تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

ضرورت پیگیری سیاست خارجی مقتدارنه در قبال آذربایجان و هوشیاری در مورد سیاست‌های ابهام برانگیز ارمنستان

  • ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
ضرورت پیگیری سیاست خارجی مقتدارنه در قبال آذربایجان و هوشیاری در مورد سیاست‌های ابهام برانگیز ارمنستان
طی روزهای اخیر تبعات منفی رفتار منفعلانه ایران در ماجرای شبه جنگ ۴۴ روزه بین ارمنستان و آذربایجان و عدم هوشیاری در ارتباط با سیاست های مبهم دولت ارمنستان در مناقشه قره باغ و بازی این کشور با آذربایجان و ترکیه؛ شاهد تعمیق بحران بین دو کشور ایران و اذربایجان هستیم.

البته ایران بعد از مشاهده جریان یافتن امور علیه منافع ملی خود و رفتار قلدرمآبانه عوامل آذربایجان با اتباع ایرانی و رانندگان کامیون های باری، واکنش بجا و به موقعی نشان داد. اما متاسفانه دولت آدربایجان به پشتوانه حمایت ترکیه، اسراییل و امریکا تصمیم به تشدید بحران علیه ایران گرفته است.

تصمیم غلط و ناشیانه دولت آذربایجان و عدم توجه به منافع و امنیت ملی ایران دور از انتظار است. نظام سیاسی آذربایجان و شخص الهام علی اف بهتر از هر کسی از خدمات ایران برای شکل گیری و ادامه حیات این کشور اطلاع دارد و حتی بخوبی می دانند نقش سازنده ایران در دوره اشغال اراضی آذربایجان و در جریان آزاد سازی آن غیر قابل کتمان است.

اما به نظر می رسد برنامه ریزی های انجام یافته و توافقات پشت پرده ترکیه و روسیه همراه با دسیسه چینی های نفرت انگیز اسراییل دولت آذربایجان را برای فراموش کردن برخی واقعیت های غیر قابل انکار سوق داده است. به همین جهت ایران برای حفظ منافع ملی و ژئوپلتیک و جلوگیری از بروز تهدید علیه امنیت ملی کشور لاجرم به اتخاذ سیاست های مقتدارنه در برابر سیاست های غیر دوستانه آذربایجان، ترکیه و احتمالا روسیه می باشد.

ولی در روزهای اخیر رفتارهای دولت ارمنستان نیز ابهام برانگیز به نظر می رسد فلذا ایجاب می کند سیاست خارجی ایران در حوزه قفقاز و در مورد کشور آذربایجان به این رفتارها دقت بیشتری داشته باشد.

به طور مثال بعد از بسته شدن فضای آسمان ایران بر روی هواپیماهای ترانزیت نظامی آذربایجان به مقصد نخجوان خبری شوکه کننده در رسانه های آذربایجان منتشر شد. خبر در مورد صدور مجوز پرواز هواپیماهای آذربایجان از آسمان ارمنستان است.

این خبر نشانه درستی برخی تحلیل ها در مورد توافقات پشت پرده نخبگان غربگرای ارمنستان با اسراییل و امریکا و تدوین سناریوسازی عقب نشینی عامدانه و جنگ بازی در مقابل آذربایجان است.

واقعیتی که روسیه خیلی زود آنرا درک کرد و رفتاری متناسب با آن و در جهت تامین منافع ملی خود از بدو شکل گیری درگیری ها در قفقاز اتخاذ کرد.

متاسفانه ایران نه از نظر سیاست گذاری و نه اقدامات هدفمند عملیاتی در مورد بحران قفقاز نتوانست عملکرد رضایت بخشی داشته باشد.انفعلال در حین بحران و سیاست فعلی در شرایط حاضر نشان می دهد که ایران نتوانسته است از ظرفیت های ذاتی خود برای تاثیر گذاری بر محیط و رفتار بازیگران منطقه ای استفاده بهینه نماید و امروز این غفلت دارای هزینه قابل توجه است.

در پایان باید عنوان کرد که ایران همزمان با پیگیری سیاست معقول و اجباری خود برای سد کردن تحولات ژئوپلتیک و ضد منافع ملی از طرق دیپلماتیک و غیر آن؛ نباید به سیاست ها و سخنان رهبران فعلی ارمنستان نیز اتکا نماید و گزینه های خود را محدود به دولت پاشینیان کند. اعتبار و جایگاه جمهوری اسلامی ایران بیش از آن است که خرج بازی های سیاسی بازیگران مختلف برای تداوم قدرت خود بشود.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2910
  • نویسنده : صادق پورصادق
  • منبع : ایراس
  • 1150 بازدید

برچسب ها