تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024

روس‌ها از بازی دوگانه اردوغان عصبانی هستند

  • ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
روس‌ها از بازی دوگانه اردوغان عصبانی هستند
ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو همواره از تکنولوژی‌ها و دانش غربی در حوزه نظامی استفاده کرده است. در این میان شرکت‌های نظامی انگلیسی نقشی مهم در فروش طرح‌های نظامی به ترکیه دارند و بسیاری از تجهیزاتی که در ترکیه تولید می‌شوند در واقع سرریز دانش تسلیحاتی شرکت‌های انگلیسی است که به بهای قابل توجهی به ترک‌ها فروخته می‌شود.

در واقع انگلیسی‌ها در حوزه گسترش توان دفاعی و تسلیحات تهاجمی ترکیه سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند تا هر جا که نیاز شد، تسلیحات ساخت ترکیه به جای انگلیس روانه آن منطقه شود.

▪️در حوزه پهپاد، انگلیسی‌ها دو پهپاد معروف بیرقدار و عنقا را به صورت طرحی کامل به طرف ترکیه‌ای فروختند تا شرکت سلجوق بیرقدار که داماد اردوغان هم هست، ساخت این پهپاد را بر عهده بگیرد. بر اساس برخی اسناد سری، بخشی از پول فروش این پهپادها به جیب شرکت‌های انگلیسی می‌رود و انگلیسی‌ها در توسعه و بروز کردن پهپادی مانند بیرقدار همچنان شریک ترکیه به شمار می‌روند. ترکیه به واسطه همین روابط و لابی‌های انگلیسی‌ها موفق به فروش تعداد قابل توجهی پهپاد به بسیاری از طرف‌ها در سطح جهان شده است.

▪️سال گذشته و در پی استفاده اردوغان از پهپادهای مسلح در سوریه، کشوری مانند کانادا که دوربین‌های این پهپادها را در اختیار ترکیه می‌گذاشت اعلام کرد که دیگر تجهیزات مورد نظر را به ترکیه نخواهد فروخت. اما ترک‌ها بلافاصله با ورود طرف انگلیسی و حل و فصل موضوع در ناتو مبنی بر اینکه ترکیه قرار است پهپادها را به صورت گسترده در اختیار اوکراین قرار بدهد، موضوع را حل کردند و دوباره تجهیزات ساخت این پهپاد که ۷۵درصد انگلیسی، اتریشی، کانادایی و … است راهی کارخانه اسمبل بیرقدار شد.

▪️برخی از منابع خبری می‌گویند که ترکیه با همکاری نزدیک کشورهای غربی و با چراغ سبز امریکا روند تولید گسترده بیرقدار را از سر گرفت و نرخ تولید را به شکل قابل توجهی بالا برد. بر اساس گزارش‌هایی که آن روز منتشر، اما کسی تایید نکرد مقصد اصلی این پهپادها اوکراین بود. انگلیسی‌ها واسطه این معامله بودند و کشورهای اروپایی و امریکا هم قرار شد تا بخش بزرگی از پول قرارداد خرید پهپاد بیرقدار را از طرف اوکراین به ترکیه بدهند. در طول یک سال و نیم گذشته نه تنها پهپاد، بلکه تسلیحات قابل توجه ساخت ترکیه راهی اوکراین شد.

▪️به هر ترتیب، پهپادهای بیرقدار تی.بی.۲ ترکیه که برای نخستین بار در اکتبر سال جاری میلادی و برای تخریب و انهدام توپخانه متحرک در دونباس اوکراین به کار گرفته شد، بخشی از روابط نظامی بین آنکارا و کی‌یف هستند. به گفته چند تن از مقام‌ها و مدیر اجرایی یک کمپانی دفاعی ترکیه، کارخانه تسلیحات سازیBayka در استانبول ده‌ها فروند پهپاد را به همراه پایگاه‌های کنترل و موشک به اوکراین از ۲۰۱۹ فروخته است. سفارش برای خرید دست کم ده‌ها پهپاد در جریان است.

▪️این توافق‌های دفاعی در حالی انجام شده که تنش‌های بین غرب و شرق دچار پیچیدگی‌هایی شده است. آمریکا به متحدان اروپایی خود هشدار داده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در حال استقرار سربازان در مرز اوکراین است تا خود را برای نبردی آماده کند. وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته به همتای روس خود درباره پیامدهای جدی در صورت وقوع حمله روسیه به اوکراین هشدار داد اما کرملین آماده‌سازی برای چنین برنامه‌ای را رد کرد و گفت: خطر جدی از سوی اوکراین برای حمله به جدایی طلبان شرق اوکراین وجود دارد!

▪️پهپادهای فروخته شده به اوکراین همچنین باعث خشم روسیه شده و روابط بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و پوتین سردتر شده است. این درحالیست که دو طرف به دنبال مدیریت منافع خود در لیبی، سوریه و قفقاز هستند. پوتین در تماس تلفنی روز جمعه خود با اردوغان، استقرار تحریک‌آمیز پهپادهای مسلح توسط اوکراین را محکوم کرد. در تماس تلفنی ۱۹ نوامبر نیز لاوروف به مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود هشدار داد که نگرانی مسکو را درباره نظامی کردن اوکراین به شدت جدی بگیرد.

▪️اوکراین پهپادها و مشارکت ترکیه را حیاتی می‌داند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۹ حداقل پنج بار با اردوغان دیدار کرده است. آنها یک ساختار رسمی برای روابط با حضور وزرای خارجه و دفاع خود ایجاد کرده‌اند و ترکیه به پلتفرم کریمه که به تازگی توسط کی‌یف و با هدف لغو نهایی الحاق این شبه جزیره به روسیه راه‌اندازی شده، پیوسته است. هر چند تعداد پهپادها به صورت دقیق مشخص نیست، اما مخفی‌کاری ترکیه در اعلام تعداد واقعی، روس‌ها را عصبانی کرده است. طرف ترکیه‌ای در قالب روابط نظامی به روس‌ها گفته بود که فقط یک اسکادران بیرقدار تحویل اوکراین شده، اما حالا مشخص شده چندین اسکادران است!

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=3530
  • منبع : اخبار سوریه
  • 1819 بازدید

برچسب ها