تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

حق تقدم سفرای روس در مقابل اروپاییان در دربار ایران

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
حق تقدم سفرای روس در مقابل اروپاییان در دربار ایران

«درسال۱۶۸۴ م. انگلیسی ها از تصمیم متخذه برای شرفیابی به دربار شاه سلیمان صفوی بنفع فرانسویان آگاهی یافتند. مترجم آنها که یک مرد محیل و مکار و محرم اسرار است و برای اغتنام فرصت در این قبیل موارد پیوسته در کمین، آنقدر فشار آورد تا موضوع تقدم از نو در مجمع رجال و بزرگان، شامگاهان […]

«درسال۱۶۸۴ م. انگلیسی ها از تصمیم متخذه برای شرفیابی به دربار شاه سلیمان صفوی بنفع فرانسویان آگاهی یافتند. مترجم آنها که یک مرد محیل و مکار و محرم اسرار است و برای اغتنام فرصت در این قبیل موارد پیوسته در کمین، آنقدر فشار آورد تا موضوع تقدم از نو در مجمع رجال و بزرگان، شامگاهان در حضور شاهنشاه مورد بحث و فحص قرار گرفت. بالاخره قرار بر آن شد که مراسم شرفیابی سفیران در دو مرحله برگزار شود: فردا اختصاص به مسکوی ها داشته باشد و فرانسویان و انگلیسان هشت روز بعد شرفیاب بشوند. صدراعظم شیخعلی خان پس از استدلال مفصل، اختلاف را چنین حل کرد:
مسکوی (روسیه) همسایه ما و دوست ما است و روابط تجارتی و مناسبات بازرگانی بین دو کشور از زمان قدیم مدام برقرار و استوار بوده است. ما تقریبا همه ساله میان خودمان به مبادله سفیران می پردازیم. در صورتی که دیگران را به زحمت می شناسیم قدرت سلاطین آنها ممکن است همانطور باشد که ادعا دارند. ولی آنها به قدری از ما دور هستند که به زحمت اخبارشان به ما می رسد. به هر قیمتی که باشد بایستی با همسایگان مماشات کرد.»

منبع : سفرنامه شاردن

👈🏻 تهیه شده در تحریریه ایراس

 

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1061
  • نویسنده : بهنام علمی
  • منبع : ایراس
  • 497 بازدید

برچسب ها