تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

شکست سنگین قوای عثمانی از سپاهیان نادر چگونه رقم خورد؟

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
شکست سنگین قوای عثمانی از سپاهیان نادر چگونه رقم خورد؟

ایراس – «نبرد مراد تپه (۱۷۳۵ م.) که به نام نبرد یغوارد نیز شناخته می‌شود، در آخی کندی در نزدیکی شهر یغوارد ارمنستان بین سپاهیان ایران و عثمانی رخ داد و به پیروزی قاطع ایرانیان انجامید. قوای عثمانی که در حال استقرار توپ خانه‌اش در یک تپه کوچک بود با مانور تهاجمی نادرشاه به همراه […]

ایراس – «نبرد مراد تپه (۱۷۳۵ م.) که به نام نبرد یغوارد نیز شناخته می‌شود، در آخی کندی در نزدیکی شهر یغوارد ارمنستان بین سپاهیان ایران و عثمانی رخ داد و به پیروزی قاطع ایرانیان انجامید. قوای عثمانی که در حال استقرار توپ خانه‌اش در یک تپه کوچک بود با مانور تهاجمی نادرشاه به همراه ۲ تا ۳ هزار شمخال چی نخبه (جزایرچی‌ها) کاملاً غافلگیر شد. تصرف تپه به دست ایرانیان و از دست رفتن توپخانه ی با ارزش مستقر در آن طی مرحله نخست نبرد، روحیه سربازان عثمانی را شدیداً تخریب کرد.

نادر در این حین واحد دیگری را برای خنثی کردن بخش دیگری از توپخانه عثمانی در جناح چپ اعزام نمود که با دستور فرماندهی مرکزی عثمانی در حال پیشروی بود بودند. توپخانه نادر که با داشتن بیش از ۵۰۰ قبضه زنبورک (توپخانه سبک مستقر بر پشت شترها که مانورپذیری و تحرک مناسبی داشت) تقویت شده بود اکنون وارد عمل شد. زنبورک‌ها در برابر آتش توپخانه سنگین آسیب‌پذیر بودند، اما اکنون که توپخانه عثمانی ساکت شده بود، نقش مهمی ایفا کردند. آتش نوبتی بیش از ۵۰۰ قبضه زنبورک و تعداد دیگری توپ سنگین ایرانی با وارد کردن تلفات سنگین، مرکز سپاه عثمانی را به طور کامل دچار بی نظمی کرد و نیروهای ایرانی با استفاده از این موقعیت خود را به آن رساندند. توپخانه عثمانی دیگر نتوانست نقشی در نبرد بازی کند.

در این زمان نیروهای نادر که در جنگل مستقر بودند با فرمان او و با شروع یک حمله جناحی بی نظمی سپاه عثمانی را به یک شکست فاجعه بار تبدیل کردند. نادر به همراه هزار سوار برگزیده اش راه را بر عقب‌نشینی دشمن بست. کوپرولو پاشا به دست یک سرباز ایرانی به نام رستم قراچورلو از اسب سرنگون گردید و سرش به عنوان هدیه برای نادر برده شد. افسران عالی‌رتبه عثمانی و هزاران سرباز دیگر نیز تا آستانه رودخانه آرپاچای (آخوریان) تعقیب و کشتار شدند. قتل‌عام قوای عثمانی چنان گسترده بود که خود نادر بعدها با اغراق در موردش چنین نوشت: (ما همه ینی چری‌ها را قصابی کردیم … حتی یک نفرشان نتوانست بگریزد، تقریباً همه سواران عثمانی به لطف خدا کشته شدند). کوپرولو عبدالله پاشا سرلشکر عثمانیان و سارو مصطفی پاشا داماد سلطان عثمانی هم در این نبرد کشته شدند.»

منبع: تاریخ جهان گشای نادری، میرزا مهدی خان استرآبادی

🌐تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1097
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 3120 بازدید

برچسب ها