تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

گزارشی از حادثه تیراندازی در مدرسه قازانِ روسیه

  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
گزارشی از حادثه تیراندازی در مدرسه قازانِ روسیه

احسان شریعتمداری شرح حادثه: ​صبح ۱۱ می‌۲۰۲۱ ساعت ۹:۳۰ مدرسه شماره ۱۷۵ کازانواقع در خیابان جودت فیضی این شهر شاهد صحنه تیراندازی خونباری بود. در نتیجه حمله فردی ۱۹ ساله و مسلح به سلاح گرم به این مدرسه، هفت کودک و یک معلم کشته شدند و ۲۱ نفر دیگر به دلیل جراحت در بیمارستان بستری […]

احسان شریعتمداری

شرح حادثه:

صبح ۱۱ می‌۲۰۲۱ ساعت ۹:۳۰ مدرسه شماره ۱۷۵ کازانواقع در خیابان جودت فیضی این شهر شاهد صحنه تیراندازی خونباری بود. در نتیجه حمله فردی ۱۹ ساله و مسلح به سلاح گرم به این مدرسه، هفت کودک و یک معلم کشته شدند و ۲۱ نفر دیگر به دلیل جراحت در بیمارستان بستری شدند. هر ۱۸ کودک آسیب دیده به بخش مراقبتهای ویژه منتقل شدند، که حال شش نفر از آنها بسیار وخیم اعلام شد. در ابتدا فرض بر این بود که این مدرسه توسط دو متجاوز از اعضای گروه های افراطیمورد حمله قرار گرفته است ولی سپس مشخص شد که مهاجم تنها و دانش آموز سابق همین مدرسه بوده است. حدود ساعت ۱۱ فیلمی منتشر شد که حاوی صحنه دستگیری تیرانداز در مدرسه شماره ۱۷۵ بود. متجاوز ۱۹ سال دارد و طبق اطلاعات اولیه، سلاح وی رسماً ثبت شده و قانونی بوده است.

ایلناز گالیایف ۱۹ ساله، مهاجم مدرسه شماره ۱۷۵ قازان، فارغ التحصیل همین مدرسه بوده و در فاصله ۳۰۰ متری محل جنایت زندگی می‌کرده است. دو هفته قبل از حادثه اقدام به اخذ مجوز حمل اسلحه شکاری نموده و سپس اسلحه  و تعداد قابل ملاحظه ای فشنگ تهیه می‌نماید. در خانه نیز تعدادی بمب دست ساز درست کرده و روز حادثه در صفحه خود در شبکه اجتماعی پستی را با تصویر خود منتشر می‌نماید که نوشته بود: می‌روم تا زباله های بیولوژیک را از بین ببرم. همچنین چندین بار در پستهای خود نوشته بود که من خدا هستم. پس از آن به سوی مدرسه با آرامش کامل و سلاح به دست در خیابان به راه افتاده و وقتی به مدرسه می‌رسد با ماده انفجاری درب مدرسه را باز کرده و به سوی نگهبان مدرسه شلیک می‌کند. ولی نگهبان فرصت می‌کند تا زنگ هشدار پلیس را بزند که نیروهای امنیتی چند دقیقه بعد به محل می‌رسند. ولی متاسفانه در همین مدت زمان کم مهاجم به طبقه سوم رفته و تنها کلاسی را که هنوز فرصت نکرده بودند درب آنرا قفل کنند یافته و اول بسوی معلم کلاس که خانمی ۲۶ ساله و معلم زبان انگلیسی مدرسه بوده شلیک می‌کند و بعد بسوی دانش آموزان.

در دادگاه، مهاجم ضمن اینکه ابراز پشیمانی نمی کند، اعلاممی‌دارد که متاسف است که تعداد بیشتری را نتوانسته از بین ببرد و قصدش زخمی کردن کسی نبوده است و می‌خواسته تعداد بیشتری را بکشد. دادگاه اولیه با بررسی مدارک و شواهد بازداشت موقت ۲ ماهه برای وی صادر تا در دادگاه بعدی حکم نهایی صادر گردد و در این مدت تیم های روانشناسی روی این فرد کار کنند.

