تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

هدفگذاری روسیه برای واکسیناسیون ۷۰ میلیون نفر تا پاییز

  • ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
هدفگذاری روسیه برای واکسیناسیون ۷۰ میلیون نفر تا پاییز
 مقامات روسیه در تلاشند تا ۷۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور ۱۴۶ میلیون نفری تا پاییز امسال واکسینه شوند؛ واکسیناسیون در این کشور از ۱۵ آذر سال گذشته آغاز شد و تاکنون به ۲۰ میلیون نفر واکسن زده شده است.

اکنون این کشور در حال برنامه ریزی برای  واکسیناسیون گسترده علیه ویروس کرونا است. تاکنون بیش از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در این کشور واکسینه شده اند.

برای مصونیت کامل جمعیت که می تواند از تمام ویروس های کرونا محافظت کند، لازم است حدود ۷۰ میلیون روس واکسینه شود. به گفته تاتیانا گولیکووا معاون نخست وزیر روسیه، روزانه از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در فدراسیون روسیه علیه کووید- ۱۹ واکسینه می شوند. معاون نخست وزیر افزود، بعضی اوقات تعداد واکسینه شده ها می تواند حتی بیشتر شود.

به گفته گولیکووا، واکسیناسیون به صورت رایگان هم در کلینیک های مناطق و محله ها  و هم در یک مراکز واکسیناسیون مخصوص انجام می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیروز در شبکه تلویزیونی ۲۴ گفت، بیش از ۲۱ میلیون نفر علیه ویروس کرونا در روسیه واکسینه شده اند. به گفته وی واکسینه شدن بدون اتلاف وقت ضروری است.

با رقم ۲۱ میلیون نفر، پوتین امیدوار است که بتوان تا پاییز به سطح لازم برای شکست ویروس کرونا رسید. اگر روزانه ۳۰۰ هزار نفر در فدراسیون روسیه واکسینه شوند، تعداد واکسینه شده هادر ۹۰ روز به ۲۷ میلیون نفر دیگر می رسد.

وزارت بهداشت روسیه پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان ماه نوامبر  (تا ۹ آذر ماه سال ۱۴۰۰) باید ۷۰ درصد از جمعیت ۱۴۶ میلیون نفری این کشور واکسن کرونا دریافت کنند.

میخاییل موراشکو وزیر بهداشت روسیه پیش بینی کرده بود که شیوع بیماری کرونا در روسیه ماه های فوریه و مارس (دو ماه آینده) در این کشور فروکش می کند.

وی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه تمام تلاش های ممکن را برای مقابله با کرونا بکار می گیریم، ادامه داد که معتقدم پس از ماه مارس (نیمه اول فروردین ماه سال آینده) کرونا در روسیه رو به کاهش خواهد گذاشت.

پیشتر “ولادیمیر پوتین” رییس جمهوری روسیه نیز گفته بود که اقدام های انجام شده در این کشور برای مقابله با ویروس کرونا به طور کلی نتایج مثبتی به همراه داشته است به طوری که این بیماری همه گیر درحال عقب نشینی است.

سازندگان واکسن ها در روسیه می گویند مصونیت ایجاد شده پس از واکسیناسیون باید برای چندین سال کافی باشد.

با این وجود، «روسپوتربنادزور» که نهاد ناظر بر بیماری‌های عفونی در روسیه است یادآوری می کند که حتی شهروندان واکسینه شده نیاز به رعایت اقدامات پیشگیرانه، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی دارند. برای حذف محدودیت ها خیلی زود است.

طبق آخرین داده های ستاد عملیاتی نظارت بر وضعیت کووید -۱۹ از ابتدای شیوع این بیماری همه گیر حدود چهار میلیون و ۸۹۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در روسیه شناسایی شده است و در مجموع، حدود ۱۱۴ هزار نفر  هم قربانی این بیماری شدند.

در روسیه واکسیناسیون کرونای اقشار خاص نظیر معلمان و کادر درمانی از ۱۵ آذر با توزیع یک و نیم میلیون دوز واکسن اسپوتنیک شروع و واکسیناسیون همه مردم در سراسر مناطق این کشور ۱۴۶ میلیون نفری از ۲۵ ژانویه (۶ بهمن) آغاز شد.

روسیه اولین کشور در جهان است که واکسن علیه ویروس کووید-۱۹ را ثبت کرده است. این دارو توسط موسسه گامالیا و با همکاری صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه تولید و اسم ان «اسپوتنیک وی» نامگذاری شد.  پس از آن، واکسن های «ایپیواک کرونا» و «کوویواک» هم ثبت شدند.

علاوه بر اینها، واکسن روسی اسپوتنیک لایت  نیز در این کشور ثبت شده است.

پیش از این، میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه گفته بود که مصونیت جمعی در برابر عفونت ویروس کرونا در فدراسیون روسیه تا سپتامبر سال جاری ایجاد می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روز گذشته گفت؛  بیش از ۲۱ میلیون نفر علیه ویروس کرونا در روسیه واکسینه شده اند. به گفته وی، واکسینه شدن بدون اتلاف وقت ضروری است. رئیس دولت همچنین گفت که واکسیناسیون قبلی او با موفقیت باعث ایجاد ایمنی شده است.

به گفته الکساندر گینسبورگ رئیس مرکز تحقیقات گامالیا سازنده واکسن اسپوتنیک وی، واکسیناسیون به رئیس جمهور فدراسیون روسیه کمک کرد تا یک مصونیت بسیار قدرتمند در وی ایجاد کند.

ولادیمیر پوتین گفت: نتیجه متوسط ‌واکسیناسیون گسترده روس ها علیه ویروس کرونا بسیار خوب است. سخنان رئیس جمهور فدراسیون روسیه توسط کانال تلویزیونی “روسیه ۲۴” پخش شد.

پوتین خاطرنشان کرد که اگرچه تعطیلات به پایان رسیده است -روسیه از اول تا ۱۰ می ( ۱۱ – ۲۰ اردیبهشت) تعطیل عمومی بود-  اما خطر ویروس کرونا و نیاز به واکسیناسیون از بین نمی رود.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت: واکسن ویروس کرونا که قبلاً تزریق کرده بود نتیجه خوبی داشت. علاوه بر این، وی اظهار داشت رعایت قوانینی که توسط متخصصان در شرایط امروز تدوین شده ضروری است. به هیچ وجه توصیه ها نباید نادیده گرفته شوند.

الکساندر گینتسبورگ، مدیر مرکز گامالیای وزارت بهداشت روسیه اندکی پس از آن اعلام کرد که رئیس جمهوری پس از واکسیناسیون از محافظت بسیار بالایی در برابر ویروس کرونا برخوردار است. در واقع، او پس از واکسیناسیون ۱۰ برابر ایمنی بیشتر از میانگین مورد نیاز می تواند در برابر بیماری کووید – ۱۹ تحمل کند.

روس ها علاوه بر اینکه باید واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون کشور خود را تهیه کنند تعهدات فروش واکسن به کشورهای دیگر به رقمی بین یک و نیم تا دو میلیارد دوز دارند .

صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه از ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر امسال) با کشورهای مختلف برای عرضه و بویژه تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی مذاکره می‌کند و محموله هایی از این واکسن به چند کشور نیز ارسال شده است.
این واکسن تاکنون در  بیش از ۶۰ کشور به ثبت رسیده است.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=920
  • منبع : ایراس
  • 2305 بازدید

برچسب ها