تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
کتاب ایراس

روسیه پس از فروپاشی شوروی؛ مردم، جامعه، اصلاحات

  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
روسیه پس از فروپاشی شوروی؛ مردم، جامعه، اصلاحات

نوشته‌ی جمعی از نویسندگان روس – ترجمه‌ی محسن شجاعی در این کتاب که مستقیما از متن روسی ترجمه شده، از ۱۳ زاویه گوناگون به روسیه پرداخته شده است: در دوره‌ای از سال‌های پایانی اتحاد جماهیر شوروی تا همین سال‌های پیش. خواننده با مطالعه این سیزده نگاه که هر یک از آنها را نویسنده یا نویسندگان […]

نوشته‌ی جمعی از نویسندگان روس – ترجمه‌ی محسن شجاعی

در این کتاب که مستقیما از متن روسی ترجمه شده، از ۱۳ زاویه گوناگون به روسیه پرداخته شده است: در دوره‌ای از سال‌های پایانی اتحاد جماهیر شوروی تا همین سال‌های پیش. خواننده با مطالعه این سیزده نگاه که هر یک از آنها را نویسنده یا نویسندگان جداگانه ای در یک فصل شرح و بسط داده است، پاسخ پرسش های گوناگون را درباره چرایی دگرگونی های خیره کننده در پایان سده گذشته و آغاز سده جدید میلادی در این کشور پهناور خواهد یافت.

آمارها، نتایج نظرسنجی های پرشمار و متنوع و دستاوردهای سنجش های جامعه شناختی که در قالب جدول ها و نمودارهایی گویا نشان داده شده اند، به نظرات مطرح شده در کتاب عینیت ویژه ای می بخشند. تفاوت اصلی این کتاب با پژوهش ها و نوشته های مشابه، در این است که در کتاب حاضر، دوران فروپاشی و سال های پس از آن از نگاه مردم عادی نشان داده می شود.

در حالیکه اغلب مطالب سنتی نوشته شده درباره این موضوع، عمدتا توجه خود را بر نخبگان جامعه و رویدادهای پایتخت متمرکز میسازند. اما نویسندگان این کتاب با مصاحبه ها، خاطرات، نظرسنجی افکار عمومی و آن دسته از مقالات مطبوعات و اسنادی که یک جامعه چند مذهبی و چند قومی را به تصویر می کشند، خواننده را با تحولات اقتصادی و اجتماعی در زندگیِ جامعه روسیه آشنا میسازند و تاثیر این تحولات را بر زندگی مردم عادی در مناطق گوناگون و بر شکلگیری افکار عمومی نشان می دهند.

این کتاب پویایی پنهان تحول جامعه روسیه، سازوکارهای رسمی و غیر رسمی و قواعد حاکم بر رابطه دوسویه میان حکومت و شهروندان را نشان می دهد و این نکته را توضیح می دهد که چرا و برای چه میلیون ها روسیه ای، با وجود دشواری ها، از عهده پیامدهای این تحولات برآمدند و توانستند یکپارچگی و ثبات کشور را حفظ کنند.

▪️ناشر: نگارستان اندیشه؛ ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=926
  • نویسنده : محسن شجاعی
  • منبع : ایراس
  • 5091 بازدید

برچسب ها