البته شایان ذکر است که مشخص شده مهاجم از دو ماه بیش با سردردهای شدید به پزشک مراجعه کرده است و نوعی بیماری اختلال مغزی در وی وجود دارد.

واکنشها:

در همان روز و ساعتی پس از این حادثه رئیس جمهور تاتارستان رستم مینیخانوف، نخست وزیر جمهوری تاتارستان الکسی پسوشین، رئیس دفتر ریاست جمهوری تاتارستان آسگات صفاروف، وزیر امور داخلی جمهوری تاتارستان آرتم خوخورین و دادستان تاتارستان ایلدوس نفیکوف از صحنه جرم بازدید کردند.

به گفته رستم مینیخانوف رئیس جمهور تاتارستان: “این یک واقعه بزرگ است. ما هفت فرزند، یک معلم و یکی از کارکنان مدرسه را از دست داده ایم. دانش آموزان کلاس هشتم – چهار پسر، سه دختر بودند و در طبقه سوم مدرسه جان خود را از دست دادند. شانزده نفر – ۱۲ کودک، چهار بزرگسال- نیز اکنون در بیمارستان بستری هستند”.  به گفته رئیس جمهور تاتارستان، این تروریست دستگیر شده که ۱۹ سال سن دارد و اسلحه وی بصورت رسمی ثبت شده و مجوز آن را داشته است. همه نیروهامستقر شده اند و اقدامات تحقیقاتی در حال انجام است.

رئیس جمهوری تاتارستان تأکید کرد که تمام کمک هایلازم به مدرسه و خانواده های کشته شدگان و زخمی ها ارائه خواهد شد.

۱۲ می‌در تاتارستان عزای عمومی اعلام شد و از ساعاتی پس از حادثه مردم تاتارستان گروه گروه به سمت مدرسه رفته و با گل و عروسک به کشته شدگان و مصدومان این حادثه ادای احترام کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، میسوشتین نخست وزیر روسیه، سایر مقامات دیگر از سراسر روسیه و کشورهای خارجی تسلیت گفتند. پوتین بلافاصله پس از این حادثه ضمن ابراز تاسف و همدردی با بازماندگان دستور فوری بررسی قوانین حمل سلاح را صادر کرد.

توضیحات:

مدرسه ۱۷۵ کازان در سال ۲۰۰۶ در منطقه سووتسکیکازان افتتاح شد ؛ حدود ۱۱۰۰ دانش آموز در اینجاتحصیل می‌کنند. این مدرسه ۴۶ کلاس و آزمایشگاه، دو سالن ورزشی، یک مطب پزشکی، یک سالن اجتماعات، یک اتاق ناهار خوری و یک کتابخانه با یکاتاق مطالعه دارد. این مدرسه همچنین دارای دو اتاق کامپیوتر و سالن سخنرانی است. ۵۷ معلم در این مدرسه تدریس می‌کنند و مدیر آن خانم آمنه والیوا است.
جمهوری تاتارستان، یکی از مناطق مهم و مسلمان نشین فدراسیون روسیه است که از نظر ضریب امنیت رتبه بالایی در این کشور دارد. حادثه فوق از این جهت بازتاب بسیار زیادی داشت که با این امنیت و آرامش در تاتارستان کسی توان تحمل فاجعه دردناکی به این بزرگی را نداشت. بویژه اینکه قربانیان کودکان بودند.
در روسیه فروش و حمل سلاح ممنوع می‌باشد. مگر سلاحهای شکاری که برای خرید و حمل آنها باید مجوز داشت. پس از این واقعه به دستور پوتین قوانین صدور مجوز و فروش این تسلیحات نیز می‌بایست بررسی و سختگیرانه تر شود.

نویسنده

لینک کوتاه : https://www.iras.ir/?p=1486
  • نویسنده : احسان شریعتمداری
  • 2730 بازدید

برچسب ها