تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

ماجراجویی زن قدرتمند روس در قفقازِ ایران

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
ماجراجویی زن قدرتمند روس در قفقازِ ایران

ایراس – «بعداز اینکه تفلیس مورد هجوم و غارت آقامحمدخان قاجار قرار گرفت، اراکلی پادشاه گرجستان در نامه ای که به کاترین دوم امپراتریس روسیه نوشت بعد از شرح احوالات گذشته درخواست کمک و حمایت از او نمود. کاترین نیز برای این منظور والرین الکساندرویچ زوبوف را مامور این کار ساخت. سردار مزبور در سال […]

ایراس – «بعداز اینکه تفلیس مورد هجوم و غارت آقامحمدخان قاجار قرار گرفت، اراکلی پادشاه گرجستان در نامه ای که به کاترین دوم امپراتریس روسیه نوشت بعد از شرح احوالات گذشته درخواست کمک و حمایت از او نمود. کاترین نیز برای این منظور والرین الکساندرویچ زوبوف را مامور این کار ساخت. سردار مزبور در سال ۱۷۹۶م. از سمت داغستان وارد دربند شده و پس از تصرف آنجا تا کناره رود کر در شیروان پیشروی کرد. بعداز آن عده ای از لشگریان را به قصد تصرف گنجه روانه آن دیار کرد. جوادخان (خان قاجار) که تاب مقاومت در برابر روس ها را نداشت قلعه را تسلیم زوبف کرد. در همان وقت ابراهیم خان جوانشیر پسر خود ابوالفتح خان را با تحف و هدایای شایان روانه اردوی زوبف کرد و روی به اظهار اطاعت و فرمانبرداری از دولت تزاری روسیه نمود.

بعداز مرگ کاترین، ارتش روسیه به دستور پل اول امپراطور جدید، از ادامه نبرد در قفقاز منع شد و به روسیه بازگشت اما درهنگام بازگشت زوبف سردار روسی، جوادخان زیاداوغلی را از حکومت گنجه عزل کرده و اداره آن سامان را به اراکلی پادشاه گرجستان سپرد. اراکلی نیز به همراه ابراهیم خلیل خان و سلیم خان شکی که هردو از مخالفان جوادخان بودند به سمت گنجه حرکت کردند و قصد داشتند که علی سلطان شمس الدینلو را به نام نیابت از سوی اراکلی به والیگری گنجه منصوب کنند . جوادخان با مشاهده این اوضاع درصدد فرار برآمد اما همسر او شکوفه خانم با فرستادن پیامی به علی سلطان خوبی هایش در حق او و نجات دادنش از زندان و عقوبت جوادخان را در گذشته به او یادآوری کرد .علی سلطان نیز به رسم مروت و مردانگی کلید گنجه را دوباره در اختیار جوادخان قرارداد و بقیه خان ها هم با اعلام موافقت از این تصمیم راهی قلمرو خود شدند.»

✍🏻منبع : میرزا یوسف قره باغی،قره باغ نامه
*تصویر از جوادخان گنجوی و کاترین کبیر
🌐تهیه شده در تحریریه ایراس

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1077
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 562 بازدید

برچسب ها