تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

تحلیل «گاردین» از آینده خاورمیانه

  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
تحلیل «گاردین» از آینده خاورمیانه
یک کشور عربی حاشیه خلیج‌فارس به «گاردین» گفت: سلطه طالبان بر افغانستان همچون زلزله‌ای است که تحولات خاورمیانه برای سال‌های آینده را شکل خواهد داد. این مقام که به شرط فاش نشدن نام سخن ‌می‌گفت، افزود که عقب‌نشینی آشفته آمریکا پرسش‌های جدی را درباره ارزش وعده‌های امنیتی آمریکا برای ۲۰ سال آینده برانگیخته است.

🔹این مقام هشدار داد که اگرچه طالبان وعده اعتدال داده است، اما رویکردهای این گروه درست مانند زمانی است که در قدرت بود و هیچ تغییری با آن زمان نکرده است.

🔹«پاتریک وینتور» در گزارش ۱۳ سپتامبر برای گاردین نوشت، این مقام که به شرط فاش نشدن نام سخن می‌گفت، افزود که عقب‌نشینی سریع و آشفته‌وار آمریکا پرسش‌هایی جدی برای کشورهای خلیج‌فارس درباره ارزش وعده‌های امنیتی آمریکا برای ۲۰ سال آینده برانگیخته است.

🔹این مقام روز دوشنبه گفت: «افغانستان همچون یک زلزله است، یک زلزله ویرانگر و این تا مدت زمانی مدید طول خواهد کشید.» او افزود که این اپیزود یک گسست آشکار از دکترین منسوخ کارتر است؛ تعهدی که آمریکای متکی به نفت برای دفاع از منافعش در خلیج‌فارس از نیروی نظامی استفاده می‌کند.این مقام عربی همچنین افزود: «آیا ما به راستی می‌توانیم به چتر امنیتی آمریکا برای ۲۰ سال آینده متکی باشیم؟ فکر می‌کنم این مساله اکنون خیلی مشکل‌سازشده است، خیلی.»

🔹او افزود که ۲۰ سال جنگ –که قرار بود «نبردی علیه کسانی باشد که اسلام را مصادره کرده بودند»- هیچ میراثی در افغانستان به جا نگذاشته است. او پیش‌بینی کرد که تصرف قدرت از سوی طالبان موجب نگرانی رهبران در غرب آفریقا و ساحل درباره افزایش افراط‌گرایی جدید اسلامی خواهد شد. او افزود که انتظار ندارد طالبان تغییر ملموسی نسبت به گذشته در رفتار خود بدهد.

🔹او همچنین تصریح کرد که «این رفتارها همان رفتارهای گذشته هستند. تنها تفاوت این است که آنها از اوضاع جهان آگاه‌تر شده‌اند.» به گفته این مقام عربی، بزرگ‌ترین غافل‌گیری همانا بی‌کفایتی محض عملیات آمریکا و شکاف‌های بوروکراتیک در واشنگتن بود که به رویکرد آمریکا خدشه وارد کرد.

🔹این مقام عربی در بخش دیگری از سخنانش افزود: تحولات افغانستان احتمالا به معنای پیروزی پاکستان و فرصتی برای چین است و ایالات‌متحده هم در این میان نقشی کوچک دارد.

🔹او افزود: «اگر یک رقابت ژئوپلیتیک بر سر افغانستان وجود داشته باشد، خواهیم دید که پاکستان و چین در یکسو و ایران و هند و روسیه در سوی دیگر خواهند بود. بعید می‌دانیم که آمریکایی‌ها بخشی از این کشمکش ژئوپلیتیک درباره افغانستان باشند.» بسیاری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس در حال حاضر به دنبال بازتعریف سیاست خارجی خود برای مد نظر قرار دادن کاهش وابستگی ایالات متحده به نفت و افزایش انزوای مردمی این کشور هستند.

🔹این مقام افزود که نشانه‌های توافق دفاعی میان سعودی و روسیه به‌عنوان نشانه‌ای در عصر پساکربن دیده می‌شود و تصریح کرد که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواهان متکثر کردن منابع امنیتی خود جدا از آمریکا هستند.

🔹«جولیان.ای.بارنز» هم در گزارش ۱۴ سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشت یک مقام ارشد اطلاعاتی روز سه‌شنبه گفت که با توجه به وضعیتی که در افغانستان وجود دارد، القاعده می‌تواند ظرف ۱ تا ۲ سال خود را در افغانستان بازسازی کند.

🔹او افزود که اعضای برخی گروه‌های تروریستی به افغانستان کوچ کرده‌اند. این گزارشگر نوشت که شرایط جدید در افغانستان بازتاب این حقیقت است که طالبان توانایی محدودی برای کنترل مرزهای افغانستان دارد. درحالی‌که طالبان مدت‌ها با داعش و زیرشاخه هایش درگیر بود، اما داعشی‌ها متحدان استوار القاعده هستند.

🔹سپهبد «اسکات.دی.بریر» مدیر آژانس اطلاعات دفاعی روز سه‌شنبه در نشست اطلاعاتی سالانه و شورای امنیت ملی گفت: «برآوردهای تا حدودی محافظه‌کارانه فعلی نشان می‌دهد برای القاعده ۱ تا ۲ سال طول می‌کشد تا قابلیت‌های خود را ساخته و تهدیدی بر افغانستان و جهان باشد.» از سوی دیگر «دیوید.اس.کوهن»، معاون مدیر سیا هم گفت که سیا تحرکات القاعده در افغانستان را تحت نظر دارد. او می‌گوید در ویدئوهای به‌دست‌آمده تصویر «ایمن الحق» معاون سابق امنیتی بن‌لادن دیده شده است.

🔹او در نبردهای تورابورا همواره در کنار بن‌لادن بود و ماه گذشته تصاویر او در ننگرهار افغانستان دیده شده است. او گفت سازمان سیا دورادور در حال جمع‌آوری اطلاعات است. «آوریل هینز» مدیر اطلاعات ملی هم افزود که هنوز تهدیداتی از سوی یمن، سومالی، سوریه و عراق متوجه آمریکاست./دنیای اقتصاد

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2725
  • منبع : اکونومیست فارسی
  • 739 بازدید

برچسب ها