تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
نگاه روسی به طالبان

تلاش‌های مسکو و متحدانش برای مقابله با پیامدهای قدرت گرفتن طالبان

  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۵۱
تلاش‌های مسکو و متحدانش برای مقابله با پیامدهای قدرت گرفتن طالبان
مسکو و متحدانش در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و سازمان همکاری شانگهای (SCO) در حال آماده سازی اقدامات برای تقویت مرز با افغانستان هستند. به گفته الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس، تصمیمات مشخصی در اواسط ماه سپتامبر در شهر دوشنبه، جایی که سران کشورهای CSTO و SCO گرد هم می‌آیند، گرفته می شود.

  ولادیمیر موخین در نزاویسیمایا گازتا

به گفته دبیر مطبوعاتی CSTO ولادیمیر زاینتدینوف، جلسه بعدی شورای امنیت جمعی CSTO در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر برگزار می شود. اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای نیز در همین تاریخ برنامه ریزی شده است. البته افغانستان موضوع اصلی این رویدادها خواهد بود. نمایندگان CSTO بارها اعلام کرده اند که از وضعیت این کشور پس از خروج نیروهای آمریکایی از آن نگران هستند.

اما موضع SCO در این زمینه هنوز به صورت جزئی مشخص نیست. الکساندر لوکاشنکو پس از مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه و امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، دوشنبه گذشته اعلام کرد که همه با پیشنهاد وی برای انجام رایزنی ها از طریق CSTO-SCO موافق هستند. رئیس جمهور بلاروس گفت “همه چیز در دوشنبه خواهد بود، رهبران آنجا خواهند بود. برای ما مهم است که ببینیم سازمان همکاری شانگهای چه موضعی خواهد گرفت. ” وی در عین حال خاطرنشان کرد که تاجیکستان مرز طولانی با افغانستان دارد و “باید تقویت شود”.

رئیس جمهور بلاروس نگفت که چگونه برای تقویت مرز برنامه ریزی شده است. اگرچه با ارزیابی بیانیه سرگئی شویگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه، مسکو و متحدانش نگران قاچاق مواد مخدر و استفاده از تعداد زیادی سلاح باقی مانده در افغانستان هستند. شویگو به ویژه نگران موشک های ضد هوایی و ضد تانک های قابل حمل مدرن است که به دست طالبان (گروه تروریستی ممنوع در فدراسیون روسیه) افتاد. طبق برآوردهای شویگو، تعداد آنها بیش از صد عدد است. لازم به ذکر است که هر مجموعه MANPADS، به عنوان مثال استینگر آمریکایی، دارای چندین موشک است.

سرهنگ شمیل گاریف، که زمانی در ارتش چهلم اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان خدمت کرده، می گوید اگر این سلاح به گروه های رادیکال برسد، آنها می توانند از آن در مرز افغانستان با کشورهای CIS استفاده کنند. وی به نزاویسیمایا گازتا گفت که احتمال رسوخ شبه نظامیان جنبش اسلامی ازبکستان به کشورهای همسایه وجود دارد. وی گفت: “اگر آنها این کار را با تصاحب استینگرهای آمریکایی انجام دهند، می‌توان غم انگیزترین سناریوها را پیش بینی کرد.”

گاریف گفت که بر اساس داده‌های وی، بیش از ۳۰۰ هلیکوپتر در کل مدت اقامت نیروهای شوروی در افغانستان از بین رفت که بیش از ۱۰۰ هلیکوپتر تهاجمی Mi-24 بود. “به این رقم باید حدود ۶۰ بالگرد را که مجاهدین در مرز شوروی و افغانستان سرنگون کردند، اضافه کرد. او گفت که اساساً همه اینها  به وسیله مسلسل‌های سنگین و همچنین استینگر سرنگون شده اند.

این کارشناس یادآور شد که به اطمینان رهبران طالبان در مورد تعهد خود در مبارزه با تولید مواد مخدر باید با احتیاط برخورد شود. “ذبیح الله مجاهد نماینده این جنبش گفت که آنها” سعی خواهند کرد این شر را از بین ببرند “. این شر باید ظاهراً بسیار شدید ریشه کن شود. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۰، ۸۴ درصد از تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شد. بخش قابل توجهی از این تولید در مناطق تحت کنترل طالبان انجام شد که ۱۰ درصد مالیات از تولیدکنندگان می گرفتند. رسانه ها گزارش دادند که در سال ۲۰۲۰ کشت خشخاش در مناطق تحت کنترل طالبان ۳۷ درصد افزایش یافته است. “

در همین حال، همانطور که در دبیرخانه CSTO گزارش شده است، چندین مانور نظامی برای سرکوب قاچاق مواد مخدر و سازماندهی مبارزه با گروه های مسلح غیرقانونی در تاجیکستان و قرقیزستان برنامه ریزی شده است. همانطور که نزاویسیمایا گازتا قبلاً نوشته بود، در ۷-۹ سپتامبر در قرقیزستان، تمرینات نیروی استقرار سریع جمعی منطقه امنیت جمعی آسیای مرکزی “روبژ-۲۰۲۱” انجام می شود. در ماه اکتبر در تاجیکستان، در نزدیکی مرز با افغانستان، تمرینات با نیروهای اطلاعاتی نیروهای مسلح کشورهای  CSTO  “”Poisk-2021    واحدهای پشتیبانی لجستیکی “Echelon-2021” و نیروهای واکنش سریع جمعی “تعامل-“۲۰۲۱ برگزار می شود. در ماه نوامبر، تمرین تاکتیکی ویژه “کبالت -۲۰۲۱” در تاجیکستان با نیروهای ویژه نیروهای واکنش سریع جمعی CSTO برنامه ریزی شده است.

ژنرال یوری نتکاچف، کارشناس نظامی به نزاویسیمایا گازتا گفت “من مطمئن هستم که آموزش نیروها برای این تمرینات شامل وظایف مبارزه با خدمه MANPADS آمریکایی و موشک های ضد تانک است که ممکن است متعلق به سازنده‌های غیرقانونی باشد. با این حال، اگر موشکی به سمت هدف شلیک شود، خنثی سازی آن بسیار دشوار است.” ما باید اقدامات پیشگیرانه (نظامی-دیپلماتیک، ویژه و غیره) را انجام دهیم تا احتمال نفوذ احتمالی شبه نظامیان از افغانستان به خاک متحدان مشترک‌المنافع را به طور کامل کاهش دهیم.”

منبع: نزاویسیمایا گازتا

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2522
  • نویسنده : ولادیمیر موخین
  • منبع : ایراس
  • 1143 بازدید

برچسب ها