا که بتواند پاسخگوی ترانزیت حداقل ۸ هزار قلم کالای مشمول تعرفه صفر در قرارداد تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه باشد»، «تقویت ناوگان کشتیرانی ایران، قزاقستان و روسیه در دریای خزر به ویژه توسعه کشتی های رو- رو که هزینه و زمان ترانزیت را کاهش می دهد»، «معرفی متقابل بازارها و ظرفیت های اقتصادی و تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در رسانه ها و شبکه های مجازی» و «برگزاری منظم و مداوم و البته متقابل نمایشگاه های اقتصادی، تجاری و بازرگانی در ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای آشنایی مستقیم، بی واسطه و میدانی طرفین با یکدیگر» از جمله مواردی است که در فرایند مذاکرات کارشناسی و فنی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ارتقاء توافقنامه تجارت ترجیحی به تجارت آزاد باید به آن توجه جدی شود؛ در غیر این صورت، «قراراد تجارت آزاد» جنبه عملیاتی و اجرایی مناسبی پیدا نمی کند و توافقات تنها بر روی کاغذ باقی می ماند.

متن کامل یادداشت تحلیلی

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=4129
  • نویسنده : ولی کالجی
  • منبع : ایراس
  • 960 بازدید

برچسب ها