تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

گرگین خان؛ شاهزاده گرجی که خدمتگزار دولت ایران شد

  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۵۴
گرگین خان؛ شاهزاده گرجی که خدمتگزار دولت ایران شد
گرگین خان (گیورگی یازدهم) پادشاه کارتلی (ایالتی در گرجستان)، در سال ۱۶۸۸ م توسط شاه سلیمان خلع شد، اما به سال ۱۶۹۱ در مقام خود ابقا گردید.

چهار سال بعد باز هم بر اثر دسیسه‌ای سمت خود را از دست داد و شاه سلطان حسین وی را به دربار صفوی فرا خواند. «گرگین خان بر وجه قیاس با گروه بی ثمران بی کفایتی که در دربار ایران مجتمع بودند همان کسی بود که می‌توانست در صورت بروز اغتشاش به فرو نشاندن آن نائل گردد، طولی نکشید که خدمت گذار وی محل حاجت قرار گرفت».

در سال ۱۶۹۸ عده‌ای از بلوچ‌ها به کرمان حمله کردند و بعد از غارت آنجا به سوی یزد راندند و بندرعباس را نیز مورد تهدید قرار دادند. سلطان حسین با اصرار گیورگی را به دفع آن‌ها فرستاد. گیورگی که ملقب به شاهنواز دوم شده بود، ابتدا برادرش لوان را پیشاپیش فرستاد. لوان بیست روزه خود را به کرمان رسانید و بلوچ‌ها را شکست داد. در این سفر لوان همراه یک تاریخ نگار گرجی به نام «سخنیا چخیدزه» حضور داشت.

گیورگی خود نیز به دنبال برادر روانه گشت و بلوچ‌ها را تار و مار نمود. او تا سال ۱۷۰۴ در کرمان ماند و ده سال بعد از تهاجم بلوچ‌ها با شورش افغان های غلزایی، سلطان حسین گیورگی را مأمور دفع افغان‌ها نمود. گیورگی حکومت کرمان را توسط نایب خود اداره می‌کرد و اسماً پادشاه کارتلی بود. او شورش افغان‌ها را فرو نشاند اما حماقت و غفلت درباریان باعث رشد و ترقی میرویس کلانتر افغانی گردید و او نیز گیورگی و گرجیان همراهش را به قتل رسانیده و فرزند وی محمود افغان نیز بساط حکومت صفویان را برچید.

(منبع : عصر صفوی، راجر سیوری)

تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2380
  • منبع : ایراس
  • 2090 بازدید

برچسب ها