تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
انتشارات ایراس

روسیه و غرب‌انگاری

  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
روسیه و غرب‌انگاری
کتاب روسیه و غرب انگاری، تالیف دکتر ژند شکیب، دانش آموخته مطالعات روسیه در مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن (LSE) و استاد دانشگاه ایالتی نیویورک، پژوهشی روش‌مند برای تبار شناسی دقیق گفتمان غرب‌انگاری در تاریخ روسیه است. این کتاب فهم تازه‌ای از سیاست در روسیه را ارائه می‌کند که بدون آن بی تردید درک بسیاری از تحولات امکان‌پذیر نیست.

نویسنده: ژند شکیب – استاد دانشگاه ایالتی نیویورک

این کتاب مهمترین اثری است که تاکنون درباره روابط روسیه با غرب نگاشته شده است. مفهوم غرب‌انگاری (Occidentalism) در این کتاب بر خلاف گفتمان شرق انگاری ادوارد سعید، که نگاه ذات گرایانه منفی غرب نسبت به شرق را متبلور می کند، مصادیق وسیع تری را شامل می شود. به اعتقاد نویسنده، غرب انگاری روسی، هم شامل نگاه ذات گرایانه مثبت یا منفی یک دولت نسبت به غرب به عنوان یک ناحیه تمدنی است و هم شامل باورهای شناختی و احساسات رهبران روسیه و سیاست های ناظر بر قدرت طلبی آنهاست.

از دیدگاه ژند شکیب، غرب انگاری دولتی در روسیه دربرگیرنده تولید گفتمان های روایی و خیالی از هویت ملی روسی و جایگاه غرب در آنها توسط دولت های سلسله رومانوف، شوروی و پساشوروی است. این گفتمان ها در متن خود متضمن تلاش رهبران و نخبگان روسی برای پاسخگویی یا بازتولید و تقلید از قدرت اقتصادی و ژئوپلتیک غرب هستند. / ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=2239
  • نویسنده : ژند شکیب
  • منبع : انتشارات ایراس
  • 4868 بازدید

برچسب ها