تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
اختصاصی ایراس

شناخت زمین بازی اسرائیل در جمهوری آذربایجان

  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
شناخت زمین بازی اسرائیل در جمهوری آذربایجان
در مورد ادعاهای علی‌اف و تحریکات موجود در منطقه باید توجه داشته باشیم این برنامه ریزی اسرائیل است که روابط ایران و آذربایجان و ترکیه را برهم بزند . اسرائیلی ها که دیدند نتوانستند در عرصه دیپلماتیک فضای ضد ایرانی را در ماجرای پرونده سازی هسته ای پیش ببرند اکنون دنبال ناکام گذاشتن سیاست گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه هستند. سیاستی که بصورت رسمی از طرف دولت جدید مطرح شده و می شود.

حسن بهشتی پور

در مورد ادعاهای علی‌اف و تحریکات موجود در منطقه باید توجه داشته باشیم این برنامه ریزی اسرائیل است که روابط ایران و آذربایجان و ترکیه را برهم بزند . اسرائیلی ها که دیدند نتوانستند در عرصه دیپلماتیک فضای ضد ایرانی را در ماجرای پرونده سازی هسته ای پیش ببرند اکنون دنبال ناکام گذاشتن سیاست گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه هستند. سیاستی که بصورت رسمی از طرف دولت جدید مطرح شده و می شود.

براین اساس برای مقابله با گزافه گویی اقای الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان که بی شک از طرف تل اویو تحریک شده است، انجام رزمایش ارتش و سپاه به اندازه کافی پیام قاطع ایران را منتقل کرد. درواقع ایران بجای بازی کردن در زمین بازی که اسرائیلی ها طراحی کرده بودند صحنه بازی جدیدی را برای مقابله با اظهارات سخیف علی‌اف تعریف کرد.

در این شرایط نباید فضا را به سمتی برد که انگار قرار است ایران با ترکیه و آذربایجان و پاکستان وارد جنگ شود . ایران با هر سه کشور همسایه خود مناسبات ویژه دارد. بنابراین می تواند ضمن نشان دادن اقتدار از طریق انجام رزمایش از راه‌های دیپلماتیک مشکلات موجود را مدیریت کنیم.

فراموش نکنیم که اجلاس های سه جانبه وزرای خارجه و روسای جمهوری ایران، آذربایجان و ترکیه طی سالهای اخیر به باز شدن بسیاری از گره های موجود در روابط کمک کرد. بنابراین بازهم می توان با ابتکار های تازه اجازه ندهیم اسرائیل و آمریکا با ایجاد اختلافهای جدید درسطح منطقه فضا را برای ایجاد یک جنگ جدید آماده سازند.

بهترین کار این است که با همسایگان خود بصورت جداگانه وارد مذاکره شده و ضمن نشان دادن اقتدار از طریق برگزاری رزمایش تلاش کنیم از راه دیپلماتیک تنش بوجود امده را مدیریت کنیم . احساسی کردن ماجرا و ایجاد هیجانات کاذب در شبکه های اجتماعی خطرات بالقوه ای در داخل کشور دامن می زند از جمله تحریک قوم گرایی در بین آذری‌های ایران و بلوچ ها در شرق در ماجرای به قدرت رسیدن طالبان در کابل.

بهتر است اشتباه های تبلیغاتی زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را تکرار نکنیم . اگر یادتان باشد در تبلیغات زمان جنگ به افکار عمومی القاء می کردیم امروز تمامی اسلام در برابرتمامی کفر قرار گرفته است. در حالی که درمیدان عمل می دیدم کره شمالی؛ چین و یوگسلاوی بی دین از ایران حمایت تسلیحاتی می کردند، گرچه به عراق هم سلاح می دادند یا سوریه بعثی از ایران حمایت می کرد. لیبی و الجزایر هم تا زمانی که ایران در داخل خاک خود می جنگید از ایران حمایت می کردند.

بر این اساس بجای دامن زدن به تبلیغات کاذب که اتحاد پاکستان، ترکیه، اسرائیل و آذربایجان و آمریکا را علیه ایران تبلیغ می کنند بیایم واقعیت های موجود در منطقه را بدرستی ببینیم و تحلیل کنیم.

درحال حاضر پاکستان روابط ویژه و گسترده ای با ایران درهمه ابعاد دارد به صرف برگزاری یک مانور علیه ایران نباید تصور شود پاکستان به جبهه متحد علیه ایران پیوسته است. همچنانکه پاکستان در ماجرای یمن با وجود تطمیع عربستان حاضر نشد وارد جنگ در یمن شود و در عمل با ایران درگیر شود.

ترکیه نیز از لحاظ اقتصادی در شرایطی نیست که بتواند وارد جنگ با ایران بخاطر گسترش پان ترکیسم شود . ضمن آنکه ترکیه در مناسبات اقتصادی با ایران میلیون ها دلار منافع داشته و دارد. بنابراین باید موقعیت خودمان را در مناسبات با همسایگان اسیر بازی های تبلیغاتی رسانه ای نکنیم.

ارمنستان نیز به شدت به داشتن مرز با ایران نیاز دارد و به هیچ وجه حاضر نخواهد شد بخاطر بدست اوردن دالان شوشا- لاچین ، مرز مغری با ایران یا همان یا استان سیونیک را از دست بدهد . روسیه هم منافعش در قفقازجنوبی اجازه نمی دهد که متحد خود ارمنستان را دربرابر ترکیه و آذربایجان تضعیف کند.

درمورد ادعای معاملات پشت پرده روسیه با آمریکا و ترکیه در مورد آینده قفقاز جنوبی هم باید توجه داشت این ادعاها از همان جنس ادعاهایی است که چند سال پیش گفته می شد روسیه از حمایت اسد در سوریه دست برمی دارد تا آمریکا و اروپا هم از حمایت از اوکراین دست بردارد! یعنی سوریه را روسیه ما به ازای اوکراین به غرب می دهد اما دیدیم که اینها همه فضا سازی رسانه ای برای ایجاد اختلاف بین ایران و روسیه در سوریه بود.

در پایان باید گفت جمهوری آذربایجان همان فرزند فریب خورده مام میهن، ایران عزیز است. مردم جمهوری آذربایجان و ایران پیوندهای عمیق تاریخی، دینی و فرهنگی دارند. بجای جنگ با این فرزند ناخلف باید محرکان اصلی آن را تنبیه کرد. گاهی تشر زدن از طریق انجام رزمایش کفایت می کند .

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2821
  • نویسنده : حسن بهشتی پور
  • منبع : ایراس
  • 1040 بازدید

برچسب ها