تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

اهمیت توافقنامه راهبردی ایران و روسیه از نگاه پژوهشگر روس

  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۸:۴۲
اهمیت توافقنامه راهبردی ایران و روسیه از نگاه پژوهشگر روس
«استانیسلاو پریتچین» پژوهشگر مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز موسسه شرق شناسی روسیه معتقد است که توافقنامه راهبردی که ایران و روسیه امضا خواهند کرد از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است و در آن منافع دو کشور با همکاری در عرصه ها و سطوح مختلف تعریف می شود.

پریتچین یادآوری کرد که موضوع امضای توافقنامه راهبردی بین ایران و روسیه در دیدار اخیر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی وی مطرح شد. 

وی ادامه داد: سران دستگاه دیپلماسی ایران و روسیه، امکان امضای این سند راهبردی در روابط دو کشور را باتوجه به اوضاع و شرایط روابط دوجانبه و منطقه ای و بین المللی بررسی و تبادل نظر کردند.  

تحلیلگر روس بر این باور است که ایران و روسیه به عنوان دو اقتصاد کلان اورآسیا ظرفیت های بزرگی برای همکاریهای اقتصادی دارند اما تحقق بخشیدن آن تاکنون باتوجه به عوامل مختلف امکانپذیر نبوده است.  

سند راهبردی ایران و روسیه یک نقشه راه خواهد بود

پژوهشگر مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز موسسه شرق شناسی روسیه در ادامه مصاحبه خاطرنشان کرد که سند راهبردی ایران و روسیه در واقع نقشه راهی برای توسعه و گسترش همکاریهای راهبردی دو کشور در درازمدت خواهد بود.

به گفته پریتچین، این سند راهبردی که سفارت ایران در روسیه بر روی آن کار کرده است، راستای اصلی همکاریهای اقتصادی و صنعتی را تعیین خواهد کرد و مطابق با آن مسکو و تهران روابط و همکاریهای خود را تنظیم خواهند کرد.


 

وی معتقد است که توافقنامه ۲۰ ساله اول ایران و روسیه با شرایط کنونی روابط دو کشور مطابقت نمی کند و از آن نمی توان انتظار برای گسترش روابط و همکاریهای دوجانبه داشت و بنابراین با تشخیض مقامات دو کشور نیاز به بازبینی و به روز شدن دارد.

پژوهشگر روس تصریح کرد که در سال ۲۰۰۱ که توافقنامه ایران و روسیه امضا شد، شرایط با وضعیت کنونی تفاوت اساسی داشت و به همین دلیل نیاز به سند جدید راهبردی برای تعریف همکاریهای دوجانبه وجود دارد.  

ایران و روسیه توانمندیهای بزرگی دارند 

تحلیلگر روس معتقد است که ایران و روسیه توانمندیهای بزرگی دارند که از آن می توان برای گسترش ساختار همکاریهای دوجانبه استفاده کرد و مسئولان دو کشور در تلاش برای بکارگیری این ظرفیت ها هستند.

پریتچین اذعان می کند که تاکنون از این ظرفیت ها استفاده کامل نشده است و مسکو و تهران می توانند در حوزه های مهمی همچون علمی و تکنولوژیکی، صنعتی، ماشین آلات سنگین، نیروگاه سازی، مدرن سازی سیستم راه آهن و ساخت واگن های پیشرفته و نیز در مباحث انرژی و اکتشاف منابع زیرزمینی همچون معادن همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد که در شرایط تحریم ایران و روسیه ازسوی کشورهای غربی، همکاریهای دو کشور اهمیت چندبرابری می یابد و باید در عرصه های مختلف هم افزایی شود.

تحلیلگر روس برگزاری نمایشگاه بین المللی اوراسیا در تهران را گام مهمی در معرفی توانمندیهای ایران خواند و افزود: در ایران نیز در برخی موارد، شناخت دقیقی از توانمندیهای روسیه بویژه در تکنولوژی پیشرفته وجود ندارد.  

پریچین معتقد است که سند راهبردی ایران و روسیه باید به این موارد توجه شود و به همین دلیل در تنظیم آن قبل از امضا باید به دقت کارشناسان دو کشور با یکدیگر رایزنی کنند.
 

ایران و روسیه مانع نفوذ بیگانگان به منطقه خزر شوند

پژوهشگر مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز در ادامه مصاحبه به وضعیت پیچیده منطقه قفقاز جنوبی اشاره و تصریح کرد ایران و روسیه می توانند با همکاری یکدیگر مانع ورود قدرت های بیگانه منطقه و بویژه نفوذ به منطقه دریای خزر شوند.

وی تصریح کرد: همکاری مسکو و تهران برای امنیت و ثبات منطقه دریای خزر و آسیای مرکزی و قفقاز بسیار مهم است و به همین دلیل دو کشور باید بیشتر به نکات راهبردی این همکاری بویژه جلوگیری از بروز تنش های جدید در منطقه توجه و برنامه ریزی کنند.  
 

پیش نویس تمدید معاهده روابط متقابل و اصول همکاری ایران-روسیه در چه مرحله ای است؟  

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر هفته گذشته خود به مسکو اعلام کرد که سند راهبردی همکاری ایران و روسیه بزودی تنظیم می شود.  

این معاهده در ۲۲ اسفند ماه سال ۱۳۷۹ برابر با ۱۲ مارس ۲۰۰۱ میلادی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و  اسفند پارسال وارد بیست و یکمین سال شد.

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیشتر گفته بود با توجه به اراده رهبران دو کشور که این معاهده به روزرسانی شود بر همین اساس دو طرف توافق کردند که پیش نویس آن توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه شود.

جلالی افزود: گروهی از کارشناسان سفارت جمهوری اسلامی ایران روی این پیش نویس کار کردند و نتیجه کار به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ارسال شد.

وی گفت: روی پیش نویس تهیه شده در داخل کشور نیز باید کار شود و بعد از ارائه نظرات همه نهادهای مرتبط در داخل ایران بر اساس توافق، تحویل مقات روس خواهد شد و بعد از تایید مقامات روس مذاکرات دوجانبه بین کشور برای نهایی سازی شکل خواهد گرفت. سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: مراحل قانونی دیگر برای اجرایی شدن معاهده امضا توسط روسای جمهوری دو کشور و در صورت نیاز تصویب در مجالس دو طرف خواهد بود.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2983
  • نویسنده : استانیسلاو پریتچین
  • منبع : ایرنا
  • 494 بازدید

برچسب ها